2012-12-07, 17:29
Medlem
Citat:
Den feminism som dominerar bland i princip samtliga representerade partier är enligt mig inte alls extrem.

Ja, kan ju börja säga att FI's politik är rätt så extrem. Allt är kassa generaliseringar som gör att allt känns så extremt överdrivet. Det känns ju som det parti som är 100% ''Feministiskt'', även om du har rätt att deras makt inte ligger på samma nivå som t.ex. Vänsterpartiet.

Men det är just det som gör att tvivlar på feministers ambition i dagens Sverige, dessa extrema åsikter tolkar jag nästan som att dom påstår att vi lever i patriarkat? Det blir alldeles för extremt.

Det är klart alla andra parti representanter kallar sig för feminister. Den omedvetna, djupt nedgrävda feminist/vänster inriktningen som Sverige befinner sig i gör att man inte får kalla sig för något annat än feminist.
Citera
2012-12-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmTheOnlyOne
Ja, kan ju börja säga att FI's politik är rätt så extrem. Allt är kassa generaliseringar som gör att allt känns så extremt överdrivet. Det känns ju som det parti som är 100% ''Feministiskt'', även om du har rätt att deras makt inte ligger på samma nivå som t.ex. Vänsterpartiet.

Men det är just det som gör att tvivlar på feministers ambition i dagens Sverige, dessa extrema åsikter tolkar jag nästan som att dom påstår att vi lever i patriarkat? Det blir alldeles för extremt.

Det är klart alla andra parti representanter kallar sig för feminister. Den omedvetna, djupt nedgrävda feminist/vänster inriktningen som Sverige befinner sig i gör att man inte får kalla sig för något annat än feminist.

Reinfeldt kallar sig inte feminist.
Citera
2012-12-07, 20:29
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Feministiskt initiativ sitter i i Riksdagen och finns knappt som förtroendevalda i landet heller.

Den feminism som dominerar bland i princip samtliga representerade partier är enligt mig inte alls extrem. Vad är det mest extrema du kommer att tänka på? Det mest extrema jag kommer på är att vänsterpartiet förespråkar kvotering (till vissa maktpositioner, ex 40-60) och individualiserad föräldraförsäkring - och det kan väl knappast anses vara så extremt att man tar avstånd ifrån ett så grundläggande begrepp?

Vänligen

Även Löfvén förespråkar kvotering.

"Löfven vill ha kvoteringslag

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven vill lagstifta om kvotering i bolagsstyrelser."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lofven-vill-ha-kvoteringslag_7279303.svd
Citera
2012-12-09, 18:37
Medlem
Citat:
Även Löfvén förespråkar kvotering.

Vilket är väldigt tragiskt. Kvotering diskriminerar kunskap.

Citat:
Reinfeldt kallar sig inte feminist.

Nej, men Anders Borg gör, det är klart att det finns undantag. Alla är för jämställdhet, men alla är inte feminister. Eftersom begreppet ''Feminism'' inte längre är neutralt så är det inte mer än rätt ministrar säger nej till feminism men ja till jämställdhet. Däremot så har begreppet blivit något som är förknippat med jämställdhet (Vilket det också var i början, det förnekar jag inte) i Sverige, därav mitt inlägg om att politiker bör ha någon sorts stämpel på sig att dom är feminister och på så sätt för jämställdhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in