Ursäkta om det var obegripligt. Men ja, man måste nog känna till några lingvistiska grundbegrepp. Det ligger ju egentligen i sakens natur eftersom strukturalismen alltså beskriver språksystemet utifrån sig själv och inte med hänvisningar till något utomspråkligt!
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Man menar alltså, utifrån strukturalismen, att det är subjektet som utför handlingen/säger/skriver något åt strukturen? Att strukturen formar vad folk ska säga och använda språket till?
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt hur du menar här.
Det är som sagt ett väldigt stort ämne och jag kanske tog ett alltför stort perspektiv när du i själva verket är ute efter något helt annat. Precisera gärna om det är något speciellt avsnitt eller så du undrar över.
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Men vad är en språklig struktur, rent konkret (är ju ett väldigt abstrakt ämne men men).
Ja, det är ett lite flummigt ämne. Eller "flummigt" är kanske fel ord, men abstrakt är det i alla fall. Men det finns hur som helst ännu flummigare grenar inom lingvistiken.
Men en språklig "struktur" är t.ex. en sats, som består av ordgrupper (fraser), som i sin tur består av enskilda ord. Dessa utgör en hierarkisk struktur. Exempel på sats:
Den lilla hunden gillar stora ben.
Om man ska flytta runt dessa ord så märker man att man inte kan flytta på dem enskilt, utan det är hela grupper som flyttar.
Den lilla hunden är en sådan grupp och
stora ben en annan. Det går alltså att säga
Stora ben gillar den lilla hunden men inte *
Ben stora hunden gillar den lilla.
Det är frasen
den lilla hunden som utgör subjektet och frasen
gillar stora ben som utgör predikatet.
Den lilla hunden består i sin tur av huvudordet
hunden med adjektivbestämning (
lilla) och bestämd artikel (
den). Orden i sin tur är uppbyggda av flera delar (morfem):
hund + -
en som markerar bestämd form.
Den lilla hunden gillar stora ben är alltså en struktur som är uppbyggd som ryska dockor. Satsen utgörs av två fraser. Fraserna utgörs av ord. Orden utgörs av flera morfem. Morfemen utgörs av enskilda ljud (fonem).