2012-12-04, 14:15
Bannlyst
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/uppatna-spindelhanar-riktiga-hjaltar

Man skulle kunna uppfatta det som en allegori på dagens Sverige, där män offras på olika sätt för att kvinnor ska kvoteras in. Men till skillnad från allegorin, så är såna dagens män inte hjältar - utan IRL ser man ner på dem ännu mer. Ser upp till, det gör man till dem som ger den testosteronstinna honan en fight och som besegrar (iofs så är det evigt krig).

Men nu råkar ju artikeln vara skriven i DN som ytterst politiskt korrekt, och av en kvinna. Så det är inte alls allegori, satir eller ironi. Det är snarare propaganda - till svenska män. Ni som låter er ätas upp är "hjältar". Sen när ni är döda, så skrattas det för alla pengar och makt - ända tills nästa man. Den verkliga hjälten, som kvinnan ser upp till p g a styrka, mod, fysik, temperament, inelligens och personlighet.
Citera
2012-12-04, 14:41
Bannlyst
Jag vet inte jag, med tanke hur våra mänskliga honor beter sig efter parning hade det ibland varit att föredra att bli uppkäkad.
Men visst är Katarina Lagerwalls agenda spännande här, känner inte till henne alls.
Citera
2012-12-04, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Jag vet inte jag, med tanke hur våra mänskliga honor beter sig efter parning hade det ibland varit att föredra att bli uppkäkad.
Men visst är Katarina Lagerwalls agenda spännande här, känner inte till henne alls.

Just att hon tar sig ett slags tolkningsföreträde, och värderar. Hon konstaterar inte bara fakta. Utan spindelhanarna är hjältar. "Hjälte" är ett mänskligt begrepp, okej hundar kan iaf ibland vara hjältar då de försvarar eller spårar etc. Men spindlar?

Så visst finns det en djupare betydelse...

Journalister, om du känner någon, så ska du veta att de väljer ord med mycket stor omsorg - för att förmedla det de vill. Vill de vara objektiva, så kan de vara det, och vissa är det. Men de flesta "bevakar" t.ex. något område, och "lyfter" vissa frågar (och viss lyfer de hela tiden och andra aldrig - medvetet).
Citera
2012-12-04, 15:08
Medlem
SMBHs avatar
Hehe, jag kan förstå ditt resonemang kring konspirationen, vet dock inte om jag håller med dig. Vad vet man i övrigt om Katarina Lagerwall? Orkar inte äns googla, så ointressant.

Dock läste jag källan till hennes artikel, ibland kan det ju vara så att forskaren som står bakom upptäckten kommer med en fin one-liner så att hans arbete kommer med i nyheterna. Verkar dock inte vara så i det här fallet, finner inget som tyder på något citat om att manliga spindlar är "hjältar".

Det kan ju faktiskt bara vara så att artikeln är charmigt skriven om det underligga beteendet vissa spindlar visar på.
Citera
2012-12-04, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Hehe, jag kan förstå ditt resonemang kring konspirationen, vet dock inte om jag håller med dig. Vad vet man i övrigt om Katarina Lagerwall? Orkar inte äns googla, så ointressant.

Dock läste jag källan till hennes artikel, ibland kan det ju vara så att forskaren som står bakom upptäckten kommer med en fin one-liner så att hans arbete kommer med i nyheterna. Verkar dock inte vara så i det här fallet, finner inget som tyder på något citat om att manliga spindlar är "hjältar".

Det kan ju faktiskt bara vara så att artikeln är charmigt skriven om det underligga beteendet vissa spindlar visar på.

Det är klart att journalister styrs av sensationalism, dvs de uttrycker sig så dra åt kunder. Men det är ju givet i en kontext, den svenska kontexten. Dvs det vi brukar kalla för politisk korrekthet. Skulle det vara tvärtom så skulle man anklaga de som skrev en sådan artikel för att den var kvinnofientlig. (även om den helt biologiskt sann).

Jag vet inte heller vem journalisten är, utan går bara på det faktumet att hon är en kvinna och texten är skriven så som jag har sagt, och att den publiceras i DN: den präktigaste tidiningen i Sverige. Det säger lite om tidsandan i Sverige iaf. Nej, jag tror inte att journalisten vil klatscha till det lite bara, utan det finns undertoner som är allegoriska för det här landet. Medvetet eller omedvetet.

F ö tycker du det är charmigt att dö för sin kvinna för att hon ska få mat?
Hade det omvända varit lika charmigt?
Skulle inte tro det...
Senast redigerad av Movix 2012-12-04 kl. 15:39.
Citera
2012-12-04, 15:28
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Varför låter sig spindelhannen ätas upp av honan efter parningsakten? Svaret har gäckat forskarna – nu har gåtan fått en lösning. Hanen offrar sig för sin avkommas överlevnad.

Det svaret kan nog bara gäckat genusforskare. Men skönt att man hittat en lägre stående livsform vars hanne offrar sig för artens överlevnad, så man slipper dra paraleller till homo sapiens.
Citera
2012-12-04, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Det svaret kan nog bara gäckat genusforskare. Men skönt att man hittat en lägre stående livsform vars hanne offrar sig för artens överlevnad, så man slipper dra paraleller till homo sapiens.

Men det här inte nyheten egentligen, nyheten är att de väljer att offra sig som mat för sin avkomma. Ett programmerat självmord för reproducera sina gener. Det är vanligt bland insikter. Det finns många insekter, t.ex. bin och myror t.ex. som också offrar sig till döden vid meningslös strid. Det handlar om föra vidare sina gener och bin och myror har ju samma gener som sina drottningar.
Men är de "hjältar"? Saken är i grunden samma.
Citera
2012-12-04, 16:04
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Movix
Men det här inte nyheten egentligen, nyheten är att de väljer att offra sig som mat för sin avkomma. Ett programmerat självmord för reproducera sina gener. Det är vanligt bland insikter. Det finns många insekter, t.ex. bin och myror t.ex. som också offrar sig till döden vid meningslös strid. Det handlar om föra vidare sina gener och bin och myror har ju samma gener som sina drottningar.
Men är de "hjältar"? Saken är i grunden samma.

Resultatet blir ju detsamma när en man offrar sin hälsa inom tung industri för att sätta mat på bordet, skilnaden är väl att det är mer energiekonomiskt att utnyttja kroppen att producera föda med i stället för att äta upp den.

Finns det någon levande varelse vars hanne INTE gör allt för att säkra sina geners spridning? Jag trodde det var en nödvändighet för att överleva som art. Metoderna varierar, men syftet är detsamma.
Jag ser artikeln som disneyfierat dravel - som du själv påpekar, vad fan har mänskliga värderingar och arketyper med spindlar att göra?

Eller är lejonhannen som mördar andra hannars bebisar för att säkra sin avkommas överlevnad också en hjälte enligt Lagerwall? Jag tvivlar
Citera
2012-12-04, 18:33
Medlem
Nä, jag hänger inte alls med på resonemanget. Människor - män och kvinnor - som offrar sig för sin avkomma har alltid setts som hjältar, vad jag vet. Det är något som vi människor tycker är bland det mest beundransvärda man kan göra (liksom motsatsen är bland det mest avskyvärda), att offra sitt liv för sina barns skull. Det är något som jag tror (jag är inte förälder själv) att de flesta föräldrar är fullt beredda att göra men var och en kan ju förstå att det inte är en lätt sits i verkligheten, alltså vittnar det också om hjältemod att faktiskt göra det.

Hur kan du göra om det till något negativt för män?

Vad gäller vetenskapligheten i det hela så är det naturligtvis inte vetenskapligt att kalla spindelhanen för "hjälte", men DN är faktiskt inte en vetenskaplig tidskrift heller så jag tycker att det är ett ganska litet övertramp i sammanhanget, som innebär att man förmedlar en vetenskaplig upptäckt på ett lättförståeligt sätt för oss som inte är insatta i alla vetenskapliga termer.
Citera
2012-12-05, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Vad gäller vetenskapligheten i det hela så är det naturligtvis inte vetenskapligt att kalla spindelhanen för "hjälte", men DN är faktiskt inte en vetenskaplig tidskrift heller så jag tycker att det är ett ganska litet övertramp i sammanhanget, som innebär att man förmedlar en vetenskaplig upptäckt på ett lättförståeligt sätt för oss som inte är insatta i alla vetenskapliga termer.

Det är ju om det ordet allt handlar om. Visste du att 95% av alla i ungdomsfängelser har växt upp utan en fader? Alla de kvinnor jag vet som inte kan laga mat, är skitigt hemma, snuskfulla osv.
Det skulle man kunna skriva en artikel om att de skulle offra sig - enligt ditt resonemang och ta hand om sina barn och relationer. Då skulle de vara hjältar. Kvinnorna alltså. Men de är antihjältar idag.

Men några såna kvinnliga hjältar finns inte. Det finns inga hjältar längre alls f ö. Då alla tänker på sig själva.

Jag ska inte säga något, jag är inte bättre själv. Men rätt ska vara rätt, vitt vitt, svart svart, och alla nyanser därimellan ska just vara de de är. Och sanningen är de att kvinnor idag generellt sett, givet resonemanget i tråden, inte alls är några hjältar. De var det fram till 60-70 talet. Men det var då det började fuckas upp allt.
Kvinnor ville bli som män. Och de har de faktiskt blivit. Det är bara höra hur de svär, dricker, gapar osv. Kan inte laga mat, sköter inte barnen, satsar bara på utbildning, status, makt, pengar, självförkligande - i en egoistisk mening. Det är lite tråkigt att de har blivit som oss.
Men de glömmer en sak, för att bli en riktig man, måste man vara det biologiskt. Bakom manliga masken kvinnor bär - gömmer sig osäkerheten, och paniken och ångesten. För det är inte lätt att vara kvinna idag.
Citera
2012-12-05, 01:17
Medlem
MissionImpossibles avatar
Känns som ni "snöar in" er på att män är offer och hjältar. Att den manliga hanen offrar sig..
Saken är väl snarare den att de inte undkommer honana när hon väl bestämt sig för att äta hanen. har sett det ett flertal gånger och ibland lyckas hanen komma undan ibland inte.
Men det ni missat av artikeln o ta upp är ju vad som händer med avkommorna och att det förmodligen är anledningen till att honan äter mannen.

"Forskarna konstaterade att spindelavkomman till honorna som hade ätit upp hanen hade 48 procents chans att överleva första månaden, medan den andra gruppens avkomma, där hanen hade undkommit med livet i behåll efter akten, bara hade 12 procents chans att leva lika länge.

Men exakt vad som händer med hanens kött som ger den extra näringen till ungarna när det passerar honans matsmältningssystem har forskarna ännu inget svar på.
"
Citera
2012-12-05, 01:22
Medlem
MissionImpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible
"Men exakt vad som händer med hanens kött som ger den extra näringen till ungarna när det passerar honans matsmältningssystem har forskarna ännu inget svar på."

OT hmm funderingar kring helt andra saker och totalt off topic......

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in