2012-12-04, 13:17
Medlem
Herrkaviars avatar
Jag går på en påtvingad sysselsättning från arbetsförmedlingen där jag idag var på föreläsning om att starta eget företag. Något som gjorde mig väldigt förvånad är att kvinnor får tydligen mer bidrag än män när dom startar eget.

En länk jag hittade om ämnet

Är inte detta könsdiskriminering? Tänk bara vilket liv det hade varit på Gudrun Schyman om det var tvärt om.
Citera
2012-12-04, 14:07
Medlem
Om detta förvånar dig tror jag att du är i stort behov av att läsa Pär Ströms bok Mansförbjudet: könsdiskriminering av män och pojkar.
Citera
2012-12-04, 14:33
Bannlyst
Självklart ska sötnosarna ha lite extra, så vi känner oss extra manlig och bra när vi gör bättre ifrån oss trots mindre bidrag.
I feminismens Nordkorea är det givetvis så att män inte kan diskrimineras, hur fan skulle det se ut.
Citera
2012-12-04, 15:49
Medlem
Leskigts avatar
Invandrare och kvinnor prioriteras alltid. Vi vita män verkar mest bara vara till besvär.
Tur att man snart slipper betala skatt till en land som gått ner sig i så mycket skit.
Citera
2012-12-04, 16:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Trollar du nu igen, eller är du obildad på riktigt? Bidragen till kvinnors egenföretagande är väl ingen nyhet, de 375 miljonerna de kostat Tillväxtverket var på alla tidningars förstasidor i oktober. Fast du kanske inte följer nyheterna?

Info om kvinnobidraget finns för övrigt på Tillväxtverkets hemsida.
Hade det inte varit bättre att länka dit då?
Citera
2012-12-04, 16:39
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Spelar det någon roll? Är uppgifterna riktiga så är det ju topic som ska diskuteras.

OnT: Ja, det är sjukt. Som man tycker jag det är dåligt att alla inte har samma förutsättningar. Om jag vore kvinna hade jag känt mig förolämpad över att det råder en föreställning om att kvinnor behöver mer hjälp.
Citera
2012-12-04, 16:57
Medlem
Stiffnippless avatar
Det här är Gurrrrl powwa, nämligen att göra något hälften så bra till den dubbla kostnaden. Win-win? Enbart i feminismens Saudiarabien, Sverige.

Samtidigt måste det kännas oerhört tråkigt för alla kvinnor som lyckas utan att bli curlade eller genom att tigga bidrag hela deras liv.
Citera
2012-12-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaviar
Jag går på en påtvingad sysselsättning från arbetsförmedlingen där jag idag var på föreläsning om att starta eget företag. Något som gjorde mig väldigt förvånad är att kvinnor får tydligen mer bidrag än män när dom startar eget.

En länk jag hittade om ämnet

Är inte detta könsdiskriminering? Tänk bara vilket liv det hade varit på Gudrun Schyman om det var tvärt om.

Kan du ge exempel på hur det ser ut? Vet du exakt hur många bidrag det finns som enbart ges till kvinnor? Vilka summor rör det sig om?
Citera
2012-12-04, 18:17
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:

Det finns ett nytt företag på nätet. Google heter dom visst
Citera
2012-12-04, 19:49
Medlem
Herrkaviars avatar
Citat:
Att du vill sälja din bok på Flashback är väl jäkligt tveksamt - ja.

Hade du någon seriös sida att länka till som faktiskt var på ämnet? Arbetsförmedlingen? En artikel? Något?

Eller är syftet bara reklam för boken?
Försöker inte sälja något, hittade bara inget på arbetsförmedlingens sida om det. Som sagt så var det på en föreläsning som föreläsaren berättade det.

Men vad är det för mening med detta egentligen? Varför skulle det vara svårare för en kvinna att starta företag än en man? Föreläsaren sa att dom ville ha mer kvinnliga egenföretagare. Men vad tjänar man på det förutom att statistiken ser lite bättre ut? Om man som kvinna vill starta eget är det ju inget som stoppar dig.
Citera
2012-12-04, 19:50
Medlem
Herrkaviars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Kan du ge exempel på hur det ser ut? Vet du exakt hur många bidrag det finns som enbart ges till kvinnor? Vilka summor rör det sig om?
Kan tyvärr inte hitta något om det, tror summorna är något arbetsförmedlingen vill skylta med.
Citera
2012-12-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaviar
Kan tyvärr inte hitta något om det, tror summorna är något arbetsförmedlingen vill skylta med.

Synd, men har du några exempel på ett sådant här bidrag då som vi kan utgå från och diskutera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in