Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-12-04, 04:39
Medlem
maglols avatar
Hej!

Är inte helt hundra på att tråden ligger rätt.

Min laptop, en Asus G73 använd i två år ganska precis, har börjat få oregelbundna 'frysningar'.
Det sker i spel, filmer och animeringar. De kan sträcka sig från 1 sekund till nästan 5. Det har hänt att Windows re-bootar drivern för grafikkortet och meddelande kommer upp om detta.

Frysningen påverkar bara spelet, filmen eller animeringen. Om man har en film i bakgrunden under t.ex Chrome kan man höra hur filmen avbryts ett par sekunder för att sedan gå igång igen.

Temperaturen på GPU och CPU är okej. Finns nog med RAM. CPU maxar inte under frysningarna.

Min teori är att grafikkortet börjar sjunga på sista versen. Men det skulle vara otroligt sorgligt för mig och min plånbok, så jag undrar; finns det någon här med en teori om vad det annars kan bero på?
Citera
2012-12-04, 07:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Svårt att säga, men provar med att ominstallerar om drivrutinen som avser grafikkortet. Leta upp modell/versionen och provar dig fram.
Citera
2012-12-04, 10:31
Medlem
Skadat godss avatar
Jag skulle börja med att fabriksåterställa datorn, uppdatera Windows osv osv som ett första steg, för att utesluta eller konstatera hårdvarufel. Ett 2 år gammalt Windows är ganska ofräscht så det ka ju vara dags för det för övrigt också, dock vet jag inte hur bra just du underhåller och servar ditt OS.
Senast redigerad av Skadat gods 2012-12-04 kl. 10:46. Anledning: Citerade Cyrus av misstag :)
Citera
2012-12-04, 14:16
Medlem
maglols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Svårt att säga, men provar med att ominstallerar om drivrutinen som avser grafikkortet. Leta upp modell/versionen och provar dig fram.

Detta har jag faktiskt gjort, men tack för tipset

Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Jag skulle börja med att fabriksåterställa datorn, uppdatera Windows osv osv som ett första steg, för att utesluta eller konstatera hårdvarufel. Ett 2 år gammalt Windows är ganska ofräscht så det ka ju vara dags för det för övrigt också, dock vet jag inte hur bra just du underhåller och servar ditt OS.

Jo, detta blir nog nästa steg. Men att formatera om datorn är kämpigt, skulle helst undvika det. Underhåller datorn tämligen bra, är absolut inget proffs, men är ingen nybörjare heller.

Skjuter på omformatering ett litet tag till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in