2012-12-03, 22:50
Bannlyst
Citerat från SVT Text-TV:

Öckerö i Göteborgs skärgård är
Sveriges tryggaste kommun. Det menar
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL),
som rankat landets kommuner i just
fråga om trygghet.

En anledning till den fina placeringen
är att det är en ö-kommun med färre
brott, en annan att Öckerö arbetat
förebyggande med en riskhanterings-
enhet, tror kommunalrådet Arne Lernhag
(M).

Jag har varit mycket på den fina härliga ön ute i Göteborgs skärgård. Mångkultur existerar inte där ute. Möjigtvis om man räknar in pizzagubbar och på lite andra resturanger och krogar men de tror jag ens inte bor ute på Öckerö utan de bor på fastlandet . Men annars är det inga invandrare,flyktingar där ute.

Varför vågar inte media erkänna att det är den största orsaken till att Öckerö kommun koras till den tryggaste kommunen i Sverige?
Citera
2012-12-03, 23:06
Medlem
Ja, det har aldrig känts otryggt att vistas på någon av öarna i kommunen. Men det är också lugnt på fastlandet nära färjeläget, Hjuvik, Hästevik, Hälsvik, Amhult, Torslanda. De är nog knappast otryggare områden än Öckerö men räknas inte för att de går under Göteborgs kommun (som generellt är ett rövhål numera).

Gemensamt för dessa områden är ju förstås noll eller väldigt få hyresrätter samt höga bopriser, föga förvånande.
Senast redigerad av deadpixel 2012-12-03 kl. 23:13.
Citera
2012-12-03, 23:38
Medlem
Axells avatar
Av det jag har sett av Öckerö så förstår jag att de får denna utmärkelse. En gemytlig ö där knappast mångkultur existerar mer än pizzerior typ. Sen är en av de största faktorerna till att det inte begås så väldigt många inbrott där är att det är en ö.

Minns en gång när de skulle bygga en bro från fastlandet till en annan svensk ö så var det många som hade sommarhus på ön var emot det då eftersom inbrotten skulle bli flera vilket det även blev sen när bron hade byggts efter påtryckningar från befolkningen på fastlandet.

Sen tror jag absolut att det är få invandrare på ön gör att den är tryggare. Balter och polacker är ju extremt överrepresenterade när det gäller inbrott och MENA-invandrare är det när det gäller våldsbrott så det är klart att detta spelar in.
Citera
2012-12-04, 06:57
Medlem
Inga muslimer= trygg
Citera
2012-12-13, 12:06
Medlem
FrancisRossis avatar
Öckerö kommuns livspuls är som taget ur en svensk pilsnerfilm på 50-talet.
Här är det nog bara sommargästerna som av vana låser ytterdörren. Kommunen
har i över ett sekel färgats av en stark frikyrkorörelse vilket har varit ett fundament
i etik,moral,lag och ordning bland de boende ,även bland dom som inte går i kyrkan.

Brottstatestiken i kommunen är väl mest förknippad med tjuvfiske, olaga pilsnerförsäljning,
fylleri och ett och annat dansbaneslagsmål.

Annledningen till att kommunen inte är kulturberikad är att merparten av kommunens ö-ar består av privat mark och naturskyddsområden. På vissa ställen är det inte mycket mer än "armbågs lucka" mellan husen vilket för tankarna till bohuslänska vykortmotiv.
Citera
2012-12-13, 14:53
Medlem
Jag träffade en Socialsekreterare i Sannegårdshamnen för några år sedan och hon påpekade att skärgårdsidyllen var en myt och att Öckerö/Hönö har några av dem mest bråkiga och problemorsakande ungarna i hela Västra Götalands län. Hon drog en snabb parallell till inavel som förmodligen inte var baserad på aktuell data men det är utan tvekan väldigt koncentrerade gener på öarna.

Sedan ringer färjepersonalen ön varje gång en polisbil kör på färjan så eventuella brottslingar kan sansa sig innan dom anländer.
Senast redigerad av JoanJen 2012-12-13 kl. 14:55.
Citera
2012-12-13, 15:17
Medlem
Elashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Jag träffade en Socialsekreterare i Sannegårdshamnen för några år sedan och hon påpekade att skärgårdsidyllen var en myt och att Öckerö/Hönö har några av dem mest bråkiga och problemorsakande ungarna i hela Västra Götalands län. Hon drog en snabb parallell till inavel som förmodligen inte var baserad på aktuell data men det är utan tvekan väldigt koncentrerade gener på öarna.

Sedan ringer färjepersonalen ön varje gång en polisbil kör på färjan så eventuella brottslingar kan sansa sig innan dom anländer.

PK-fårens fanatiska lögner vet inga gränser. Sluta posta skitinlägg som dessa som saknar 0 sanningshalt. Sveriges skärgård är för det mesta en tryggt reservat för svenskar och det är bl.a. därför de flesta vill bo här.
Citera
2012-12-13, 15:26
Medlem
Tror inte att det har så mycket med invandrare att göra. Har själv varit där en massa gånger. Förutom de orsaker du nämnde är Öckero i princip ett villaområde , alla har gott om pengar och då sänks även anledningen till att begå brott. Men visst invandrare kanske är en liten faktor men knappast en betydande.
Citera
2012-12-13, 16:02
Medlem
aryan_utophias avatar
Om vi hade lika låg andel invandrare över hela Sverige, skulle landet bli säkert igen och kunna "blomstra". Men dessvärre så har staten en väldigt hårdförd linje nu, mindre samhällen, skärgårdar, Gotland ja alla ska tvingas på mångkulturen.

Så om 5-10 år när migrationsverket slått upp ett flyktingboende på Öckerö så kommer situationen bli katastrofal även där
Citera
2012-12-13, 16:16
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Rasrent
Citera
2012-12-14, 16:16
Medlem
FrancisRossis avatar
Citat:

Det är en grov överdrift att ungdomarna i Öckerö kommun är värre busar än genomsnittet. Dock var det livligare förr. Under slutet av 90-talet brottades man med ett utbrett ungdomsfylleri, tror att kommunen hamna på en "worst case"-andraplats efter en norrlandskommun. Idag har man lyckats vända den trenden och halverat problemen med drogförebyggande enl vad mina vänner berättat.

När det gäller inavel så stämmer det nog ganska bra att genblandningen lyst med sin frånvaro på sina ställen, vilket nog mest tar sitt uttryck på de mindre isolerade öarna,vilket jag märkte under dom många åren jag bodde där.
Citera
2012-12-14, 18:08
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen

Inavel är endast en risk i slutna samhällen och/eller av kulturella skäl varav inget passar in på gemene svensk. Men jag är säker på att du har en källa på att Öckeröborna bara skaffar barn med varandra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in