2012-12-03, 22:03
Medlem
Har googlat men inte riktigt hittat lösningen på just mitt problem (förutom texter jag inte förstår ett skit av).

Grafikkortet i min laptop gick sönder för ca ett år sen, jag såg min chans att istället köpa mig en stationär och gjorde det. Nu är det så att jag behöver filer från min bärbara pc, kan jag på något vis koppla ihop den med min stationära pc eller använda skärmen för att kunna föra över grejerna till antingen den stationära eller en extern hårddisk? Hur gör jag isåfall?

Tilläggas bör att jag inte är det minsta duktig på datorer, så skriv gärna "på svenska".
Citera
2012-12-03, 22:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mitt alternativ här är att du köper en HDD-kabinett som avser en 2,5"-disk. Plocka ut HDD i denna bärbara och monterar denna disk i denna kabinett. Anslut sedan USB-kabeln och strömkabeln och du får upp denna enhet i din stationära dator.

Detta kabinett finns på många nätsajter, te.x Inet, Komplett, Dustin, med flera. Den kostar någon hundralapp eller två.
Citera
2012-12-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mitt alternativ här är att du köper en HDD-kabinett som avser en 2,5"-disk. Plocka ut HDD i denna bärbara och monterar denna disk i denna kabinett. Anslut sedan USB-kabeln och strömkabeln och du får upp denna enhet i din stationära dator.

Detta kabinett finns på många nätsajter, te.x Inet, Komplett, Dustin, med flera. Den kostar någon hundralapp eller två.

Schysst, tack för snabbt svar. Hur vet jag att hårddisken passar i kabinett(-en?) då? Läste något om SATA och något annat förut...
Citera
2012-12-03, 22:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upURS
Schysst, tack för snabbt svar. Hur vet jag att hårddisken passar i kabinett(-en?) då? Läste något om SATA och något annat förut...

Plockar bort HDD ifrån den bärbara datorn. Det är inga konstigheter. Kontrollerar där vad denna HDD har för gränssnitt, d.v.s kabeln som leder ifrån moderkortet till HDD. Troligtvis har du en SATA-anslutning. Kolla på Google och jämför den du har i handen och mot Google.

Har du te.x Kjell & Co i närheten så åk ner dit och tar med dig HDD. Förklarar ditt ärende så får du rätt produkt av personalen.
Citera
2012-12-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Plockar bort HDD ifrån den bärbara datorn. Det är inga konstigheter. Kontrollerar där vad denna HDD har för gränssnitt, d.v.s kabeln som leder ifrån moderkortet till HDD. Troligtvis har du en SATA-anslutning. Kolla på Google och jämför den du har i handen och mot Google.

Har du te.x Kjell & Co i närheten så åk ner dit och tar med dig HDD. Förklarar ditt ärende så får du rätt produkt av personalen.

Såg ut att vara en SATA ja. Är det alltid 2,5" i laptops eller hur vet du att jag ska ha just 2,5?
Denna skulle alltså funka? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/2-5-sata-harddiskkabinett-usb-2-0-p91845
Citera
2012-12-04, 07:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Såg ut att vara en SATA ja. Är det alltid 2,5" i laptops eller hur vet du att jag ska ha just 2,5?
Denna skulle alltså funka? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/2-5-sata-harddiskkabinett-usb-2-0-p91845

Den ska passa då storleken 2,5" är som regel standard för bärbara datorer. I en stationär dator så brukar det vara 3,5" som standard. Det går även att koppla in en 2,5" i en stationär dator. Men det krävs lite annan utrustning.
Citera
2012-12-04, 07:51
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
2.5" är vanligtvis i laptops, jag har då aldrig sett någonting annat. 3.5" brukar sitta i stationära, främst för att där finns lite mer plats antar jag.

Länkade produkt ovan bör fungera utan bekymmer.
Citera
2012-12-04, 23:11
Medlem
Tack för all hjälp, funkade utmärkt
Citera
2013-07-23, 15:38
Medlem
Francos avatar
Går det att föra över filer från en stationär till en Laptop? I så fall hur? Går de att koppla samma på något sätt?
Citera
2013-07-23, 15:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Går det att föra över filer från en stationär till en Laptop? I så fall hur? Går de att koppla samma på något sätt?

Man kan utförar detta te.x under Windows egna nätverk. D.v.s om du använder dig av Windows.

Kan du utveckla dina frågor en aning bättre? Är HDD sönder på någon av datorerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in