Citat:
Ursprungligen postat av almeria
Vem har flera hundra tusen att hosta upp bara sådär?
Du har inte tänkt på att de lägenheter du pratar om i centrala Stockholm inte kanske är tänkta som första-bostäder åt arbetslösa 20-åringar som studerar lite sporadiskt på Komvux?
Stockholm är stort och har varit det en längre tid. Om man kollar på prisutvecklingen så ser man hur mycket priserna gått upp senaste 15 åren. Vart tror du pengarna tagit vägen?
Det finns många som bott i Stockholm och ägt sitt boende under denna tid. De kanske köpte en lägenhet för 300.000 år 2000 säljer nu för 1.400.000, lånen är avbetalda och har en dröm att bo "närmare" stan.
Tror du 2 miljoner för en fin lägenhet i centrala Stockholm är så orimligt för de?
Ett eget exempel:
Jag flyttade till en medelstor stad år 2000. Köpte en etta för 41.000 kr med en avgift på 1800 i månaden. Där bodde jag i runt 10 år innan jag sålde den för 385.000kr. Pengarna jag fick använde jag för att köpa en större lägenhet för 475.000kr och sitter nu i princip skuldfri.
Det finns säkert massvis med liknande historier från Stockholm fast då med helt andra priser.
Är man ung och inte har några pengar så känns säkert 2-3 miljoner för en lägenhet som mycket pengar men för någon som klättrat på bostadstrappan i 10-15 år så är det inget speciellt.
Det är det som är så synd om priserna skulle stå still eller tom backa något under en längre tid. De som redan klättrat sitter där med sina lägenheter och hus medan de som inte gjort det kommer få det otroligt svårt att ta sig in och upp på bostadstrappan.