• 1
  • 2
2012-12-04, 00:25
Medlem
Optirocs avatar
Undrar vad som händer med framförallt villaköparna om priserna inte fortsätter öka med 5-10% per år. Tänker på alla de dyra renoveringar som kommer lite då och då. Fram till idag har man kunnat låna på att värdet har stigit, men om det stannar av eller till och med går ner och räntorna går upp. Då blir det inte roligt om man är maxbelånad och ska ut med några hundratusen... Som nybliven villaägare har de flesta säkert inte de summorna i en buffert.

Jag undrar verkligen hur de tänker.

Att låna 3 miljoner är ingen konst för en normalinkomsttagare. Men i det långa loppet ( höjda räntor, barn med vab-dagar, sjukskrivningar, arbetslöshet, dyra renoveringar, värdeminskning ) finns inga marginaler för att hantera detta, eller?
Senast redigerad av Optiroc 2012-12-04 kl. 00:46.
Citera
2012-12-04, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av almeria

Vem har flera hundra tusen att hosta upp bara sådär?

Du har inte tänkt på att de lägenheter du pratar om i centrala Stockholm inte kanske är tänkta som första-bostäder åt arbetslösa 20-åringar som studerar lite sporadiskt på Komvux?

Stockholm är stort och har varit det en längre tid. Om man kollar på prisutvecklingen så ser man hur mycket priserna gått upp senaste 15 åren. Vart tror du pengarna tagit vägen?

Det finns många som bott i Stockholm och ägt sitt boende under denna tid. De kanske köpte en lägenhet för 300.000 år 2000 säljer nu för 1.400.000, lånen är avbetalda och har en dröm att bo "närmare" stan.

Tror du 2 miljoner för en fin lägenhet i centrala Stockholm är så orimligt för de?

Ett eget exempel:

Jag flyttade till en medelstor stad år 2000. Köpte en etta för 41.000 kr med en avgift på 1800 i månaden. Där bodde jag i runt 10 år innan jag sålde den för 385.000kr. Pengarna jag fick använde jag för att köpa en större lägenhet för 475.000kr och sitter nu i princip skuldfri.

Det finns säkert massvis med liknande historier från Stockholm fast då med helt andra priser.

Är man ung och inte har några pengar så känns säkert 2-3 miljoner för en lägenhet som mycket pengar men för någon som klättrat på bostadstrappan i 10-15 år så är det inget speciellt.

Det är det som är så synd om priserna skulle stå still eller tom backa något under en längre tid. De som redan klättrat sitter där med sina lägenheter och hus medan de som inte gjort det kommer få det otroligt svårt att ta sig in och upp på bostadstrappan.
Citera
2012-12-04, 09:33
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har inte tänkt på att de lägenheter du pratar om i centrala Stockholm inte kanske är tänkta som första-bostäder åt arbetslösa 20-åringar som studerar lite sporadiskt på Komvux?

Stockholm är stort och har varit det en längre tid. Om man kollar på prisutvecklingen så ser man hur mycket priserna gått upp senaste 15 åren. Vart tror du pengarna tagit vägen?

Det finns många som bott i Stockholm och ägt sitt boende under denna tid. De kanske köpte en lägenhet för 300.000 år 2000 säljer nu för 1.400.000, lånen är avbetalda och har en dröm att bo "närmare" stan.

Tror du 2 miljoner för en fin lägenhet i centrala Stockholm är så orimligt för de?

Ett eget exempel:

Jag flyttade till en medelstor stad år 2000. Köpte en etta för 41.000 kr med en avgift på 1800 i månaden. Där bodde jag i runt 10 år innan jag sålde den för 385.000kr. Pengarna jag fick använde jag för att köpa en större lägenhet för 475.000kr och sitter nu i princip skuldfri.

Det finns säkert massvis med liknande historier från Stockholm fast då med helt andra priser.

Är man ung och inte har några pengar så känns säkert 2-3 miljoner för en lägenhet som mycket pengar men för någon som klättrat på bostadstrappan i 10-15 år så är det inget speciellt.

Det är det som är så synd om priserna skulle stå still eller tom backa något under en längre tid. De som redan klättrat sitter där med sina lägenheter och hus medan de som inte gjort det kommer få det otroligt svårt att ta sig in och upp på bostadstrappan.

Det är väl just det som börjar synas nu. Värdet stiger inte i samma takt vilket gör att man inte får ihop de där hundratusen på några få år längre.
Dessutom har de som ska köpa första gången en betydligt större summa att börja med än vad du hade för 10 år sedan. Jag menar, 41000kr löser man ju på ett par månader och gjorde det även 2001. 385000kr blir lite kärvare.
Köparna, de som har råd blir färre och färre varje gång någon byter upp sig i bostadskarriären.

En kompis gjorde en vinst på ca 1 miljon. Han köpte nyproducerat för 3 miljoner. Efter att ha köpt ny bil och lagt kontantinsats är han tillbaka på ruta 1. Visst han får tillbaka kontantinsatsen om värdet ligger still, men det blir svårt att gå vidare utan mer eget kapital...
Citera
2012-12-04, 09:40
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
sålänge urbaniseringen av stockholm fortsätter kommer vi att se ökade bostadspriser.Detta är positivt för oss som äger en bostad här. För dom som vill flytta hit eller hyr är det däremot en mardröm.
Det är inte bra för dig om bostadspriserna ökar då du inte kan sälja din bostad och realisera vinsten i rena pengar. Du som ägare av en bostad skulle må bättre rent ekonomiskt om marknaden kraschade, det låter paradoxalt men i längden vill du inte ha dessa höga priser då de låser fast dig i marknaden. Du kan inte gå in och ur den på samma sätt som med t ex bilar där du kan sälja en bil som är dyr och köpa en billigare eller låta bli att ha en bil några år för att sedan köpa en när du behöver den.

Marknader bygger på att man lätt skall kunna handla på dem och de höga priserna är barriärer både för säljare och köpare då man inte kan hitta likvärdiga bostäder till ett billigare pris. Det blir i förlägningen en mardröm för ägare där de förstår (eller borde förstå) att de inte kan flytta från Stockholm då de inte kommer ha möjlighet att köpa in sig på marknaden igen om de gör så utan att ta omfattande lån.
Citera
2012-12-04, 17:57
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det är inte bra för dig om bostadspriserna ökar då du inte kan sälja din bostad och realisera vinsten i rena pengar. Du som ägare av en bostad skulle må bättre rent ekonomiskt om marknaden kraschade, det låter paradoxalt men i längden vill du inte ha dessa höga priser då de låser fast dig i marknaden. Du kan inte gå in och ur den på samma sätt som med t ex bilar där du kan sälja en bil som är dyr och köpa en billigare eller låta bli att ha en bil några år för att sedan köpa en när du behöver den.

Marknader bygger på att man lätt skall kunna handla på dem och de höga priserna är barriärer både för säljare och köpare då man inte kan hitta likvärdiga bostäder till ett billigare pris. Det blir i förlägningen en mardröm för ägare där de förstår (eller borde förstå) att de inte kan flytta från Stockholm då de inte kommer ha möjlighet att köpa in sig på marknaden igen om de gör så utan att ta omfattande lån.
det finns en hög efterfrågan för bostäder, dessutom så ökar priserna i olika takter, jag råkar bo i ett område där priserna ökat som mest
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in