• 9
  • 10
2023-03-29, 01:16
Medlem
TrongBalkongs avatar
Många kommuner analyserar spår förekommande i avloppsvatten, tyvärr hittade jag ingen sammanställd statistik över dessa i relation till befolkningsmängd. Men misstänker man friskt knarkande i någon kommun så är det bara att googla upp avloppsanalyser i den kommunen så får man en väldigt ärlig bild.

På magkänsla misstänker jag att Helsingborg är en otrolig härdsmälta av div. substanser. Kan vara helt ute och cykla, men känns som varannan Helsingborgare har något blandmissbruk, baserat på berättelser därifrån. Dessutom är Helsingborg ett litet metropol för smuggelverksamhet p.g.a. deras geografiska läge med färjorna, men kanske gick Malmö om när bron byggdes.
Citera
2024-12-09, 06:08
Medlem
Någon som har artikeln olåst? Från Aftonbladet. Ny rapport: Så knarkar stockholmarna – område för område
Citera
2024-12-12, 06:17
Medlem
Växjö, Ljungby Alvesta Värnamo där är det mycket tramadol röka benso
Citera
2024-12-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hossaqwerty94
Växjö, Ljungby Alvesta Värnamo där är det mycket tramadol röka benso

Standard i alla städer.

Min gissning är Jönköping eller Norrköping.
Citera
2024-12-12, 17:10
Stockolm eskilstuna nog västerås också.
Citera
2024-12-13, 10:21
Medlem
Stått tidigare i andra undersökningar att Eskilstuna eller Stockholm är det som ligger i toppen .

2019 så stod det att Eskilstuna hade högst medel värden av cannabis om man kollade på olika kommuner.

Dom droger som man hittar där i största mängder i avloppsvattnet är kokain, cannabis och amfetamin
Citera
2024-12-16, 12:38
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Stått tidigare i andra undersökningar att Eskilstuna eller Stockholm är det som ligger i toppen .

2019 så stod det att Eskilstuna hade högst medel värden av cannabis om man kollade på olika kommuner.

Dom droger som man hittar där i största mängder i avloppsvattnet är kokain, cannabis och amfetamin
Är det dessa droger som Svensson vill använda mest alltså intressant. Bra att inte opioider är så populärt som i USA i alla fall.
Citera
2024-12-16, 12:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Hur är T-Centralen nuförtiden?
Citera
2024-12-17, 10:31
Medlem
Tror tyvärr att det är svårt att mäta. Visst att mätningar av vatten i avlopp ger en indikation, men då det är så extremt tabu i Sverige lär det vara enorma felmarginaler.
Citera
2024-12-17, 12:15
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Östermalm och helsingborg
Citera
2024-12-17, 16:00
Medlem
KringExs avatar
Jag skulle lägga min röst på någon liten stad/by i Norrland. Det bor såklart flest narkomaner i våra största städer, men om man räknar procentuellt så ligger nog byarna i Norrlands skogar högt. Det var inte länge sedan som Kalla fakta gjorde ett reportage i Vilhelmina, en by på 3500 invånare, där narkotikaanvändningen tydligen är väldigt frekvent
Citera
2025-10-21, 09:32
Medlem
https://www.svt.se/special/sa-knarkar-sverige/
Citat:
En sommarhelg 2025 görs en unik mätning av droger i avloppsvatten på 49 platser i 36 kommuner. Amfetamin, cannabis och kokain upptäcks i princip överallt.

Vinnare roliga pulver i avloppet! (mätvärden från i sommar)

Amfetamin
3 social dumping platser i hälsingland, granskär, delsbo, ljusne
(oväntat gävle nr 14, mätproblem?)

Cannabis, Ekeby-eskilstuna dubbelt så mkt som nr 2 Österröd

Kokain Österröd (nära norge)

Mdma/e
henriksdal-sthlm och bollnäs

Ketamin
Pinan (gbg skärgård)
Krossar motståndet, 3 ggr nr 2

Tram-ekeby, två ggr mätvärdet 2an (sjölunda-malmö)

cmc kristall
granskär och älvkarleby-uppsala

meth: henriksdal, tätt följt av bla. visby henriksdal-sthlm österröd
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in