2012-12-03, 14:09
Medlem
Om det kommit in en anmälan mot mig, och jag blivit misstänkt, måste polisen då informera mig om detta? Eller kan de påbörja en utredning utan att informera att jag är misstänkt?
Citera
2012-12-03, 14:11
Medlem
Robows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Om det kommit in en anmälan mot mig, och jag blivit misstänkt, måste polisen då informera mig om detta? Eller kan de påbörja en utredning utan att informera att jag är misstänkt?

Vet inte vad lagen säger om det, men av egen erfarenhet så kontaktas du ganska så omedelbart om du är misstänkt för ett brott. Du kan även bli gripen som misstänkt beroende på brottets grad.
Citera
2012-12-03, 14:13
Medlem
RockyTs avatar
De börjar väl alltid med en utredning. Sen vill dom väl höra din version!
Är det ingen brottsmisstanke efter det läggs det ner för att brott ej kunde styrkas.
Citera
2012-12-03, 14:15
Medlem
Om förundersökningen kommit så långt att det finns en skäligt misstänkt ska denna delges misstanken när denne förhörs.

Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av vad som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning de anser önskvärd och i övrigt anföra vad de anser nödvändigt. Underrättelse härom skall lämnas eller sändas till den misstänkte och hans försvarare, varvid skäligt rådrum skall beredas dem. Åtal får inte beslutas, innan detta har skett.
Citera
2012-12-03, 15:38
Medlem
Det finns väl ett undantag? Jag tänker närmast på "terroristlagstiftningen"
I övrigt är det nog exakt som Lardest säger, men man får ju komma ihåg att det blir ju snarast åklagaren som avgör när man når skäligen misstänkt, så länge som inte det skall ansökas om tvångsåtgärder mot den misstänkte.
Citera
2012-12-03, 16:19
Medlem
Preatchers avatar
Bara om det är något dom går vidare med, dvs om det finns sk skälig misstanke och utredningen tas vidare.

Är du misstänkt, men brott ej kommer att kunna styrkas så ligger du kvar ett tag i MTR och det är inget dom informerar dig om. Dock skall du gallras ut därifrån om du inte längre är misstänkt för brott.

Lät lite konstigt, men om du tex pekas ut av random tomte på stan, att du langar knark till rödhåriga dvärgar så bedömer dom tipset och lägger in dig i MTR och kanske lägger dig under span ett tag.

När det sedan visar sig att det är din flickvän som är den rödhåriga dvärgen och att hon inte alls är påtänd utan alltid ser ut sådär, då slänger dom hela ärendet i papperskorgen ett år senare och tar bort dig ur misstankeregistret...

Ungefär så..
Citera
2012-12-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det finns väl ett undantag? Jag tänker närmast på "terroristlagstiftningen"
I övrigt är det nog exakt som Lardest säger, men man får ju komma ihåg att det blir ju snarast åklagaren som avgör när man når skäligen misstänkt, så länge som inte det skall ansökas om tvångsåtgärder mot den misstänkte.

Tänker du på lag om straff för terroristbrott så kan jag inte hitta något som säger att reglerna i RB inte skulle gälla rörande underrättelse av misstanke vid förhör av skäligen misstänkta. Däremot finns där ett undantag när det gäller underrättelse angående bl.a. hemlig avlyssning.

Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna.
Citera
2012-12-03, 16:42
Medlem
TS frågeställning rör trakasserier över internet och SMS som TS gjort sig skyldig till men nu vill undvika ansvar för.

Förutsatt att TS has slutat med detta och på grund av dom anonyma tjänster som TS använt för att utföra trakasserierna så är åtal väldigt osannolikt.
Citera
2012-12-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Tänker du på lag om straff för terroristbrott så kan jag inte hitta något som säger att reglerna i RB inte skulle gälla rörande underrättelse av misstanke vid förhör av skäligen misstänkta. Däremot finns där ett undantag när det gäller underrättelse angående bl.a. hemlig avlyssning.

Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna.
Det är bara att jag vill minnas att jag läst detta, att så fort som man utreder denna form av brott så kan åklagaren även lägga sekretess på misstanken, samt tvångsmedel. Tror inte ens att de behöver meddela att du exempelvis blivit utsatt för avlyssning om det inte ger något. Fast det har väl iof inget med TS att göra så jag ber om ursäkt för min smått "aspergerliknande" inställning till svaret på frågeställningen...
Citera
2012-12-03, 17:37
Medlem
Tvångsmedel (då bl.a hemlig teleavlyssning) är en sak och den finns med i 27 kap §31. Däremot att inte meddela personen att denna är skäligen misstänkt vid ett förhör ställer jag mig alltså starkt tveksam till, dels för att jag inte kan hitta något sådant, men även för att det troligen skulle vara ett brott mot europakonventionen. När det då gäller terroristbrott så kan ju följande vara intressant (se sid 5).

http://www.polisen.se/PageFiles/408454/disciplin%C3%A4rende%20okt%202010.pdf
Citera
2012-12-03, 20:15
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preatcher
Bara om det är något dom går vidare med, dvs om det finns sk skälig misstanke och utredningen tas vidare.

Är du misstänkt, men brott ej kommer att kunna styrkas så ligger du kvar ett tag i MTR och det är inget dom informerar dig om. Dock skall du gallras ut därifrån om du inte längre är misstänkt för brott.

Lät lite konstigt, men om du tex pekas ut av random tomte på stan, att du langar knark till rödhåriga dvärgar så bedömer dom tipset och lägger in dig i MTR och kanske lägger dig under span ett tag.

När det sedan visar sig att det är din flickvän som är den rödhåriga dvärgen och att hon inte alls är påtänd utan alltid ser ut sådär, då slänger dom hela ärendet i papperskorgen ett år senare och tar bort dig ur misstankeregistret...

Ungefär så..

Det där är så felaktigt att det blir en lögn.

1. Om någon ur allmänheten tipsar om att du ex. säljer droger på stan så hamnar du inte i något misstankeregister, det sätts inte heller in span på dig per automatik. Beroende på tipsets trovärdighet, andra eventuella tips mot dig samt andra omständigheter så kan det konkretiseras till ett spanuppdrag, men det är en lång väg från ett tips från allmänheten till att få span på sig.

2. Du hamnar inte i misstankeregistret oavsett så om det finns 70 000 tips mot dig. Det måste finnas en skälig misstanke mot dig för att du ska hamna i misstankeregistret. Du kan inte bli misstänkt - rent juridiskt - på hörsägen (dvs enbart genom tips)

För att besvara TS fråga:

Polisen gör en bedömning utifrån det underlag (anmälan) som inkommer och huruvida det föreligger ett brott samt om det finns en möjlighet att du kan lagföras över detta.
Polisen väljer sedan att antingen lägga ner anmälan eller att gå vidare med den, och det är först när din involvering är aktuell (förhör) som du delges misstanke (om det finns belägg för det)
Senast redigerad av WinstonO'Boogie 2012-12-03 kl. 20:21.
Citera
2012-12-03, 20:34
Medlem
Preatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Det där är så felaktigt att det blir en lögn.

1. Om någon ur allmänheten tipsar om att du ex. säljer droger på stan så hamnar du inte i något misstankeregister, det sätts inte heller in span på dig per automatik. Beroende på tipsets trovärdighet, andra eventuella tips mot dig samt andra omständigheter så kan det konkretiseras till ett spanuppdrag, men det är en lång väg från ett tips från allmänheten till att få span på sig.

2. Du hamnar inte i misstankeregistret oavsett så om det finns 70 000 tips mot dig. Det måste finnas en skälig misstanke mot dig för att du ska hamna i misstankeregistret. Du kan inte bli misstänkt - rent juridiskt - på hörsägen (dvs enbart genom tips)

För att besvara TS fråga:

Polisen gör en bedömning utifrån det underlag (anmälan) som inkommer och huruvida det föreligger ett brott samt om det finns en möjlighet att du kan lagföras över detta.
Polisen väljer sedan att antingen lägga ner anmälan eller att gå vidare med den, och det är först när din involvering är aktuell (förhör) som du delges misstanke (om det finns belägg för det)

Ja det var ju dumt av mig.. men men men??
Din punkt ett var ju just det jag skrev?!
Din punkt två är ju självklar... om tipset anses trovärdigt tilldelas du ett ärendenummer och en eventuell kontroll sker på olika sätt. Det kan vara registerkontroll, spaning osv osv..

Sååå nu har du fått skriva för skrivandets skull. Och jag med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in