2012-12-03, 08:41
Medlem
diskretpunkts avatar
Tjenare.

Har kommit fram till att jag är lite sugen på polisyrket.

I tonåren fick man dock sova i fyllecell, då man var väldigt berusad. Är ostraffad.

har hört att de finns dom som blivit straffade för mindre företeelser typ snatteri som ändå blivit snutar.
Fyllecell är ju inget olagligt, bara att du är för full helt enkelt så de vårdar dig över natten (vårdlag).

Är det nått hinder om man vill bli polis? Eller ser de mellan fingrarna för nån sån sak som hänt i tonåren typ?
Finns de ett visst antal ggr man inte får ha varit där för att bli polis?
Citera
2012-12-03, 08:48
Avslutad
Hej, det finns inget "antal" eller så utan alla som vill bli poliser blir individuellt utvalda, har det bara hänt dig en gång och du skött dig bra så är det nog inget problem. Dom ser aldrig "genom fingrarna" utan de kommer absolut fråga dig om detta om du klarar dig till den personliga intervjun och det är där du helt enkelt får förklara dig.

Jag pluggar till polis just nu och en tjej i min klass var gripen för snatteri när hon var tonåring så det fixar sig sålänge du är en bra person
Citera
2012-12-03, 09:02
Medlem
diskretpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Har det bara hänt dig en gång och du skött dig bra så är det nog inget problem. Dom ser aldrig "genom fingrarna" utan de kommer absolut fråga dig om detta om du klarar dig till den personliga intervjun och det är där du helt enkelt får förklara dig.

3 gånger. Men ser egentligen inte problemet med det, eftersom det är i det förflutna och inte strider mot lagen. Visst, man kan misstänka att jag kommer sitta med en plunta i passagerarsätet under patrullering, men har inte druckit på typ 2-3 år nu - alls. Frågan är väl snarare då hur man ska motivera de här besöken, tror jag får ta en funderare på det.
Har iallafall en bra anledning till det andra besöket, får klura ut någonting att skylla på de andra gångerna då. Har man nått att göra tills intagningen iaf
Citera
2012-12-03, 09:49
Avslutad
Det finns poliser som kan vittna om en natt i fyllecellen i sina unga dagar. Har dock aldrig hört talas om någon som haft mer än en visit där..
Citera
2012-12-03, 10:03
Medlem
diskretpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det finns poliser som kan vittna om en natt i fyllecellen i sina unga dagar. Har dock aldrig hört talas om någon som haft mer än en visit där..

Då borde det vara OK med andra ord, en gång är ingen gång och två gånger är = 0.
Med andra ord kan man bli snut då efter fyllecell, tack!
Citera
2012-12-03, 10:03
Medlem
Busstations avatar
Är du bög, neger eller tjej så är det lugnt. Kvoteringen hjälper dig alltid. Är du däremot en vit man så är det ju inte till din fördel, men vet inte om det påverkar.
Citera
2012-12-03, 10:34
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
3 gånger. Men ser egentligen inte problemet med det, eftersom det är i det förflutna och inte strider mot lagen. Visst, man kan misstänka att jag kommer sitta med en plunta i passagerarsätet under patrullering, men har inte druckit på typ 2-3 år nu - alls. Frågan är väl snarare då hur man ska motivera de här besöken, tror jag får ta en funderare på det.
Har iallafall en bra anledning till det andra besöket, får klura ut någonting att skylla på de andra gångerna då. Har man nått att göra tills intagningen iaf

Dumpad, skilsmassa, dodsfall, drogad, etc. ar alla anledningar du kan anvanda. Att du suttit inne tre ganger gor att nagra varningsklockor ringer.

Att t.ex. druckit sig sa full att man hamnat i fyllecell tre ganger pga. att man blivit dumpad ar sa inte bra da de kan fa for sig att detta kan handa igen i framtiden om du blivit dumpad.

Da ar istallet nagon engangsforeteelse att foredra, eller tre i detta fall. Kanske att betygen gick at helvete fungerar (eftersom du inte kommer att ga i skolan igen). Detta var val inte det basta exemplet men det forsta jag kom att tanka pa, men du forstar nog poangen.

Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Är du bög, neger eller tjej så är det lugnt. Kvoteringen hjälper dig alltid. Är du däremot en vit man så är det ju inte till din fördel, men vet inte om det påverkar.

Fragar de efter ens sexuella laggning nar man ansoker...? Later valdigt konstigt.
Citera
2012-12-03, 11:04
Medlem
Jag känner en tjej som kom skulle bli polis, hon blev tydligen antagen och sånt men blev tyvärr på smällen. :P

Hon har en ganska lång meritlista på brott från tonåren, droger, alkohol och misshandlar är väl det första man tänker på om man pratar om henne.
Citera
2012-12-03, 11:12
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Tjenare.

Har kommit fram till att jag är lite sugen på polisyrket.

I tonåren fick man dock sova i fyllecell, då man var väldigt berusad. Är ostraffad.

har hört att de finns dom som blivit straffade för mindre företeelser typ snatteri som ändå blivit snutar.
Fyllecell är ju inget olagligt, bara att du är för full helt enkelt så de vårdar dig över natten (vårdlag).

Är det nått hinder om man vill bli polis? Eller ser de mellan fingrarna för nån sån sak som hänt i tonåren typ?
Finns de ett visst antal ggr man inte får ha varit där för att bli polis?

Jag kom in på utbildningen trots fortkörningsböter, snatteri och en gång i fyllecell. Så länge du kan resonera på ett vettigt sett kring dina erfarenheter, positiva som negativa, bör det nog inte vara några problem. Tvärtom kändes det för mig som att de två poliserna som intervjuade mig "gillade" (i brist på ett bättre ord) det faktum att man inte bara vart hemma och bakat bullar under ungdomsåren.
Citera
2012-12-03, 11:25
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Dumpad, skilsmassa, dodsfall, drogad, etc. ar alla anledningar du kan anvanda. Att du suttit inne tre ganger gor att nagra varningsklockor ringer.

Att t.ex. druckit sig sa full att man hamnat i fyllecell tre ganger pga. att man blivit dumpad ar sa inte bra da de kan fa for sig att detta kan handa igen i framtiden om du blivit dumpad.

Da ar istallet nagon engangsforeteelse att foredra, eller tre i detta fall. Kanske att betygen gick at helvete fungerar (eftersom du inte kommer att ga i skolan igen). Detta var val inte det basta exemplet men det forsta jag kom att tanka pa, men du forstar nog poangen.

Fragar de efter ens sexuella laggning nar man ansoker...? Later valdigt konstigt.

Nu ska jag inte svära på det och det är mycket möjligt att jag har fel i detta, men jag har för mig att jag såg någon annons som var i stil med ''vi söker dig med invadrarbakgrund och/eller som är homosexuell, för att få en så bred mångfald i poliskåren.''
Som sagt kan ha fel, men det är något som ligger i bakhuvudet.
Citera
2012-12-03, 11:41
Medlem
Preatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Nu ska jag inte svära på det och det är mycket möjligt att jag har fel i detta, men jag har för mig att jag såg någon annons som var i stil med ''vi söker dig med invadrarbakgrund och/eller som är homosexuell, för att få en så bred mångfald i poliskåren.''
Som sagt kan ha fel, men det är något som ligger i bakhuvudet.

Det var nog en tråd på FB du läste.
Dock ser PHS gärna kvinnliga sökande och gärna personer i olika ålders och yrkesgrupper då dom eftersträvar en bredd bland aspiranterna.
Din sexuella läggning fäster dom ingen som helst vikt vid.

Dock kommer, vid en ev intervju, Ts att få förklara hur det kommer sig att han haft det dåliga omdömet, att dricka sig så redlös att man varit tvungen att omhänderta honom, inte bara en utan tre! gånger för en onykterhet av den grad att han utgjort en fara för sig själ/andra.
En lob är inte ett brott, men det kan absolut påverka bedömningen av den personlig lämpligheten om det visar att Ts omdömesförmåga kraftigt reduceras vid alkoholförtäring.

Fast det kan lika gärna finnas en möjlighet att detta är historia och att Ts i övrigt är en personlighet som dom väljer att satsa på, så sök bara sök
Citera
2012-12-03, 15:18
Avslutad
Har du blivit omhändertagen tre ggr så väcks varningsklockor, det visar att du har problem. Vore jag dig skulle jag vänta 3-4 år innan du ansöker så du kan säga det ligger bakom dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in