2012-12-02, 23:23
Medlem
WizKhalifass avatar
Varför i helvete skriver svenskar stort i som man gör i engelskan?

Har sett detta både på facebook och flashback och det gör mig arg.

Exempel: "Jag har ett mynt I fickan."
"Jag bor I Stockholm."

Någon annan som stör sig på detta?
Senast redigerad av WizKhalifas 2012-12-02 kl. 23:31.
Citera
2012-12-02, 23:25
Medlem
Kan inte påstå att jag har sett någon göra det...
Citera
2012-12-02, 23:27
Medlem
Bdks avatar
Menar du som i

-Idag har jag inte badat

Eller

Idag har jag Inte badat
Citera
2012-12-02, 23:28
Medlem
Ragwings avatar
Jag har inte själv märkt att detta förekommer men antar att det har med engelskans inflytande att göra precis som att särskrivningar är vanliga av samma anledning. Använder dessa personer stort i mitt i ett ord ("DIn mamma är en fIn dam") eller endast när det förekommer som en enskild bokstav ("Jag bor I skogen")?
Citera
2012-12-02, 23:29
Medlem
Porryhatters avatar
I vilka ord då menar du?
Citera
2012-12-02, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bdk
Idag har jag Inte badat

Det måste ju röra sig om när i skrivs själv, inte i ett ord. Att skriva som ovanstående är ju retarderat.
Citera
2012-12-02, 23:30
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas
Varför i helvete skriver svenskar stort i som man gör i engelskan?

Har sett detta både på facebook och flashback och det gör mig arg.

Någon annan som stör sig på detta?

Jag hade en gång en ordbehandlare där språket var engelska, och den gjorde versaliserade då i. Kanske finns det liknande funktioner på vissa webbläsare, och då blir det så?
Citera
2012-12-02, 23:31
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdk
Menar du som i

-Idag har jag inte badat

Eller

Idag har jag Inte badat

Citat:
Ursprungligen postat av Ragwing
Jag har inte själv märkt att detta förekommer men antar att det har med engelskans inflytande att göra precis som att särskrivningar är vanliga av samma anledning. Använder dessa personer stort i mitt i ett ord ("DIn mamma är en fIn dam") eller endast när det förekommer som en enskild bokstav ("Jag bor I skogen")?

Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
I vilka ord då menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Njut
Det måste ju röra sig om när i skrivs själv, inte i ett ord. Att skriva som ovanstående är ju retarderat.

Förlåt om jag var otydlig!

La till två exempel.

"Jag har ett mynt I fickan"
"Jag bor I Stockholm"
Citera
2012-12-02, 23:31
Medlem
Kan de vara så att de postar från en telefon med felaktigt inställd autocomplete (exempelvis har engelsk autocompletion aktiverat) så den gör autocomplete av litet i till stort I?
Citera
2012-12-02, 23:37
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag hade en gång en ordbehandlare där språket var engelska, och den gjorde versaliserade då i. Kanske finns det liknande funktioner på vissa webbläsare, och då blir det så?

Citat:
Ursprungligen postat av EpicWinter
Kan de vara så att de postar från en telefon med felaktigt inställd autocomplete (exempelvis har engelsk autocompletion aktiverat) så den gör autocomplete av litet i till stort I?

Jo, självklart.

Även Word och Outlook uppför(de) sig ju precis så här om man har engelska inställt och inte slår av "autocorrect".
Citera
2012-12-02, 23:40
Medlem
drlinkps avatar
Intressant att en sån sak stör dig såpass mycket. Inte för att jag gör det själv... Inte heller sett någon göra det. Irriterar mig mer på särskrivningar och stavfel.

Inte tänkt tanken att det kan ha att göra med automatisk stavning på mobiltelefoner eller någonting liknande förresten?
Citera
2012-12-02, 23:45
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drlinkp
Intressant att en sån sak stör dig såpass mycket. Inte för att jag gör det själv... Inte heller sett någon göra det. Irriterar mig mer på särskrivningar och stavfel.

Inte tänkt tanken att det kan ha att göra med automatisk stavning på mobiltelefoner eller någonting liknande förresten?

Jo det har jag tänkt på.

Tror dock inte att det har något att göra med automatisk stavning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in