2012-12-02, 20:30
Bannlyst

Nåväl - tänkte ta tåget ( knapp 2 timmars färd) på tisdag från Stockholm. Jag undrar helt enkelt om det redan nu finns risk (?) för förseningar OCH SKIT ?! Tänkte säkra med att komma dit 1,5 timme tidigare, men som sagt. Vet fan inte.

Så, allmän frågeställning - när börjar alla jävla rader gällande förseningar & problem i och med SJ denna vinter då?
Citera
2012-12-02, 20:57
Medlem
Blåfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laas
Hittar fan ingen stor tråd om SJ, eller något dylikt. Så om det finns en tråd så ber jag om ursäkt men orkar fan inte leta längre...

Konstigt det då om det är infrastrukturen som krånglar.
http://www.trafikverket.se kanske?
Citera
2012-12-02, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
Konstigt det då om det är infrastrukturen som krånglar.
http://www.trafikverket.se kanske?
*gröngöling*

Vad är det för något jag ska få fram genom den sidan då?

Vad är det för forumsdel denna tråd borde lagts i då?????
Senast redigerad av laas 2012-12-02 kl. 21:05.
Citera
2012-12-02, 23:21
Medlem
Fris avatar
Hahaha, förseningssäsongen har försenats!
Citera
2012-12-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laas
*gröngöling*

Vad är det för något jag ska få fram genom den sidan då?

Vad är det för forumsdel denna tråd borde lagts i då?????
Rätta mig om jag har fel, men vad han försöker säga är att det inte är SJs fel att det blir förseningar. De har inte hand om infrastrukturen (vilket är huvudorsaken till förseningarna under vintern), utan tågen, och endast tågen. Så, om det det är någon du bör fråga så är det vädergudarna / trafikverket.se (som har hand om infrastrukturen).

Borde vara en självklarhet egentligen, att det inte är SJ som har hand om vägarna. Men det här är något man förväntar sig varje vinter. Att skylla på SJ alltså, och inte trafikverket.
Citera
2012-12-04, 13:52
Medlem
Var om frusna tåg på ABC igår så säsongen börjar väl nu...

Och jo, köper man biljetten av SJ ska man självklart klaga hos dom.
Citera
2012-12-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuyFawkes
Och jo, köper man biljetten av SJ ska man självklart klaga hos dom.

Du har en Audi och ska köra på E4an. Du kommer inte fram, vägen är helt förstörd, av någon anledning. Vem skyller du på, Audi eller de som har hand om vägen?

Är TÅGEN förstörda, så är det SJ's fel då de har hand om TÅG(!!)underhållningen och inte VÄG(!!)underhållningen. Felet ligger hos trafikverket, och ingen annan. Framkomligheten på vägarna står vägverket för.

Du har i en poäng att man ringer och klagar hos SJ, dock obefogat då staten ska ha all skit som folk slänger åt sj's håll.

Som sagt, pratar om framkomligheten nu, vilket är huvudorsaken under säsongen.
Senast redigerad av hailol 2012-12-04 kl. 14:57.
Citera
2012-12-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailol

Du har en Audi och ska köra på E4an. Du kommer inte fram, vägen är helt förstörd, av någon anledning. Vem skyller du på, Audi eller de som har hand om vägen?

Är TÅGEN förstörda, så är det SJ's fel då de har hand om TÅG(!!)underhållningen och inte VÄG(!!)underhållningen. Felet ligger hos trafikverket, och ingen annan. Framkomligheten på vägarna står vägverket för.

Du har i en poäng att man ringer och klagar hos SJ, dock obefogat då staten ska ha all skit som folk slänger åt sj's håll.

Som sagt, pratar om framkomligheten nu, vilket är huvudorsaken under säsongen.

1. Din jämförelse är konstig. Ett företag är ansvarigt för sina underleverantörer. Kan inte Trafikverket levererar tillräckligt bra framkomlighet ska inte SJ sälja biljetter till den sträckan samt sätta press på Trafikverket att sköta sitt uppdrag bättre. Fullständigt orimligt att lägga ansvar på konsumenten att ta reda på vad det är för fel och vem som ska anses ansvarig.

2. Jag har redan uttryckt vad jag tror: det började igår.
Citera
2012-12-04, 23:27
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyFawkes
1. Din jämförelse är konstig. Ett företag är ansvarigt för sina underleverantörer. Kan inte Trafikverket levererar tillräckligt bra framkomlighet ska inte SJ sälja biljetter till den sträckan samt sätta press på Trafikverket att sköta sitt uppdrag bättre. Fullständigt orimligt att lägga ansvar på konsumenten att ta reda på vad det är för fel och vem som ska anses ansvarig.

2. Jag har redan uttryckt vad jag tror: det började igår.

Fast nu är inte järnvägsbranschen som alla andra branscher. Trafikverket bedriver i viss mån (vad jag hört) maffialiknande metoder mot sina "kunder" i detta fall tågoperatörerna. Trafikverket tar väldigt bra betalt i banavgifter, el-avgifter, tåglägen, böter etc från tågoperatörerna. Läskigt nog har tågoperatörerna löjligt lite att säga till om. Ungefär som en hyresvärd som skiter fullständigt fan i sina hyresgäster.. Visst kan man tycka att tex SJ borde sluta sälja biljetter på aktuella sträckor (typ hela landet ifall det gäller detta...) men SJ är vinstdrivande och har inte råd med såpass stora intäktsbortfall. SJ får vackert finna sig i situationen och ta smällarna. Tex så betalar väldigt sällan Trafikverket ut någon ersättning till tågoperatörerna när deras infrastruktur fuckar sig. Skulle dock en tågoperatör orsaka skada och förseningar så blir det dryga böter/straffavgifter. Rättvist...

Hörde rykten om att både Green Cargo och SJ försökte med att vägra betala banavgifter p.g.a bristfällig snöröjning under vintrarna 09/10/11 men gick bet. Däremot hotade indirekt Trafikverket med indragna tillstånd som svar osv...Att vissa operatörer har löjligt hög prio i tågtrafiken hos Trafikverket, tex Arlanda Express är också väldigt skumt. Inte sällan försenar man övrigas operatörers tåg för se till att en Arlanda Express kan köra in tid och undvika en försening...

Det blir resenären eller godset som blir lidande av detta.

Sen, nu när en klass 2 varning är utfärdad i Sthlm så kan man inte vara så naiv och tro att tågtrafiken kommer att fungera när inget annat transportslag gör det...
Citera
2012-12-05, 15:38
Bannlyst
Stackars er som åkt/ska åka tåg idag
Citera
2012-12-05, 15:44
Medlem
Copterss avatar
Vi har haft samma skit under dryga fyra år nu. Varför lär folk sig ej att det är inte SJs fel utan trafikverket med dess underentreprenörer men framför allt ett eftersatt UNDERHÅLL AV JÄRNVÄGEN! Sedan får man räkna med idag oavsett sommar eller vinter att du får en försening på minst 10 minuter per resa och det är snällt räknat. Perioden slutet på november till mitten av februari är det garanterat att det är förseningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in