Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Det är trevligt att du läst historia, det har jag också. Du pratar om en diskurs (vissa kallar den en antisemitisk sådan) och det stämmer att det var mer allmänt accepterat att prata om dessa saker på 1920-talet. Så är det i vissa tider, vad som är accepterat att prata om förändras. Titta bara på vad Churchill skrev om de svarta krigarna i Boerkriget när han var journalist där eller Selma Lagerlöf om blodsblandning. Varför var t ex rasbiologin så accepterad och nu är den förpassad till historiens skamvrå? För att en världsomspännande konspiration ordnat det eller för att det är struntprat? Döm själv.
För att förstå det behöver du läsa MacDonald. Åtminstone kommer det att ge dig ett alternativt sammanhang till de detaljer och element som nu ter sig så disparata för dig. Hur kunde en så snäll och klok tant som Lagerlöf säga så dumma saker om blodsblandning? Hur kunde såväl viktorianer som medeltidens muslimer uttrycka liknande generaliseringar om negrer? För att de var korkade och hade en massa identiska rasistiska tvångsföreställningar, eller kanske för att rasbiologins och den darwinistiska antropologins väg till skamvrån inte alls har något att göra med att det var dålig vetenskap som den Boasiska antropologin lyckades
motbevisa. Döm själv.
Citat:
Det är klart att det funnits/finns judiska intressen t ex i den sionistiska rörelsen och proisraeliska krafter i världen som ställer till skit. Jag är dock inte villig att acceptera världsomfattande konspirationer eller det som Duke lägger fram i sin bok. Sen om du inte håller med så är det ok för mig. Jag tycker dock att killen som ställde den ursprungliga frågan kanske inte är intresserad av jude-vinkeln, utan det mer allmänt accepterade.
Ingen här, inte heller Duke, har såvitt jag vet framfört uppfattningen att det finns någon slags centralstyrd konspirationsbyrå inom judendomen som i detalj reglerar judars göranden och låtanden i världen. Vad som existerar är en påtaglig judisk etnocentrism, intersolidaritet och i Dukes mening suprematism (=herrefolkslära), som i regel får gå före de etniska intressena hos judarnas värdbefolkningar.
Inte desto mindre, jag får väl upprepa, jag bad dig aldrig att ta till dig budskapet i David Dukes bok (om det nu inte passar dig), jag hämtade endast hänvisningar till bland annat National Archives ur hans volym. Ser du skillnaden? Okej.
Vad Ankdammen angår så bad han uttryckligen om källor som kan stödja teorin att den ursprungliga bolsjevismen väsentligen var en judisk rörelse. Jag gjorde mitt bästa för att gräva fram sådana källor. Jag är säker på att andra kan lyckas betydligt bättre i detta mitt uppsåt.