Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-20, 17:28
  #1
Medlem
flygers avatar
Vad tror ni i flashbacks ekonomipanel om pris utvecklingen på borätterna i sthlm. Ska man köpa sitt boende nu eller ska man ta det lungt.

Det känns som det börjar bli mycket varningssignaler i media.

Bland annat att vi svenskar är högt skuldsatta
Kommer räntan att stiga?

Kommer priserna fortsätta stiga?

Köp eller Sälj helt enkelt vad säger ni?
Citera
2005-04-20, 18:37
  #2
Medlem
Realizts avatar
Jag säger avvakta om du köper för att spekulera i prisuppgång. Priserna har stigit väl mycket tycker jag. Det har drivits av sjunkande räntor, men de borde snarare gå uppåt framöver. Även små ränteuppgångar borde märkas på priserna. En uppgång från 3% till 5% innebär ju en ökad månadskostnad med 66%! Det kan få många att vilja trimma några hundratusen på sina bud.

Annars har det i årtionden varit strålande affär att äga sitt boende. Faktiskt är stigande bostadspriser det ENDA som ökat hushållens förmögenhet sen 1970-talet! Arbete, sparande och företagande lönar sig som bekant inte pga världens högsta skatter, så några andra tillgångar än bostaden är det få svenskar som har. Hushåll med mindre än 600 000 kr i årsinkomst äger t.ex. bara 6% av börsen. Men många av dem har en nettoförmögenhet därför att deras bostad stigit i värde (+160% för bostadsrätter i hela riket sen 1996) högt över det de en gång lånade för.

Men jag tycker som sagt att det verkar vara taskig timing nu. Kanske även denna födkrok permanent kapas, nu när 40-talisterna snart inte längre har nån nytta av den? Svensk politik har ju magiskt gynnat denna grupp på efterföljande generationers bekostnad. +12% om året är ju väldigt mycket. BNP och löner har ju samma period stigit ca 1,6% om året. Vad motiverar egentligen att detta är hållbart? Vad har hänt med våra hus som plötsligt gjort dem så mycket mer värdefulla?
Citera
2005-04-20, 21:58
  #3
Medlem
flygers avatar
Förvisso köper jag inte för att spekulera i en prisuppgång, men jag vill ju inte ha en värdeminskning heller för den delen.

Samtidigt så vill jag inte hamna utanför prisökningen om den fortsätter eftersom jag redan är inne i bostadsrättskarusellen. Lägenheten fördubblade sitt värde på fem år.

Dessutom slipper man ju vinstskatten tillfälligt om man återinvesterar vinsten i nytt boende.

När man tittar på lägenheter så är det fortfarande ganska billigt att bo om man köper och tar ett lån på 90% av köpesumman. från 4500:- för en etta mycket centralt i sthlm och ner emot 2500:- ute i förorterna.

Samtidigt styrs ju priserna också av en efterfrågan och tillgången på lägenheter. Antalet lägenheter kommer väl inte att öka speciellt mycket men kommer efterfrågan att hålla i sig?

Och som du sa vad är det som gör att våra bostäder är mer värda idag än för 10 år sedan?
Citera
2005-04-20, 22:02
  #4
Medlem
Lite hänger det på din egna ekonomiska situation. Hade du tänkt att låna hela beloppet eller har du en bra insats att sätta in? Med all sannolikhet kommer räntorna att stiga, hur mycket eller när, det är omöjligt att svara på.

Sett över tid, precis som ovan skibent påpekar, har det alltid lönat sig att äga sitt boende. Men att spekulera i något man inte kan ha kontroll över själv förefaller vara en dålig idé om man nu inte badar i pengar och kan förlora dem.
Citera
2005-04-21, 17:38
  #5
Banned
iceman_88s avatar
kvm priset i sthml var för ett tagsedan ca 21 000 kr
Citera
2005-04-21, 19:19
  #6
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
kvm priset i sthml var för ett tagsedan ca 21 000 kr

Nja, allt beror ju på läge, skick och avgift. Tror snarare det ligger över 30.000:-.
Citera
2005-04-21, 20:00
  #7
Banned
iceman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Nja, allt beror ju på läge, skick och avgift. Tror snarare det ligger över 30.000:-.
hade för mig att snitt priset var det men kanske misstog mig
Citera
2005-04-21, 20:28
  #8
Medlem
Realizts avatar
Se www.maklarstatistik.se för aktuella och historiska medelpriser (per kvm) på bostadsrätter i Sveriges alla kommuner!

Att låna till lång ränta (dvs 5 år, vilket inte är så långt eftersom man ska bo nånstans resten av sitt liv) har varit en dålig affär väldigt länge nu. Rörlig ränta har väl varit lägre än den lägsta femräntan ända sen typ tidigt 90-tal.

Att låna till rörlig ränta är riskabelt, om man inte har stor kontantinsats eller besparingar eller kan och är beredd att skära ned sin konsumtion med tusenlappar i månaden (under många år) om det skulle behövas.

Mitt råd är följande:

Låna till rörlig ränta.
Men sätt av pengar varje månad som om du hade fast ränta.

Om rörlig ränta idag är 3% och femårig ränta är 5%, så bör man alltså spara skillnaden, motsvarande 2% av lånet (man bör förstås ta hänsyn till skatteavdraget). Om den rörliga räntan stiger till 4%, så minskar man sparandet till 1%. Om den rörliga stiger till 6% så tar man den överskjutande procenten från sitt sparande.

Om den rörliga räntan skulle stiga linjärt från 3% till 7% om fem år, så har medelräntan varit 5% och utfallet blir detsamma som om man betalat 5% hela tiden. (Dessutom så får man ju avastning på sitt sparande). Vid mindre ränteuppgång än så, så har man en del av sparandet kvar. Om räntan faller eller ligger still så ökar det ens sparande.

Den enda risk man tar är att räntan stiger snabbare än så (att den kommande fem år i snitt ligger över 5%), vilket inte är så värst troligt. Och även i det fallet så har man en buffert som gör att man kan planera sin ekonomi bättre och inte riskerar ekonomiskt haveri över en natt. Det man verkligen vill undvika är att tvingas sälja sin bostadsrätt när priserna är låga.
Citera
2005-04-21, 20:44
  #9
Medlem
Telefons avatar
Jag är övertygad om att vi är påväg mot en ny finanskris i stil med den i början av 90-talet. SBAB:s senaste utspel om 95% bottenlån gör mig bara mer övertygad om att jag har rätt. En del sitter med lån på hela marknadsvärdet, kul för dem om räntan höjs...
Citera
2005-04-21, 21:18
  #10
Medlem
Realizts avatar
Samhällsekonomin kan lida avsevärt även utan finanskris (dvs bankrutter). Folk har blivit mycket mer räntekänsliga med sina stora lån. När räntan stiger, även i långsam takt, så kommer folk att minska sin konsumtion. Det blir lätt flera tusenlappar i månaden per hushåll som måste gå till räntor istället. Då sackar hela ekonomin. Sysselsättningen i främst handeln kommer att minska.

SBAB går verkligen på offentsiven i dagarna. De slopar topplån (dvs högre ränta för lån med högre risk), rekommenderar rörlig ränta istället för fast ränta och spår dessutom hög tillväxt i både BNP och konsumtion. Det de nu sagt kan d få äta upp dyrt i efterhand! Lika klasiskt som Götabankens reklamvisa "låna hos oss" runt år 1990 om det vill sig illa...
Citera
2005-04-22, 00:06
  #11
Medlem
Trodde sverige redan var i en finanskris...
Citera
2005-04-22, 02:06
  #12
Medlem
Jag tror att priserna kommer ligga runt denna nivån ett tag nu. Varken mycket upp eller ner. Jag tycker priserna verkar rimliga. Smatidigt kommer ekonomin inte ta glädjeskutt så inga rallyn är att vänta. Räkna med en rörlig ränta på 4,5-5% om ett par tre år. Men det är max det kan bli mindre om t ex oljepriset stiger och bromsar världsekonomin. Men lita nu inte på detta det är bara vad jag tror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback