2012-12-02, 12:23
Medlem
Vi är ju djur så hur är det inom övriga djurriket?
Citera
2012-12-02, 12:26
Medlem
Knarktorskens avatar
Rasism*
Citera
2012-12-02, 12:42
Medlem
Man kan säga - enligt den svenska definitionen - att korna är rasistiska mot gräset, lejonet mot antilopen och alla andra möjliga hemskheter.
Citera
2012-12-02, 12:53
Medlem
Jag menar inom samma ras,
typ schimpanser
Citera
2012-12-02, 13:06
Medlem
Pontrs avatar
Visst kan det finnas. Det är bara svårt att säga när och vad utav deras aktiviteter som är uppbyggda på rasism. De små genetiska skillnaderna mellan Chimpansens underarter, är tillräcklig anledning för att de ska låta bli att paras, och bli mer stressade när deras territorium blir trampat av främmande apor.
Citera
2012-12-02, 13:30
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Jag menar inom samma ras,
typ schimpanser
En schimpans är ingen ras, det är en art.
Möjligtvis att schimpanser från olika ställen i världen
skiljer sej åt en aning, så det finns olika raser precis som människoarten.
Men dom stöter ju aldrig på varandra.

Jag tror människan har utvecklat rasismen eftersom vi är så pass
mycket mer intelligenta. Vi förflyttar oss långa sträckor, så
främlingsfientlighet och rasism har gynnat oss.
Citera
2012-12-02, 13:59
Medlem
ivemesss avatar
Rasism är simpel självbevarelsedrift där underkategorier i en art stöttar individer de identifierar sig med för att förstärka sitt eget släktes fortlevnad, precis som havre växer längre än .. maskrosor och därför tar åt sig mer solljus så maskrosorna dör ut: havret är inte 'diskrimnerande' mot annat havre eftersom de är på samma nivå: precis som en ras är smartare än en annan och på det sättet är "diskriminerande" emot plantor som inte når lika högt.

Därför tycker jag att man kan säga "rasism" finns inom djurriket eftersom det är samma princip som gäller överallt för liv generellt, där en del underkategorier helt enkelt drar ifrån tidigare versioner som blivit förlegade.

Dvs: det är samma princip som gäller för allt liv där en ny variant som fungerar bättre drar ifrån - och tar avstånd ifrån andra - som gäller för människor.
Citera
2012-12-04, 10:55
Medlem
Masturblijas avatar
Nej Rasim bor här: http://personer.eniro.se/p/rasim+alagic/14212334?search_word=rasim

Djuren har enbart självbevarelse instinkt så de skiter i raser utan ser till så att de själva överlever på allas bekostnad. Visserligen känner djur empati för egna ungar samt ibland andra arters ungar, men att de springer runt och kallar varandra för blatte lover, babbe och bär järnrör det tror jag inte.
Citera
2012-12-04, 23:31
Medlem
Hästar kan mobba skimmlar och vita hästar,somliga hingstar vill inte betäcka ston av nämda färg. Det är väll inte frågaom ras utan det är färgen som dom inte gillar.
Främlingsfientlighet därimot är väldigt vanligt bland djur,rivirhävdande djur tolererar inga främlingar på deras revir.
Citera
2012-12-04, 23:35
Medlem
Det finns en hund där jag bor som bara skäller på svarta hundar. Han hatar svarta hundar!
Citera
2012-12-05, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Djuren har enbart självbevarelse instinkt så de skiter i raser utan ser till så att de själva överlever på allas bekostnad. Visserligen känner djur empati för egna ungar samt ibland andra arters ungar, men att de springer runt och kallar varandra för blatte lover, babbe och bär järnrör det tror jag inte.

Gå tillbaka till I&I, du befinner dig inom vetenskap och har uppenbarligen inte en susning om vad rasism är. Främlingsfientlighet och avtåndstagande mot andra raser inom djurriket är extremt vanligt, det är en väldigt ursprunglig självbevarelsedrift att undvika främlingar och kontrollera sitt eget rev/territorium.
Citera
2013-01-08, 15:15
Medlem
lejonhonor föredrar lejonhanar med mörkare kalufs runt huvudet.
vet ej om det räknas som rasism.
men olika arter har olika kritterier för hur en vacker hane ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in