• 3
  • 4
2006-05-07, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Har haft ett par små men relativt utstående födelsemärken väldigt länge. Men en månad innan det var dags att fylla 18 tog jag tag i saker och ting och åkte och kollade upp dem. Detta också i samband med att jag hade lite problem med en på halsen som låg och skavde mot min skjorta när jag bar sådan.

Ingen fara med födelsemärkena men läkaren erbjöd sig att plocka bort dem om jag ville. Vad han gjorde var helt enkelt att han bedövade lite, tog tag i dem med en pincett, drog ut dom som fan och klippte av dem sen. Efter att ha gjort det med 5st på överkroppen blöde jag som fan (relativt igen). Lite baltande med sprit och plåsterkuddar så löste sig även detta.

Så har ni utstående födelsemärken ska det nog inte vara några problemat att avverka dessa på detta sätt heller

När man talar om trollen, kliade för några dagar sönder lite av ett födelsemärke som sitter otroligt nog på halsen.
Sticker ut som en liten finne/fästing, vad är kostnaden för att ta bort ett födelsemärke av denna storlek?
Citera
2006-05-07, 09:39
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
När man talar om trollen, kliade för några dagar sönder lite av ett födelsemärke som sitter otroligt nog på halsen.
Sticker ut som en liten finne/fästing, vad är kostnaden för att ta bort ett födelsemärke av denna storlek?

Jag betalade för drygt två veckor sedan 150 kr för att ta bort ett märke på ryggen, borde väl kosta ungefär lika mycket för dig, beroende på var i landet du lever. Gick till en hälsocentral kanske ska tilläggas.
Citera
2006-05-07, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av December
Om man nu råkat riva bort ett utstående födelsemärk (0.4cm i diameter), hur stor är risken att man får cancer? Är inte särskilt orolig egentligen, men man har ju matats ständigt med alla denna "skrämselpropaganda". Är risken typ 50/50 eller snarare 0,01%?

Hur är det nu? Ska man förvänta sig cancer per automatik eller är det i princip som att skada vilken del av huden som helst?

Har hittat lite lugnande information...

På doktorn.com står följande
Citat:
Allmänt om malignt melanom
Malignt melanom anses vara vår farligaste hudcancer. Det är vanligt att förändringarna uppkommer från ett pigmenterat födelsemärke som sitter på hudområden som är utsatta för irritation t ex i midjan, under bh-band mm.

Det är dock viktigt att komma ihåg att risken för att ett födelsemärke skall utvecklas till cancer är mycket liten. Cancerformen kan komma i alla åldrar efter 20-års åldern

samt...

Netdoktor
Citat:
Följande är sällan farliga tecken i samband med fläckar, även om de ofta kan skapa oro:

- Klåda
- Upphöjdhet (upphöjda fläckar med jämn färg och form är oftast de snällaste)
- Blödning (ofta upphöjda förändringar, som man rivit på)
- Fläckar som sitter på händer, fötter, midja eller under BH-banden.
Citera
2006-05-22, 23:25
Medlem
Jag hade ett märke på ryggen som jag skarv av med en kniv, nästan skrapade av m.a.o.
Den kliade så in i helvete och på vc skulle jag få vänta i nästan tre månader.
Fuck it tänkte ja och hämta kniven, det gick ju bra och nu har ja inte något märke som kliar på ryggen.
Citera
2006-05-22, 23:43
Medlem
Morientess avatar
Jag tog bort en jävel genom att binda fast ett snöre runt den, och efter ett par dagar hade den blivit stenhård och känseln var helt borta i den. Då tog jag fram saxen och klippte bort resten utan att känna någonting alls! Något speciellt ärr blev det heller inte!

Bästa jag gjort även om det var sorligt att bli av med Danne
Citera
2006-05-23, 01:02
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes
Jag tog bort en jävel genom att binda fast ett snöre runt den, och efter ett par dagar hade den blivit stenhård och känseln var helt borta i den. Då tog jag fram saxen och klippte bort resten utan att känna någonting alls! Något speciellt ärr blev det heller inte!

Bästa jag gjort även om det var sorligt att bli av med Danne

kallade du din leverfläck för "Danne"?
Citera
2008-06-09, 08:50
Medlem
roligt_=) med födelsemärket vid namn "danne".
jag funderar på att ta bort mitt födelsemärke men det är ganska storrt 0,5cm ungefär, vettefan om jag vågar göra det själv, kan ju blöda rätt så ordentligt. kanske ska bränna sönder det?
Citera
2008-06-26, 21:42
Medlem
Gammal tråd, men 1 relativt nytt inlägg så jag skriver i denna tråd.

Om jag skulle till att ta bort ett födelsemärke, utstående och cirka 0,5cm stort. Det sitter liksom på/under mustaschen, hur blir det med håret som borde sitta där? :P Borde inte håret liksom försvinna som sitter där. Isf får man ju typ en fläck där det inte växer något hår.
Citera
2008-06-28, 22:25
Medlem
Kan berätta att jag skar bort ett födelsemärke som satt på benet nu! :P Tog vanlig sax och klippte bort skiten, blödde uta helvete ett bra tag, det mesta har slutat nu dock.

Får se hur de ser ut imorrn när man vaknar :S
Citera
2009-02-12, 18:32
Medlem
SanTiagos avatar
Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta att få en tid på vc för en check?
Citera
2009-02-12, 19:14
Medlem
ultrasounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta att få en tid på vc för en check?
Beror på vilka symtom du uppger dig ha. Ett födelsemärke som förändrats, eller börjat klia, blöda osv., d.v.s. där det kan finnas misstanke om elakartad förändring, tror jag du får tid inom ett par dagar-1 vecka.
Citera
2012-12-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leppe
Kan berätta att jag skar bort ett födelsemärke som satt på benet nu! :P Tog vanlig sax och klippte bort skiten, blödde uta helvete ett bra tag, det mesta har slutat nu dock.

Får se hur de ser ut imorrn när man vaknar :S

vaknade du?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här