2012-12-06, 18:05
Medlem
Svar från Fredrik.

Först & främst skall det framgå vilken ynkedom du är som hänger ut mig, men inte själv vågar stå för vem du är.
Jag har aldrig gjort affärer med någon Janus.

För det andra, att använda begreppet bedrägeri visar att du inte har någon insyn i vad som försatt mig i ekonomiskt obestånd.
Men eftersom jag är större än att skylla på andra/skylla ifrån mig så kan vi lämna den biten därhän.

För det tredje; Du kan aldrig jämföra mig med bluff-företag då jag alltid levererat bilarna som förmedlats, i motsats till de “företag” som inkasserat pengar genom fake annonser/bilar som ej existerar. Jag har drivit nämnda verksamhet i ca 7 år & har en facit på drygt 350 bilar med massor av jävligt nöjda kunder (nej, inte alla).

För det fjärde; Jag har varit behjälplig jäntemot alla de kunder som iom min konkurs hamnat i kläm då dessa har haft bilar magasinerade i bla L.A.
Jag spenderade hela sommaren-12 (efter min konkurs) med att koordinera alla frakter så att alla skulle få sina kärror. Jag gjorde det dessutom via transitländer i europa för att det skulle bli så billigt/smärtfritt som möjligt för de drabbade).
Jag kunde givetvis betett mig som den bedragare du påstår att jag är och skitit i alltihop. Att de drabbade fått hem sina bilar, (förvisso till extra frakt & tullrelaterade kostnader) är enbart min förtjänst och ingen annans.

Att du ens tar upp att bilar har punktering och repor bevisar bara att du inte har någon som helst kunskap beträffande containerfrakt av bilar.
Smårepor kan man inte ens försäkra sig ifrån. Punkteringar behöver jag inte ens kommentera. Att diskutera att en 40 år gammal bil som stått magasinerad i flera månader inte startar på ett kick är väl också ett bevis på diger okunskap. Men allt detta är sådant som jag i min ordinarie verksamhet alltid rättat till innan kunden hämtat sin bil. Men är man försatt i konkurs så fick kunden visst lösa det själv ok, det det är inte optimalt att behöva se sin bil hemlevererad direkt från hamnmiljö, men jättehemskt att behöva mecka med sin classicbil, verkligen, oj oj.

Slutligen, din fega råtta, det du hävdar är bedrägeri, är i själva verket att du fått betala frakter/tull/moms igen då jag gick i putten. Din bil har hela tiden funnits och köpts in med dina pengar, helt kontraktsenligt och jag har sett till att den kommit hem.
Jag har inte gått ur detta med några pengar på fickan, jag har plöjt ner allt jag någonsin ägt i en verksamhet som varit min dröm & jag har gått ur den, förvisso fattig som en lus, men med rak rygg & vetskap om att jag alltid gjort rätt för mig så långt jag har kunnat. Jag har massor av toppensköna kunder och ett globalt kontaktnät och jag har tillgodogjort mig kunskaper som jag aldrig kommit i närheten av om det inte var för firman, behöver jag nämna en klockren bokföring 7 år tillbaka i tiden samt genomförd och godkänd revision.

//Fredrik

Svar på Fredriks inlägg.

Jag kan förstå irritationen på att jag går ut anonymt. Men jag anser det inte vara nödvändigt. Det jag skriver kan intygas av ett tiotal individer vilka upplevde samma sak under den aktuella perioden.

Varför jag kallar det bedrägeri är för att kunderna blev inte informerade om situationen överhuvudtaget. All kontakt var på kundernas bevåg. Varken Fredrik eller Daniel hörde av sig för att förklara situationen eller underlätta den för köparna.

De svarade inte på telefon.
De svarade inte på mail.

Det finns även köpare som ännu inte fått sin betalda bil, och heller inte vet vart den finns.
Därav anser jag det vara bedrägeri.

Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon medelst vilseledande förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde enligt 9 kap. 1 § brottsbalken. Viktigt är det faktum att vilseledande i princip kan bestå av vilken omständighet som helst, bara det finns ett orsakssamband mellan vilseledandet och handlingen eller underlåtenheten som leder till att något av icke ringa värde överförs från den vilseledde till gärningsmannen.

Jag har inte kallat bolaget för ett bluffbolag. Jag anser att var och en får bilda sig en egen uppfattning om vad de har för affärsidé. Det finns bevisligen nöjda kunder som fått verkligt fina bilar. Det är absolut klart. Jag betvivlar inte att de tidigare gjort ett bra jobb med att importera bilar.
Men det anser jag inte vara relevant då de inte längre bedriver samma ärliga verksamhet. Det jag vill poängtera och förklara med dessa texter är följande;

Man köper en bil på kontrakt genom deras bolag.
Kontakten i början är bra.
Den blir sedan sämre och sämre för att sedan upphöra.
Månaderna går.
Man får inget svar på telefon.
Man får inget svar på mail.
Det kan dröja ett halvår till mer än ett år.
Man vet inte vart bilen är.
Man vet inte om man kommer få en bil.
Har man blivit blåst på mer än en halv årslön.
Det är väldigt jobba tankar.

Att vissa bilar kom hem till Sverige är kundernas gemensamma förtjänst. Allt gjordes utan Fredriks inblandning för att det skulle gå så smärtfritt som möjligt. Peter Place som är omnämnd i första texten var den som gjorde det stora jobbet och höll kontakten med fraktbolag m.m. Det var sedan Peter som hjälpte oss med frakt från Holland till Sverige. Att sedan behöva stå för 50-60 000 kronor extra i ytterligare avgifter är ingen småsak.

Jag kan erkänna att jag inte har någon större kunskap om sjöfrakt men det var i vilket fall så det var, vissa bilar såg inte trevliga ut. Att de stått magasinerade (vilket man får hoppas) i flertalet månader är enbart deras ansvar och ingen annans.

Som jag nämnde tidigare anser jag det vara bedrägeri när man upphör med kontakten och att ingen information ges. Bilarna kunde lika gärna blivit stående i USA. Det var inte enkelt att få kontakt med hamnen i LA och fraktbolag m.m. Det hade man aldrig klarat av själv utan den gemensamma hjälpen kunderna gjorde för varandra. Fredrik har inte någon del i att bilarna kom till sina rätta ägare.

Det finns fortfarande de som kräver pengar av Fredrik Kretz och som inte fått sin bil. Därav kan man inte gå rakryggad. Den moralen kan inte undgå någon person.

/Janus
Senast redigerad av Janusen 2012-12-06 kl. 18:08.
Citera
2012-12-10, 17:49
Medlem
Ytterligare en kund som var med i denna härva:

Jag vill påpeka att Fredrik kontaktade mig när konkursen var ett faktum, han var då villig att förmedla sina kontakter i Holland och hjälpa till att få hem bilarna. Men vem vågar skicka sin bil genom Fredriks garage när han är i konkurs! Bilarna hade mycket troligt hamnat i kronofogdens händer och vi hade förlorat allt till förmån för Fredrik.
Man kan undra vad Fredrik och Daniel gjorde under året jag väntade på bilen när dom aldrig hörde av sig, inte ett mail, SMS eller telefonsamtal under många månader. Daniel svarade sporadiskt någon gång ibland men Fredrik var i stort sett omöjlig att få kontakt med. Beskeden som båda gav visade sig vara svävande och med facit i hand fanns ingen sanningshalt i dem.
Ang. det fjärde påståendet, att det är Fredriks förtjänst att vi fått hem bilarna är skrattretande, hur kan du bara skriva sånt trams? Jag bad dig om namnen till de 20 ägare som hade bilen i LA men du sade att du inte lämnade ut din “kundstock” . Hade du hjälpt till då hade vi kanske kunnat få hem alla tjugo i samma organisation. Men du var rädd om “kundstocken” trots att du var i konkurs. Ska man skratta eller gråta. Hoppas inte du får använding av din stock igen. Gör upp med de bilägare som fortfarande inte fått bil eller pengar.
Tack Peter Isaksson för stödet.
Larsåke Savander
Citera
2012-12-12, 18:19
Medlem
Janus, jag tror du skall be din mamma korrekturläsa i fortsättningen innan du postar mer på www.
Att du anser att något är bedrägeri innebär inte att det är det.
Det är fullständigt befängt att du fabricerar din personliga och subjektiva tolkning till en juridisk term och anför detta mot mig som person.

Jag anser det det hela ytterst beklagligt, att långa väntetider och merkostnader drabbat kunder, men faktum kvarstår, jag har inte gått ur detta med någon som helst vinning, som du Janus påstår.
Detta kan även enkelt bevisas från min sida.
Jag kan inte tolka ditt inlägg som något annat än ärekränkning & med anledning av det vill jag också veta vem du är.
Angående ditt slutcitat, ALLA bilar som kund har betalat via mig, har jag i ALLA fall till fullo betalat vidare till leverantör i USA, jag har i ALLA fall gjort rätt för mig så långt jag har kunnat.
Är det någon som är blåst här så är det jag, ett antal hundratusen sek saknas i min firma, av anledningar jag ej ventilerar här, men det är oavkortat detta som lett mig in i konkurs.
Precis som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inget intresse att kasta skit i fläkten här på nätet, det överlåter jag till de mindre belevade.

Ok, över till den ridderlige Lars-Åke Savander.
Om du tänkt efter före & väntat med att lägga ut en facebooksida där några (ett fåtal men aktiva) personer i princip uppviglar mot min firma så kanske slutresultatet (Gbg´s-Konkurs) åtminstone låtit vänta på sig?
Det är såklart ett antagande, men att ditt förfarande varit i allra högsta grad kontraproduktivt förstår även den dumme, men visst, ordet är fritt!
Vidare så antar du att bilarna löpt risk att hamna hos KRF.
Så är inte fallet iom att jag enbart sålt en konsulttjänst & bilarna aldrig ägts av mig, alla bilar ägs av kunden, det vet du så släpp det skitsnacket.
Du behöver inte insinuera att jag inte vet vad jag håller på med.
Av ca 20 berörda kunder insisterar 1 eller 2 på att verkställa jobbet med frakter/tullar etc på egen hand.
Resterande fraktförfaranden tog jag hand om.
Iom att jag redan har alla adekvata kontakter som krävs för att koordinera bla frakter genom transitland ser jag ingen anledning till att någon annan skall tjäna pengar på att jag är out of business.
Alltså, mitt livs värsta år – 2012 som inneburit konkurs, både affärsmässigt & personligen, sitter undertecknad & tillbringar i princip en hel sommar med att koordinera ca 20 bilar som skall skeppas till kund på biligast möjliga sätt för att minimera de extrakostnader som tillkommer då jag befinner mig i ett s.k “ekonomiskt obestånd”.
Jag har alla adekvata underlag som styrker detta, bokningsbekräftelser, lastningsrapporter etc, så Savander, lägg ner.
Slutligen, tog jag emot några pengar av dig för tull/moms/hamnavgifter USA-Europa? Nej precis.

Ja, jag har kursat & det suger, men det är varken olagligt eller straffbart att göra det.
Mina böcker (2007-2012) har gått igenom Ekobrottsmyndighetens kvarnar samt konkursförvaltare och det finns inga oegentligheter i dessa.
Jag har gjort rätt för mig så långt jag har kunnat.

//Fredrik

Svar till Fredrik Kretz (GBG Performance).

Jag anser det inte vara befängt att skriva om men personliga och subjektiva tolkningar. Min tolkning av bedrägeri är överensstämmande med detta fall. Texten är av värde och jag hoppas som jag skrivit tidigare att ingen skall behöva utsättas för samma sak som vi upplevde.

Jag påstår inte att du har gått ur detta med någon vinning, vart du gjort av pengarna kan inte jag veta. Men jag påstår att du varit tvungen att ta in nya försäljningar för att finansiera frakt av bilar och ditt leverne. Detta har du sedan byggt upp till något som gått överstyr och du inte längre kunnat hantera. Under hela perioden har du varit medveten om detta och inte informerat dina kunder om den aktuella situationen. Du har ljugit och struntat i dina kunder.

Det är fruktansvärt att inte veta om man förlorat mellan 200 000 och 300 000 kronor.
Vad säger man till sin familj?
Vad innebär det för framtida livet?
Inte få någon information om bilen man köpt finns.
Inte få kontakt med någon av dem man skickat sina pengar till.
Att leva med detta under ett halvår eller år.

Jag har inget förtroende för dig.
Om du har betalt vidare pengar för bilarna kan jag inte kommentera.
Det som är centralt och det viktigaste i dessa texter är att du inte har haft en dialog med dina kunder. Du har varit omöjlig att nå via telefon. Om du svarat på ett mail har du ljugit och ingjutit hopp som aldrig visat sig vara sant. Du har ingen moral och det som är beklagligt är att du fortsätter hävda din oskuld.

Att Fredrik haft en tidigare godkänt bokföring är inget som hjälper att han nu agerat på detta sätt. Jag kan ha viss förståelse för att det är jobbigt när man hamnar i personlig konkurs men att bete sig så vidrigt som han gjort är inte försvarbart.

Jag stödjer självklart Lars-Åkes text och instämmer helt.

/Janus
Citera
2012-12-14, 15:14
Medlem
Svar till Fredrik Kretz från Larsåke

Istället för att ha total tystnad under alla månader kanske du borde ha tipsat mig om att ” pst var alldeles tyst och skriv inget offentligt så kanske du får hem din bil” Jag är tyvärr ingen tankeläsare, min tanke med Facebook sidan var endast att träffa andra trevliga jänkebilsägare, kunde inte i min vildaste fantasi tänka ut att jag skulle sänka en firma som jag litade på och skickat 150 000 skattade kronor till i förskott. Jag betalat dig för tull,moms, hamnavgifter, sjöfrakt mm i förskott, har du glömt det kan jag skicka en kopia av kvittot från banken till dig. Det var inte en eller två kunder som fixade frakten själv, det var minst nio. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att jag är ridderlig, det är ett positivt ord i mina öron så jag tackar och bugar för berömmet.

PS. nu när vi ändå har lyckats få kontakt med varandra kan du väl vara snäll och förklara varför du inte svarade i telefon eller andra kontakt sätt? Fanns det någon anledning, förstod du att vi var oroliga eller är du så stenhård som du vill framstå?

/Larsåke
Citera
2012-12-14, 16:03
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janusen
Svar från Fredrik.

Först & främst skall det framgå vilken ynkedom du är som hänger ut mig, men inte själv vågar stå för vem du är.

För det andra, att använda begreppet bedrägeri visar att du inte har någon insyn i vad som försatt mig i ekonomiskt obestånd.
Men eftersom jag är större än att skylla på andra/skylla ifrån mig så kan vi lämna den biten därhän.

För det tredje; Du kan aldrig jämföra mig med bluff-företag då jag alltid levererat bilarna som förmedlats, i motsats till de “företag” som inkasserat pengar genom fake annonser/bilar som ej existerar. Jag har drivit nämnda verksamhet i ca 7 år & har en facit på drygt 350 bilar med massor av jävligt nöjda kunder (nej, inte alla).

För det fjärde; Jag har varit behjälplig jäntemot alla de kunder som iom min konkurs hamnat i kläm då dessa har haft bilar magasinerade i bla L.A.
Jag spenderade hela sommaren-12 (efter min konkurs) med att koordinera alla frakter så att alla skulle få sina kärror. Jag gjorde det dessutom via transitländer i europa för att det skulle bli så billigt/smärtfritt som möjligt för de drabbade).
Jag kunde givetvis betett mig som den bedragare du påstår att jag är och skitit i alltihop. Att de drabbade fått hem sina bilar, (förvisso till extra frakt & tullrelaterade kostnader) är enbart min förtjänst och ingen annans.

Slutligen, din fega råtta, det du hävdar är bedrägeri, är i själva verket att du fått betala frakter/tull/moms igen då jag gick i putten. Din bil har hela tiden funnits och köpts in med dina pengar, helt kontraktsenligt och jag har sett till att den kommit hem.
Jag har inte gått ur detta med några pengar på fickan, jag har plöjt ner allt jag någonsin ägt i en verksamhet som varit min dröm & jag har gått ur den, förvisso fattig som en lus, men med rak rygg & vetskap om att jag alltid gjort rätt för mig så långt jag har kunnat. Jag har massor av toppensköna kunder och ett globalt kontaktnät och jag har tillgodogjort mig kunskaper som jag aldrig kommit i närheten av om det inte var för firman, behöver jag nämna en klockren bokföring 7 år tillbaka i tiden samt genomförd och godkänd revision.

//Fredrik

Vilken duktig pojk som går till personangrepp på Janusen. Det visar nivån Fredrik är på.

Hjälpt alla? Minst nio fick ju ta hem sina bilar själva!

Ts har ju kontakt med minst nio personer till som känt sig lurade så det är knappast skitsnack från Janusens sida. Tycker det är bra att sånt här kommer fram.

Det är inte lätt att köpa bilar i USA och skeppa dom till sverige med allt vad det innebär och jag tror Fredrik med vän har tagit sig vatten över huvudet, de har helt enkelt inte tillräcklig kunskap i området trots 7 år i branschen. Har själv importerat några bilar till mig privat.

Det är illa att andra ska få betala för misstag och dåliga affärer som Fredrik och hans vänner gjort.
Citera
2012-12-18, 16:17
Medlem
Håller till fullo med Tajger66.

Fredrik har betett sig vedervärdigt mot sina kunder.
Det är inte moraliskt riktigt på något sätt och han kan inte vara ärlig mot sig själv när han menar att hon gjort vad han kunnat för att hjälpa oss drabbade.

Fredrik Kretz vet att han gjort grova fel.
Citera
2012-12-20, 14:05
Medlem
Blir så jävla förbannad när jag läser sånt här. Tycker det är väldigt lustigt att han helt plötsligt hör av sig när hans namn blir smutskastat, men vägrar svara på telefonsamtal, sms samt mejl under flera månader när hans kunder vill få tag på han.

Jävla bedragare. Man har bara ett liv och man väljer att leva som parasit? Mänskligheten är nere för räkning.
Citera
2012-12-20, 14:15
Medlem
Far och hälsa på de vetja!
Citera
2012-12-21, 22:36
Medlem
Hej

Ja, det var hemskt att leva i den ovissheten under en så pass lång tid.
Var verkligen knäckande.

www.gbgperformance.wordpress.com

Glöm inte att sprida ordet vidare.
Bedrägerierna skall inte få fortgå.

God jul
J
Citera
2012-12-30, 18:19
Medlem
Vidare bevis på att Daniel och Fredrik är oseriösa!

http://www.chevelleforum.se/viewtopi...=4172&start=10
Citera
2012-12-31, 09:25
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envilandeonska
Blir så jävla förbannad när jag läser sånt här. Tycker det är väldigt lustigt att han helt plötsligt hör av sig när hans namn blir smutskastat, men vägrar svara på telefonsamtal, sms samt mejl under flera månader när hans kunder vill få tag på han.

Jävla bedragare. Man har bara ett liv och man väljer att leva som parasit? Mänskligheten är nere för räkning.

Är det samma affärside som firman i Billesholm använde? Nån koppling mellan dem? Läste en tråd i AB&K på FB. https://www.flashback.org/t1984216
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2012-12-31 kl. 09:28.
Citera
2012-12-31, 09:38
Medlem
Tycker att du gör ett bra jobb när det gäller att förhindra dessa tjuvar från vidare stölder. Googlar man på något som har med detta pack att göra, får man direkt se vad de går för.

Personliga namn och könsbyten kanske räddar dom.
Som sagt bra jobbat och all lycka till alla de som råkat ut för dessa parasiter Fredrik Kretz och Daniel Rydh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in