2014-04-02, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Nu tar du dock för givet att det finns jobb, vilket det nästan inte gör. Vad arbetar du med?

20 år och 250k, summan hade vart det minst det dubbla om jag inte varit arbetslös det mesta av tiden. Sparat runt 90% av lönen.

Jobb finns om kontakter och kompetens finns, arbetat i butik, som ledsagare och vakt under studietiden. Sen förstår jag inte hur man kan spara 90% av sin lön, Även om man bor hemma ska man ge ''hyra'' till sina föräldrar, hur gott ställt de har det spelar ingen roll. Förresten, pluggar du på kth?
Citera
2014-04-02, 09:27
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heat92
Jobb finns om kontakter och kompetens finns, arbetat i butik, som ledsagare och vakt under studietiden. Sen förstår jag inte hur man kan spara 90% av sin lön, Även om man bor hemma ska man ge ''hyra'' till sina föräldrar, hur gott ställt de har det spelar ingen roll. Förresten, pluggar du på kth?

Varför ska man det? Har man någorlunda vettiga föräldrar lär de inse att de pengarna kommer att behövas till riktiga hyror i framtiden. Kan förstå om det är en 30-åring som fortfarande bor hemma, men är man runt 20 känns det bara dumt. Det är väl bättre att man hjälper till med att sköta hemmet.
Citera
2014-04-02, 09:30
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Varför ska man det? Har man någorlunda vettiga föräldrar lär de inse att de pengarna kommer att behövas till riktiga hyror i framtiden. Kan förstå om det är en 30-åring som fortfarande bor hemma, men är man runt 20 känns det bara dumt. Det är väl bättre att man hjälper till med att sköta hemmet.

Tanken är väl att man ska lära sig värdet på pengar och inte bränna varenda krona på nöjen. Har man ett bra sparande och ens föräldrar inte vill/behöver pengarna så är det väl inte "krav".

Vi är ju söndercurlade idag som det är så det spelar nog inte så stor roll i det stora hela.
Citera
2014-04-02, 09:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight

Håller helt med. Men detta bara under kriteriet att man verkligen hjälper till i hemmet. Jag känner en hel del föräldrar där 20-åringen bara sitter och spelar dator eller ser på film när de är hemma. Detta leder inte till något bra.
Citera
2014-04-02, 10:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tanken är väl att man ska lära sig värdet på pengar och inte bränna varenda krona på nöjen. Har man ett bra sparande och ens föräldrar inte vill/behöver pengarna så är det väl inte "krav".

Vi är ju söndercurlade idag som det är så det spelar nog inte så stor roll i det stora hela.
Värdet på pengar lär man sig om man har någorlunda vettiga föräldrar. Behöver man ta "hyra" från barnen för att få dem att förstå det så har man redan misslyckats.
Citera
2014-04-02, 11:02
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Värdet på pengar lär man sig om man har någorlunda vettiga föräldrar. Behöver man ta "hyra" från barnen för att få dem att förstå det så har man redan misslyckats.

Ja de skulle man kunna inbilla sig. Den åsikten delade jag också med dig tidigare men har mer och mer tvingats inse att så är inte fallet. Eller så kan man se att merparten av alla föräldrar misslyckas numera. Om det inte hade varit så hade vi ju inte sett den stora boomen av smslån och "lyxfällan" problem med unga vi har idag.

De är vana att få allt de pekar på utan att behöva reflektera över vad det kostar och att pengar inte kommer av sig själv, när de sedan flyttar ut i 25-års åldern tror de att de bara kan fortsätta köpa allt som innan utan att inse att mamma o pappa hade en hög inkomst vilket jag inte har=jag har inte samma köpkraft.

Av den anlednignen tror jag det kan vara bra att de redan tidigt får vänja sig vid att budgetera och inse vad det kostar att tex bo. Jag skulle heller aldrig drömma om att sticka till mitt barn extra pengar under universitets studierna.
Citera
2014-04-02, 12:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Alla har inte rika föräldrar som du har. Sen borde du om någon som tycker att barn kostar för mycket pengar förstå att det kostar att ha en porrsurfande 20-åring hemma i sitt hus.

Sen tror jag inte heller att dina föräldrar som du uttryckte "är ekonomiskt dumma" är de som har lärt dig värdet av pengar genom att troligen köpa varenda märkesplagg som du har pekat på.
Citera
2014-04-02, 12:25
Medlem
Facades avatar
Citat:

Hur mycket en person en försöker få ett barn att förstå värdet av pengar så kommer man aldrig förstå det riktiga värdet förräns man själv känt på hur det är.
T.ex hur vet du hur det känns att äga <lägg in din drömbil/bostad/whatever> när du faktiskt inte ägt det utan bara hört berättelser om det?

Man måste känna på det själv, så jag lärde mig. Innan sprättade jag hur som helst oberoende av vad min far försökte lära mig.

Ja, nu kan du klanka ner på min fars uppfostran utav mig, du behöver inte vara orolig över att missa något så viktigt din bittra jäkel.
Citera
2014-04-02, 12:27
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Alla har inte rika föräldrar som du har. Sen borde du om någon som tycker att barn kostar för mycket pengar förstå att det kostar att ha en porrsurfande 20-åring hemma i sitt hus.

Sen tror jag inte heller att dina föräldrar som du uttryckte "är ekonomiskt dumma" är de som har lärt dig värdet av pengar genom att troligen köpa varenda märkesplagg som du har pekat på.
Man behöver inte vara kapabel till smart kapitalförvaltning för att lära sin unge pengars värde.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-04-02 kl. 12:28. Anledning: edit
Citera
2014-04-02, 12:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hur mycket en person en försöker få ett barn att förstå värdet av pengar så kommer man aldrig förstå det riktiga värdet förräns man själv känt på hur det är.
T.ex hur vet du hur det känns att äga <lägg in din drömbil/bostad/whatever> när du faktiskt inte ägt det utan bara hört berättelser om det?

Man måste känna på det själv, så jag lärde mig. Innan sprättade jag hur som helst oberoende av vad min far försökte lära mig.

Ja, nu kan du klanka ner på min fars uppfostran utav mig, du behöver inte vara orolig över att missa något så viktigt din bittra jäkel.
Jag har jobbat och vet hur långt/kort man springer med x mängd pengar.
Citera
2014-04-02, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Man behöver inte vara kapabel till smart kapitalförvaltning för att lära sin unge pengars värde.

Hur gjorde dina föräldrar för att lära dig pengars värde då?

Tillät dig att bo gratis hemma så länge du vill?
Citera
2014-04-02, 12:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur gjorde dina föräldrar för att lära dig pengars värde då?

Tillät dig att bo gratis hemma så länge du vill?
Att bo hemma har inget med saken att göra. Jag har lärt mig av mina föräldrar att man oftast måste jobba x antal timmar och får y lön för det, sen får man prioritera bort mindre viktiga saker och satsa på det man gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in