2016-02-12, 00:15
Medlem
Freders avatar
22 år, 3 300 000 i fonder, dock från arv
Citera
2016-02-12, 03:45
Medlem
20 år, 160k i fonder(från päron) , 100k i värdepapper, 90k likvid. Jobbat sen 14 och bor hemma.
Mitt mål är skuldfri och miljonär innan 30.
Citera
2016-02-12, 05:17
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beppebabbel
20 år, 160k i fonder(från päron) , 100k i värdepapper, 90k likvid. Jobbat sen 14 och bor hemma.
Låter bra det! Får man fråga om det är av någon särskild anledning du sparar, eller är det bara som ett mål i sig? Är intresserad då jag nämligen sparar själv en del, ganska planlöst då jag oftast knappt vet hur man skulle orka spendera så mycket pengar som andra gör löpande...

Nu har jag ju lyckats bli ett par år äldre än målgruppen här, men kan ju passa på att ge mina "stats".
- Villa värd ca 1,3-1,5 miljoner. Helt amorterat och är mitt hus på riktigt, inte bankens...
- Runt 50k i "snabba" pengar, dvs. kontanter och konton kopplade till betalkort
- 150k aktiedepå/ISK

Har amorterat flitigt sen jag flyttade in i huset. Känns skönt att kunna börja spara på riktigt i något som ger lite avkastning, särskilt nu när räntan varit så låg.

Får hoppas ingen vrider sig av smärta när jag skriver detta då jag är 2 år äldre än tillåtet...
Citera
2016-02-12, 08:27
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Det va min plan en gång i tiden också, sen tog man examen och köpte massa dyra prylar. Bil, dator, TV, hehe. Höjer ribban till 35 år, och det klarar jag nog rätt så lätt!
Citera
2016-02-12, 10:16
Medlem
FelixSotizs avatar
Har en bostadsrätt värderad till 1,9 där jag har belånat den till 40%.
En bil värderad cirka 130 000kr - inga lån.
cirka 300 000kr i sparande(på banken)
Cirka 700 000 - 800 000kr liggandes(gåva från päronen)

25 år gammal.
Citera
2016-02-12, 19:49
Medlem
sverigearbasts avatar
16 år 200k på mitt konto

Citera
2016-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Låter bra det! Får man fråga om det är av någon särskild anledning du sparar, eller är det bara som ett mål i sig? Är intresserad då jag nämligen sparar själv en del, ganska planlöst då jag oftast knappt vet hur man skulle orka spendera så mycket pengar som andra gör löpande...
Har ingen konkret anledning till mitt sparande förutom att jag känner mig tryggare om jag har koll på min privatekonomi och har spelutrymme för oförutsedda händelser i livet. Det ultimata vore såklart att leva på utdelningar i framtiden, men den vägen är lång.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det va min plan en gång i tiden också, sen tog man examen och köpte massa dyra prylar. Bil, dator, TV, hehe. Höjer ribban till 35 år, och det klarar jag nog rätt så lätt!
Klart man ska unna sig saker, bara man har koll på utgifterna
Senast redigerad av beppebabbel 2016-02-13 kl. 00:24.
Citera
2016-02-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Tja!

Funderar på hur mycket pengar folk i min ålder kan ha egentligen?
Själv är jag 24 och har sparat till ca 20 000 nu genom diverse småjobb och satt in en del i aktier och under nästa år tänkte jag dra in på högskolan för nu vet jag ska jag bli. Jag bor ensam i en tvåa nu med billiga IKEA-möbler, 28-tums tv med några få kanaler, dator och en Samsung galaxy pocket.
Samtidigt ser jag andra i min ålder som har värsta lägenheterna med fina möbler och fina tekniska prylarna trots att de saknar högre utbildning.

Så hur mycket har ni i kapital och hur flott lever ni andra? Nöjd med eran livssituation?
Vilka ambitioner har ni?

EDIT: Ni som är äldre än 25 får ju gärna tala om vad ni hade i den här åldern.

Är snart 26 år, man. Jobbar som kommunal tjänsteman. Äger 4 lägenheter varav ena i Turkiet, Alanya. Totalvärdet ska ligga kring 1.5 mkr.
Citera
2016-02-14, 16:12
Medlem
Min fördelning, fyller 23 i år:

50k Bil
nyrenoverad lgh värderad 1 miljon, 600k lån.
30k Segelbåt
20k på kontot
50k Isk - aktier

läser näst sista året ingenjör. räknar med 200k lån när studier är färdiga. jobbar extra på helgerna.

Sparar inte för att uppnå miljonen eller liknande, just nu för att köpa trevligare bil. Tror jag har roligare för pengarna när jag är ung och frisk än gammal och gaggig.
Citera
2016-02-14, 20:30
Avslutad
Citat:

Med miljonär, menar du att ha 1 miljon i likvida medel? För miljonär innebär, teoretiskt, att det även gäller kapital som är låst i materiella ting (lägenhet, bil etc.). Att då vara miljonär är då inte lika svårt.
Citera
2016-02-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaagge
Med miljonär, menar du att ha 1 miljon i likvida medel? För miljonär innebär, teoretiskt, att det även gäller kapital som är låst i materiella ting (lägenhet, bil etc.). Att då vara miljonär är då inte lika svårt.
Kanske inte i likvida medel, men i lättsålda tillgångar så som värdepapper. Räknar inte med materiella tillgångar, dem ser man ju inte på kontot
Citera
2016-02-20, 01:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaagge
Med dina kriterier så fordras det att man ska vara rätt korkad för att kunna vara miljonär, eftersom det fordras en hel del okunskap för att man ska vilja ligga likvid med en mille eller mer när avkastningen på räntplaceringar är ganska precis noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in