Nu har jag tagit mig igenom hela tråden.
Många (framförallt de äldre inläggen är kritiska till begreppet. Det får man väl vara tänker jag. Men för oss som identifierar oss som HSP-personligheter så är det till stor hjälp skulle jag säga. Många av oss har nog försökt passa in i diagnoser som social fobi, GAD eller kanske till och med asperger eller add men inte riktigt känt igen oss i dessa. Förövrigt anser jag inte att HSP är en diagnos. Det är ett sätt att vara.
Efter att ha läst mycket om hsp så är jag övertygad om att det beskriver mig på nästan samtliga punkter. Det är nu lättare att förstå sina egenheter. Jag förstår nu mina medmänniskor bättre. De ser inte det jag ser. Och det behöver de inte heller, men nu vet jag varför de inte lägger märke till sin omgivning på samma sätt.
Jag kommer kunna förklara för mitt barn (man föds verkligen med hsp) hur hen ska hantera det. Den möjligheten hade inte jag. Och det tog mig väldigt lång tid att kunna nyttja dessa egenskaper eftersom jag misstolkade mig själv hela tiden.
Jag har märkt att alkohol gör mig ”normal” och ger mig ett filter för intrycken. Men även att jag får betala denna andningspaus dagen efter i nykterheten med att processa intrycken i efterhand. Vilket gör att jag ifrågasätter de intryck jag hade under berusning. Jag bör alltså hålla mig ifrån berusning.
Jag Är glad att jag kan hitta människor som är som jag.
Senast redigerad av Insertnickname 2018-07-01 kl. 01:32.