De som förväxlar HSP med Aspergers vet inte vad de talar om. Har umgåtts med människor som har aspergers och de är snarare raka motsatsen mot HSP, dvs. de har svårt för att visa känslor och uppfattas som kalla individer. Är själv väldigt säker på att jag är HSP till en viss grad, och personligen
finns det både bra och dåliga sidor med detta karaktärsdrag. Att exempelvis går runt på stan och i miljöer med hög ljudnivå och mycket folk och rörelse kan bli väldigt utmattande efter en stund. Detta eftersom vi med HSP saknar de filter som sållar bort stora delar av information, vilket gör att vi också bearbetar intryck mer djupgående. Följden av detta är att vi blir mer intuitiva, men självklart finns det både fördelar och nackdelar och dessa kan variera i grad beroende på individen. Detta har jag märkt med mig själv rent generellt jämfört med de som inte är HSP:
Nackdelar:
- Man bli lätt överstimulerad av ljud, rörelse mm.
- Behöver dra sig tillbaka lite oftare för återhämtning
- Lätt för att läsa av andra människor (Ibland en börda)
- Blir lätt oerhört uttråkad av ytliga konversationer
- Överanalytisk (Delvis en börda psykiskt)
Fördelar:
+ Ökad kreativitet och mönsterigenkänning
+ Lätt för att läsa av andra människor
+ Känner stark eufori av musik, sex, att vistas i naturen mm.
+ Observant/ser de små detaljerna
+ Väldigt positiv till nya upplevelser/svåra utmaningar (Äventyrlig)
Bör påpeka att en del av punkterna som är positiva kan uppfattas som negativa av vissa
och vice versa, men detta är som sagt min bild av hur jag upplever mig själv som HSP.
finns det både bra och dåliga sidor med detta karaktärsdrag. Att exempelvis går runt på stan och i miljöer med hög ljudnivå och mycket folk och rörelse kan bli väldigt utmattande efter en stund. Detta eftersom vi med HSP saknar de filter som sållar bort stora delar av information, vilket gör att vi också bearbetar intryck mer djupgående. Följden av detta är att vi blir mer intuitiva, men självklart finns det både fördelar och nackdelar och dessa kan variera i grad beroende på individen. Detta har jag märkt med mig själv rent generellt jämfört med de som inte är HSP:
Nackdelar:
- Man bli lätt överstimulerad av ljud, rörelse mm.
- Behöver dra sig tillbaka lite oftare för återhämtning
- Lätt för att läsa av andra människor (Ibland en börda)
- Blir lätt oerhört uttråkad av ytliga konversationer
- Överanalytisk (Delvis en börda psykiskt)
Fördelar:
+ Ökad kreativitet och mönsterigenkänning
+ Lätt för att läsa av andra människor
+ Känner stark eufori av musik, sex, att vistas i naturen mm.
+ Observant/ser de små detaljerna
+ Väldigt positiv till nya upplevelser/svåra utmaningar (Äventyrlig)
Bör påpeka att en del av punkterna som är positiva kan uppfattas som negativa av vissa
och vice versa, men detta är som sagt min bild av hur jag upplever mig själv som HSP.