2012-12-01, 08:33
Medlem
dannutts avatar
Lyckats klura ut nyligen att jag är en av dessa 15% som har lyckats få dessa egenskaper, nu när jag vet om dom kan jag förstå min omgivning mycket bättre. Tänkte dela med mig och se om någon annan kan hitta sig själv. Detta är en särskild egenskap med viktiga konsekvenser som tidigare ofta har blivit förväxlad med medfödd blyghet, social fobi, inåtvändhet och så vidare

( flytta tråd om det behövs, hade lite svårt att placera )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

"Highly sensitive person, eller HSP, åsyftar en person som är mer öppen för omgivningen än den latenta hämningen. En HSP antas ha ett finkänsligare nervsystem. Personerna karaktäriseras av stor känslighet, ett behov av att dra sig undan samt ett större djup och en möjlig långsamhet.
Denna forskning visar att omkring 15-20% av människorna och djuren har ett nervsystem som är känsligare mot subtiliteter"

Här är några egenskaper som kan definera en HSP:

är kapabel att genomföra djup bearbetning av information.
är uppmärksam på små ting i sin omgivning.
kan inte lära sig saker väl när den är överupphetsad.
är lojal, känslosam och omtänksam.
är bra på att göra uppgifter som kräver djup koncentration och fokus.
kan prestera uppgifter med precision, detalj och snabbhet.
är väldigt noggrann.
är bra på finmotoriska rörelser.
påverkas mer av koffein än vanliga människor.
kan hålla sig stilla längre än vanliga människor.
har en aktivare högerhjärnhalva.
är naturligt kreativ.
är fantasifull.
har en komplex och rik inre dialog.
påverkas mer av intryck.
kan förstå människokänslor djupare.
är bättre på att hitta fel.
är bra på att undvika fel och misstag.
presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen.
arbetar bäst i en lugn, tyst och avslappnad miljö.
föredrar att känna och uppleva saker tyst för sig själv.
är en god organisatör.
är en hårt arbetande perfektionist.
är omsorgsfull och barmhärtig.
är begåvad i andlighet.
bryr sig om miljön.
kan bli djupt berörd av musik och konst.
märker diskreta förändringar i en persons utseende, förändring av ett föremåls placering m.m.
ställer djupa och tankeväckande frågor.
stör sig lätt på oljud.
läser andras sinnen och humör.

Superkrafter ?
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 09:11.
Citera
2012-12-01, 09:34
Medlem
Sandworms avatar
Vi har alla olika saker vi är bra på. En extrovert person kan vara bättre på vissa saker än en introvert. Som du säger är introverta ofta bra på att fokusera hela sin uppmärksamhet på en sak och lägga märke till detaljer. Men finns en herrans massa olika variationer av personliga drag som ger både för och nackdelar i varje del.
Citera
2012-12-01, 09:40
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Vi har alla olika saker vi är bra på. En extrovert person kan vara bättre på vissa saker än en introvert. Som du säger är introverta ofta bra på att fokusera hela sin uppmärksamhet på en sak och lägga märke till detaljer. Men finns en herrans massa olika variationer av personliga drag som ger både för och nackdelar i varje del.

Ja absolut, det är ju inte självklart att man får alla dessa egenskaper, mycket formas ju av vad man lär sig och tar med sig under livets gång som ger antingen för eller nackdelar. Men jag tror att jag mest är ute efter ge ett svar till andra som tror dom är konstiga pga att dom är annorlunda, kanske kan stärka självförtroendet lite granna
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 09:43.
Citera
2012-12-01, 09:48
Medlem
wallchars avatar
Kan själv känna igen mig på de flesta punkterna.. Är detta en diagnos, eller vad är HSP bra för?
Citera
2012-12-01, 09:50
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallchar
Kan själv känna igen mig på de flesta punkterna.. Är detta en diagnos, eller vad är HSP bra för?

Ja du, det är väl svårt att svara vad det är bra för. Men kan väl kanske ge svar på varför du kan känna av när människor är ledsna och bli ledsen själv, varför du bryr dig mer om människor än andra ? Kanske varför du har svårt att koncentera dig i olika situationer ? Kanske varför du föredrar att sitta i din ensamhet ? Varför du tänker på saker som andra inte tänker på... eller kanske bara så enkelt att du får gåshud när du hör en jävligt bra låt ?

Läs gärna wiki länken

" Att vara mycket känslig, kan förstärka eller skapa psykologiska problem när överupphetsning inträffar. Förmågan att omedvetet eller medvetet framkalla miljösubtiliteter, bidrar ofta till att en HSP tycks vara "begåvad" eller har ett "sjätte sinne". "

Att omedvetet eller medvetet, klarar du av att göra detta medvetet, alltså med egen vilja så hanterar man nog detta " sjätte sinnet " på en väldigt hög nivå ( mental träning )
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 10:04.
Citera
2012-12-01, 10:06
Medlem
darkonyxs avatar
Jag kan känna igen mig också i många av punkterna... men jag har aldrig tänkt på något sånt här O.o
Nu undrar man ju också var detta kan ha sin fördel i samhället :O
Citera
2012-12-01, 10:08
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkonyx
Jag kan känna igen mig också i många av punkterna... men jag har aldrig tänkt på något sånt här O.o
Nu undrar man ju också var detta kan ha sin fördel i samhället :O

Tror det mer handlar om att veta om egenskaperna och acceptera dom. Då kan du lägga märke till dessa egenskaper i verkligheten runt om dig när det händer. I stora drag så kan man säga att alla/några av dina sinnen, hörsel, syn, känsel, smak är förstärkta, dessa sinnen levererar energi av olika former till din skalle, vet du inte om att dom är lite annorlunda så kan det skapa problem, vet du hur det funkar kan du vända detta till din fördel.
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 10:13.
Citera
2012-12-01, 10:11
Avslutad
Känner även jag igen mig i många av punkterna, men jag kan ändå inte tro på det
Citera
2012-12-01, 10:16
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Känner även jag igen mig i många av punkterna, men jag kan ändå inte tro på det

Hade också lite svårt att acceptera detta ibörjan, men sen när jag hade denna info i baktanken hela tiden så vart allt mer och mer uppenbart för mig, du kan väl spåna lite på det och försöka " konfirmera" det

Det kan vara svårt då detta är en verklighet som du upplever hela tiden, du vet ju inte hur verkligheten ser ut för någon som inte kan ha dessa egenskaper därav är det svårt att jämföra med något. Men generellt så är troligtvis din " verklighet" förstärkt jämfört med andras.
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 10:20.
Citera
2012-12-01, 10:18
Medlem
Har social fobi men kände inte igen mig så mycket...
Citera
2012-12-01, 10:30
Medlem
Adversariuss avatar
Kan inte tänka mig hur många osäkra småpojkar som nu sitter och läser denna enorma lista av karaktärsdrag och tänker "fan, jag känner ju igen några punkter... Jag kanske är en sådan där! Jag kanske är speciell, jag kanske är en av DEM! De med superkrafter!"

Det är djupt sorgesamt att så många personer känner att de måste definera sig genom kategorier, titlar, diagnoser, bokstavskombinationer och allt vad fan det är. När man väl hittat ett sådant så börjar man bortse från alla personlighetsdrag och möjligheter som inte tillskrivs denna gruppering. "Jag är en sådan, vilket innebär att jag är bra på det och det men dålig på det och det. Självförhindrande och självförnekande. Jag förstår att det kan vara kittlande att tro attr man är del av en eklusiv liten klick som skiljer sig från det allmänna packet, men det är bara så antiintellektuellt att tänka så kategoriskt. Kan inte alla bara få ha sina svaga och starka sidor utan att man ska göra mallar av allt?

EDIT: TS är nästan mest patetisk i sammanhanget. Du har alltså "klurat ut" att du är en av dessa exklusiva 15% och ska nu starta en skryttråd... Du förstår din omgivning mycket bättre? Så dessa tre bokstäver har bringat klarhet över världen, nu är du en ny människa? Lättledda får...
Senast redigerad av Adversarius 2012-12-01 kl. 10:34.
Citera
2012-12-01, 10:33
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Kan inte tänka mig hur många osäkra småpojkar som nu sitter och läser denna enorma lista av karaktärsdrag och tänker "fan, jag känner ju igen några punkter... Jag kanske är en sådan där! Jag kanske är speciell, jag kanske är en av DEM! De med superkrafter!"

Det är djupt sorgesamt att så många personer känner att de måste definera sig genom kategorier, titlar, diagnoser, bokstavskombinationer och allt vad fan det är. När man väl hittat ett sådant så börjar man bortse från alla personlighetsdrag och möjligheter som inte tillskrivs denna gruppering. "Jag är en sådan, vilket innebär att jag är bra på det och det men dålig på det och det. Självförhindrande och självförnekande. Jag förstår att det kan vara kittlande att tro attr man är del av en eklusiv liten klick som skiljer sig från det allmänna packet, men det är bara så antiintellektuellt att tänka så kategoriskt. Kan inte alla bara få ha sina svaga och starka sidor utan att man ska göra mallar av allt?

Hittar man en plats i flocken brukar man oftast må bättre då man kanske inte känner sig ensam längre, hört talas om fula ankungen ? Vi snackar inte om att kunna flyga här, sen at det är bevisat genom forskning/vetenskap gör det inte så svårt att acceptera det.

15-20% är inte särskilt exklusivt.
Senast redigerad av dannutt 2012-12-01 kl. 10:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in