2012-12-01, 02:23
Medlem
JohnKnarklunds avatar
Audi A6 - 96, någon som vet vad det kommer kosta att byta framrutan? Tror inte det går ta på försäkring då det hände innan jag ägde bilen & jag bara har trafikförsäkrat.
Citera
2012-12-01, 02:33
Medlem
Försäkra och byt.
Försäkringsbolagen lurar dig på pengar hela året om så det är inte mer än rätt du lurar tillbaks minst en gång.
Citera
2012-12-01, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Försäkra och byt.
Försäkringsbolagen lurar dig på pengar hela året om så det är inte mer än rätt du lurar tillbaks minst en gång.
Precis uppgradera försäkringen vänta någon månad eller två och byt.
Du skrev inte om rutan är sprucken eller om det är ett stenskott,stenskott går i många fall att laga för en billig peng.
Byta rutan mellan tumme och pekfinger gissar jag skulle kosta en 5-6000 men som jag sa rena gissningen.
Citera
2012-12-01, 10:14
Bannlyst
Har rutan ett stenskott eller en spricka, befinner sig skadan i siktfältet för föraren?
Om inget av detta stämmer, var smart byt inte ruta alls, i vår är risken stor för stenskott igen efter allt grus och skit de lagt ut på vägen.
Ändra försäkringen så att du har glasruteförsäkring så du är garderad när du måste byta ruta på grund av nerslag hos bilprovningen.
Citera
2012-12-03, 03:14
Medlem
JohnKnarklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Har rutan ett stenskott eller en spricka, befinner sig skadan i siktfältet för föraren?
Om inget av detta stämmer, var smart byt inte ruta alls, i vår är risken stor för stenskott igen efter allt grus och skit de lagt ut på vägen.
Ändra försäkringen så att du har glasruteförsäkring så du är garderad när du måste byta ruta på grund av nerslag hos bilprovningen.

Rutan är totalt krossad, ramlade en järnbalk över framrutan
Citera
2012-12-03, 03:16
Medlem
JohnKnarklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Precis uppgradera försäkringen vänta någon månad eller två och byt.
Du skrev inte om rutan är sprucken eller om det är ett stenskott,stenskott går i många fall att laga för en billig peng.
Byta rutan mellan tumme och pekfinger gissar jag skulle kosta en 5-6000 men som jag sa rena gissningen.

Problemet är att besiktningen gick ut typ samma dag det hände, dvs då jag gjorde den besiktningsklar.. =/
Citera
2012-12-03, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnKnarklund
Problemet är att besiktningen gick ut typ samma dag det hände, dvs då jag gjorde den besiktningsklar.. =/

Besiktning har inget med försäkring att göra ..
Citera
2012-12-03, 04:59
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatbacon
Besiktning har inget med försäkring att göra ..
Nämen prova besikta en bil utan framrutan...
Citera
2012-12-03, 08:19
Bannlyst
Citat:
Oj då då misstänker jag att du måste byta den, den går då inte att laga, och jag vet faktiskt inte vad sånt kostar.
Citera
2012-12-03, 09:54
Medlem
TheMPGs avatar
Om du vill komma billigt undan så hör du runt lite vad glasmästarna i ditt område tar för att byta ruta om du tar med en egen, sedan köper du en på skroten. Inte bästa lösningen men du kommer undan med runt 2k
Citera
2012-12-03, 11:46
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Citat:
Oj då då misstänker jag att du måste byta den, den går då inte att laga, och jag vet faktiskt inte vad sånt kostar.

Snacka om dagens understatement. Jag inte bara misstänker, jag vet. Men det är jag det.
Ontopic så säger TS att rutan var trasig redan innan han var ägare till bilen, det tycker jag måste innebära att priset på bilen var därefter, alternativt att rutan ska gå på den förra ägarens försäkring. En ny bilruta utan försäkring är inte billig.
Citera
2012-12-03, 13:56
Medlem
Fillppas avatar
rutbyte går på ca 5000 spänn utan försäkringen beroende på firma. På försäkringen går den på 1500 ca

Går att skriva "sliten ruta" eller vad som helst trygg hansa brukar va nojiga, glasmästarn skriver skade plats och skade orsak på skade anmälan så kolla upp först va försäkringen täcker så kan du ju dra till med att du fått en fågel i rutan för exempel om den täcker de

notis: har bytt en hel del rutor, dom brukar inte va så petiga, men hade förra veckan en Merca S500 som fått en älg på sig, trygghansa betalade inte fastän han hade ett gäng tilläggsförsäkringar så ibland är dom petiga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in