2012-11-30, 12:59
Medlem
Hej,

jag behöver nyckeltal, såsom P/E, P/S et cetera på den onoterade marknaden. Någon som har tips? Vem gör dessa analyser?

Ofta svårt att få tag på eftersom det inte måste vara publikt när man köper/säljer bolag, gör emissioner eller liknande.

Alla tips är välkomna, även varianter på hur man kan fiska fram dem!
Citera
2012-11-30, 13:01
Medlem
Celenos avatar
Om ett bolag inte är noterat så har det väl inget pris heller?
Citera
2012-11-30, 13:14
Medlem
Jodå, onoterade gör emissioner, köper tillbaka aktier, säljer aktieposter, gör optionsprogram osv till ett pris på bolaget. Man handlar bolaget till exempelvis P/E 5 om man köper bolaget för 100 om man gör 20 i vinst (efter skatt).

Jag vet bolag som levererar denna typen av info men svindyrt och känns jävligt fishy. Testade säljaren om han kunde plocka fram siffror från ett bolag, vilket han svarade med att "ja, men jag måste få återkomma". Det borde inte ta mer än 5 minuter att fixa det om man har en databas med denna informationen (som så ofta är hemlig och sker bakom stängda dörrar). Jag behöver dock bara något branschgenomsnitt eller liknande.
Citera
2012-11-30, 13:18
Medlem
Detta är det närmaste jag kommer onoterade bolags siffror: http://www.onoterat.se/
Citera
2012-11-30, 13:21
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faciteus
Alla tips är välkomna, även varianter på hur man kan fiska fram dem!

Det är ju bara att räkna själv. Det finns mängder av sidor där du kan få tag på årsbokslut, t.ex. ad.se, allabolag.se, osv.

Edit: Jag kanske missuppfattade, vad är det du vill ha för uppgifter?
Citera
2012-11-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det är ju bara att räkna själv. Det finns mängder av sidor där du kan få tag på årsbokslut, t.ex. ad.se, allabolag.se, osv.

Edit: Jag kanske missuppfattade, vad är det du vill ha för uppgifter?
Absolut, där hämtar jag alla mina ÅR, men som du vet finns aldrig ett P/E-tal med (ej heller P/S). Dessa tal får man endast om man t.ex. vill lägga bud på ett bolag (onoterat), där man sedermera skriver på sekretessavtal etc. Då ser man vad bolaget tjänar efter skatt samt vilket prisintervall bolaget säljs i, och kan därmed räkna ut P/E.
Citera
2012-11-30, 15:29
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faciteus
Absolut, där hämtar jag alla mina ÅR, men som du vet finns aldrig ett P/E-tal med (ej heller P/S). Dessa tal får man endast om man t.ex. vill lägga bud på ett bolag (onoterat), där man sedermera skriver på sekretessavtal etc. Då ser man vad bolaget tjänar efter skatt samt vilket prisintervall bolaget säljs i, och kan därmed räkna ut P/E.

Fast du "får" ju inget P/E tal av bolaget bara för att du är intresserad av att köpa det. Eftersom det är onoterade bolag är det ju din värdering som du måste använda för att räkna ut t.ex. P/E. Är det stora onoterade bolag du vill ha siffror på? Eller menar du att du vill anlita en person som värderar varje företag? Du får nog specificera dig lite mer, för det finns ju förstås oberoende värderingsmän, men dessa är dyra och företagen är knappast intresserade att låta de ta del av verksamheten om det inte är en affär på gång.
Citera
2012-12-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Fast du "får" ju inget P/E tal av bolaget bara för att du är intresserad av att köpa det. Eftersom det är onoterade bolag är det ju din värdering som du måste använda för att räkna ut t.ex. P/E. Är det stora onoterade bolag du vill ha siffror på? Eller menar du att du vill anlita en person som värderar varje företag? Du får nog specificera dig lite mer, för det finns ju förstås oberoende värderingsmän, men dessa är dyra och företagen är knappast intresserade att låta de ta del av verksamheten om det inte är en affär på gång.
Bra svar, och som jag sa tidigare får man ett pris på ett bolag samt vinst efter skatt (ifrån ÅR), och därifrån räknar man enkelt ut vilket P/E-tal säljaren har lagt priset på. Det är ifrån olika branscher och företag i både stora och små mått. Jag tror inte det finns statistik på detta utan något man får ut endast vid presumtiva affärer säljare och köpare emellan.

Tack för svar iaf.

/ F

EDIT: det lustiga är att bolag som jag hade kontakt med, hävdade att de kan få fram detta... och med anledningen därav skapade jag denna tråd.
Citera
2012-12-03, 11:17
Medlem
jegerkats avatar
Denna sida kan du leka med lite.

http://www.finansportalen.se/nyckeltal.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem