Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Fast du "får" ju inget P/E tal av bolaget bara för att du är intresserad av att köpa det. Eftersom det är onoterade bolag är det ju din värdering som du måste använda för att räkna ut t.ex. P/E. Är det stora onoterade bolag du vill ha siffror på? Eller menar du att du vill anlita en person som värderar varje företag? Du får nog specificera dig lite mer, för det finns ju förstås oberoende värderingsmän, men dessa är dyra och företagen är knappast intresserade att låta de ta del av verksamheten om det inte är en affär på gång.
Bra svar, och som jag sa tidigare får man ett pris på ett bolag samt vinst efter skatt (ifrån ÅR), och därifrån räknar man enkelt ut vilket P/E-tal säljaren har lagt priset på. Det är ifrån olika branscher och företag i både stora och små mått. Jag tror inte det finns statistik på detta utan något man får ut endast vid presumtiva affärer säljare och köpare emellan.
Tack för svar iaf.
/ F
EDIT: det lustiga är att bolag som jag hade kontakt med, hävdade att de kan få fram detta... och med anledningen därav skapade jag denna tråd.