Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tror inte på din teori med att vattenkokaren använder ångtryck för att bestämma när det är dags att stänga av. Men din observation att kokaren är igång längre med öppet lock behöver inte vara fel för det.
Det kan vara så enkelt att den del av vattenkokaren som känner av när det är "dags" att stänga av sitter på ett sådant sätt (tex bakom skyddande plast) att värmen från ångan inte når den lika snabbt med locket öppet som med locket stängt. Jag tror nämligen att det är betydligt enklare att använda värme som "utlösare" för avstängningen än att använda ångtryck.
Kanske lite enklare uttryckt: jag tror att kokaren stängs av när någon del precis under locket blivit varm nog. Denna del blir varm snabbare med locket stängt än med locket öppet. Därmed kommer kokaren att vara igång längre med locket öppet.
reflektion: hur många fb-medlemmar kokar just nu vatten med och utan stängt lock?
på en av mina vattenkokaren ( philips ) sitter det en "klump" med hål vid lockets gångjärn. med öppet lock slår den ej från pga att ångan smiter ut och inte värmer upp termostaten?