Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Många intressanta svar i den här tråden. Vill vidareutveckla med följande tankegång: En gång i tiden när vi levde i samlar-jägaresamhällen var ju både jakt och fiske livsnödvändiga kunskaper. Kan det hela vara rent genetiskt? Föredrar vi det ena före det andra helt enkelt pga nedärvda egenskaper som en gång i tiden garanterat oss och vår avkomma överlevnad? Annars, hur kommer det sig att jag själv blir helt till mig vid tanken på jakt men tyvärr får ren avsmak vid tanken på att fånga och därmed tvingas äta en fisk som i min mun bara smakar härsket även om den är färsk och nyfångad/nytillagad?
Jag tror snarare att det är samma "gen" men kanske att om man föds i Jämtlands inland känns det mer naturligt att börja med jakt medan om man föds vid Skånes sydkust är jaktmöjligheterna mindre och man börjar fiska istället, typ.
Till exempel är vi tre bröder. Jag har i princip alltid fiskat ganska mycket och det har aldrig blivit av att jag tagit jägarexamen även om jag hade tyckt det varit roligt. Min ena bror fiskade mycket när han var liten men tog jägarexamen när han var 17 och sen dess är jakten det mesta för honom även om han fiskar ibland och tycker om det. Medan min andra bror inte kan sitta still 5 minuter och varken jagar eller fiskar och det är inte på grund av ingen i hans bekantskapskrets gör det. Av de jägare jag känner är det nog ingen som är helt ointresserad av att prata fiske till exempel. Det är nog dock ganska ovanligt att man både fiskar och jagar "seriöst".
Angående maten kan inte jag se att det är avgörande. Jag är en modern fiskare som släpper i alla stora exemplar och tar upp mindre matfiskar ibland. Att äta fångsten blir ju mer naturligt vid jakt, fisk går ju att släppa tillbaka.. Men ingen skulle väl nuförtiden varken jaga eller fiska om det inte vore för kicken att få en råbock inom skotthåll och osäkra studsaren/se flötet dyka. Rådjurskött är fö godare än gädda