• 3
  • 4
2012-12-21, 03:17
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCreedy
Hej,

Jag och min kompis har senaste tiden tänkt på hur det vore att stoppa tiden.
Tänk er vilka möjligheter man skulle ha! Man skulle kunna busa med alla och skrämmas. Begränsningarna skulle helt enkelt vara oändliga.

Givetvis måste regler diskuteras om man exempelvis åldras eller inte eller om man kan ta med sig folk i den stannade tiden.

Om man tänker tillräckligt länge på detta inser man nästan hur tråkig verkligheten är.
Jag kan nästan bli lite förtvivlad men samtidigt så tycker jag mest att det är kul att leka med tanken.

Vad tycker ni om det? Har ni tänkt på hur det vore? Vad skulle ni hitta på?

Ta inte detta för seriöst. Tycker bara att det kan vara ett kul ämne att diskutera. Flytta gärna tråden då jag anser att den är svårplacerad.

Mvh

Med dmt kan du bända tiden. Precis som jag kan bända en pinne.
Citera
2012-12-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Den totala mängden energi är likväl en del av denna naturlag du nämner, om än väldigt förbisedd. Man kan inte ännu förvandla sig själv till fotoner, färdas med ljuskonstanten likvärdig fart och sedan återfå sin förra energinivå (massa). Därmed kan man heller inte stoppa tiden som avses i TS frågeställning.

Ja, man kunde inte färdas med tågs hastighet förr heller.
ljudhastigheten var inte möjlig att bryta, och nu är det ljus.

information verkar färdas instant, dvs utan fördröjning.

Om frågan ställs inom ramen för vad fysiken tror sig veta i form av de lagar som existerar,
ja då kan vi inte färdas med tillförd kraft snabbare än ljuset,
Men som jag skrev innan, så förnekar inte einstein eller vetenskapen att man kan göra tidsresor,
utan att bryta mot ljusets hastighet eller utan att tillföra energi, det räcker med att rummet roterar.

Vetenskapen förnekar inte tidsresor. eller att man kan 'frysa' tiden
Senast redigerad av swigge 2012-12-21 kl. 22:08.
Citera
2012-12-28, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Ja, man kunde inte färdas med tågs hastighet förr heller.
ljudhastigheten var inte möjlig att bryta, och nu är det ljus.

information verkar färdas instant, dvs utan fördröjning.

Om frågan ställs inom ramen för vad fysiken tror sig veta i form av de lagar som existerar,
ja då kan vi inte färdas med tillförd kraft snabbare än ljuset,
Men som jag skrev innan, så förnekar inte einstein eller vetenskapen att man kan göra tidsresor,
utan att bryta mot ljusets hastighet eller utan att tillföra energi, det räcker med att rummet roterar.

Vetenskapen förnekar inte tidsresor. eller att man kan 'frysa' tiden

Vi letar i den här tråden efter ett sätt att stoppa tiden eller t.o.m göra en tidsresa, inte efter kunskaper som vi redan har. Än mindre är vi intresserade av att försvara teorier vars konsekvenser vi redan känner till. Det jag har försökt peka på är behovet av ett helt nytt tankesätt. Att söka nya lösningar som går utanför de invanda s.k. populärvetenskapliga. Vad som behövs är en uppsättning matematiska verktyg som kan beskriva de olika dimensioner universum består av samt minst ett geni som kan se den röda tråden och faktiskt använda dessa verktyg framgångsrikt, likt Einstein använde sig av Lorenztransformationer för att finna vägen (genom antagandet att energin är konstant) till den speciella relativitetsteorin. Vad skulle t.ex ske med den allmäna relativitetsteorin om man antog att energimängden är dynamisk i nästa dimension efter rumtiden? Vad skulle sedan ske om man accelererade eländet? Verkar som om vi skulle få en uppsättning rekursiva funktioner (igen och igen och igen ... och igen och igen) ända tills något geni skulle finna en genväg, ett stopp i dessa. Kanske var det detta Einstein menade med att rumtiden är böjd?
Citera
2012-12-29, 08:05
MEDVETANDE och TID

Hej!

Fenomenet TID och MEDVETANDET, "jaget", hör intimt samman.
Den i grunden existentiella frågeställningen om vad det mänskliga "jaget" representerar, har sysselsatt och fascinerat mänskligheten inkl filosofer i tusentals år, och fortsatt med oförminskad intensitet in i vår tid. Trots alla braskande rubriker genom åren om förväntade närliggande vetenskapliga genombrott, har dock någon bra förklaring på vad "jaget" representerar, och dess mekanismer, ännu inte presenterats. Aktuell forskning förefaller enligt facklitteraturen i första hand inriktad på hjärnan ur ett atomärt perspektiv. Väljer vi att som i denna forskning se på medvetandet som en typ av process är redan det dock en förenkling, då process underförstått här syftar på en funktion av tid, vilket utgör en omotiverad begränsning. Med målsättningen att försöka förstå medvetandets mer grundläggande mekanismer framstår kravet på definition av fenomenet TID ofrånkomligt. Så vitt jag känner till har ingen ännu lyckats med den bedriften.
Det förefaller även vara helt okänt vad som utgör REFERENS för medvetandets processer.

Det har visserligen skrivits mycket om medvetandet, ur olika aspekter, men inget trovärdigt om det som berör dess basala förankring och mekanismer. Personligen anser jag det nödvändigt att förstå de
elektromagnetiska fältens bakgrund och principiella strukturer och växelverkan för att kunna fördjupa sig i medvetandets och "jagets" funktioner.

För att styrka denna uppfattning vill jag citera en professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, som tidigare skrev följande i SVD. Metzinger och Rochat presenterar två väsentligen skilda teorier om jaget. De ger två olika perspektiv på läget inom den aktuella forskningen om hur vi upplever oss själva. Diskrepansen mellan dem visar hur undflyende jagbegreppet är.
Vi har långt kvar till en förståelse av oss själva.
Metzingers påstående att jaget inte finns utan bara är en konstruktion i våra medvetanden kan verka radikalt. Men han säger att vår förståelse av våra medvetanden fortfarande är mycket naiv och ovetenskaplig.
Den nya forskningen om medvetandets funktioner och hur de förverkligas av våra hjärnor kommer att slå hål på många av illusionerna om jaget. Han säger också att vi därför kommer att få omvärdera många av våra moraliska föreställningar – men han talar inte om hur.

Mitt konceptet innefattar och kommenterar dessa filosofiska frågeställningar utifrån ett resonemang baserat på kombinationen, filosofi och fältteori, där "jaget" innefattas. Fält och materia/partikel är här samma fenomen sett ur olika strukturella perspektiv.Vad är då "jaget" och är det över huvud taget möjligt att definiera? Det är onekligen en svår frågeställning.
Jaget kan definitionsmässigt sannolikt ha flera betydelser, men här intresserar sig konceptet i första
hand för frågan om jaget har en utsträckning utanför vår hjärnas fysiska begränsningar.

Vår, via "jaget", förnimbara verklighet och dess "rum" kan beskrivas utifrån rummets koordinater.
Dessa koordinater utgår t ex från punktformade referenser i rummet. Enligt mitt konceptet besitter universum minst en överordnad struktur, med andra avvikande referensstrukturer, som är överordnad vår verklighet.Utan kännedom och insikt om denna överordnade struktur förefaller utforskandet av det mänskliga medvetandets väsen svårbemästrat. Skälet till detta är att den överordnade strukturen ej enkelt kan beskrivas/definieras via vår verklighet, med dess punktreferensrelaterade regelverk, där matematiken utgör en del av regelverket.
En sådan beskrivning förefaller tvärt om närmast osannolikt, då det rör sig om relativt varandra "transformerade" strukturer, där transformeringen involverar vår egen interna "egenstruktur".
Det vi förnimmer är således en "egengenererad" transformerad "verklighet" och/eller "illusion". Begreppet oändlighet är ett exempel på paradox som har sin grund i denna referensskillnad, Big Bang en annan.

I kontrast till den pågående forskningen hävdar jag att det mänskliga "jaget" ej enbart kan beskrivas ur ett renodlat atomärt perspektiv. Det innebär att svar på nedanstående obesvarade frågor, med koppling till det överordnade universella perspektivet, är en lämplig grund, om vi önskar fördjupa vår kunskap om "jaget".
- VAD ÄR TID?
- VAD ÄR KRAFT?
- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER?
- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS?

Vid besvarandet av aktuella frågor involverar jag, via en fältteori, universum i medvetandets mekanismer. Via denna fältteori kan fundamentala fenomen som TID och KRAFT betraktas som balanssubstitut som länkar samman olika skalfaktorberoende fältstrukturprojektioner till varandra.
”Gravitationsvågen” blir t ex med detta betraktelsesätt imaginär i koordinatriktningen.

En sammanfattande förenkling av konceptets syn på medvetandets mekanism är att medvetandet är en transformerad illusion genererad via våra sinnens egenstrukturers maskerande egenskaper, "nyckelkod", i relation till universums grundtillstånd, G. Sinnets egenstruktur sätter därigenom "sin egen referens".
Den subjektiva obalans, inkl referens, i G, nyckelkoden ger upphov till, utgör grund för vår verklighet.
Svaren på ovanstående frågor blir härigenom en funktion av det våra sinnen inte förnimmer, därav benämningen substitut, vilket är likvärdigt med "nyckelkodens" maskeringsfunktion.

Den subjektiva obalansen ger upphov till varierande strukturella skalfaktorvariationer i G, ur sinnets perspektiv. Dessa obalanser kompenseras via "balanssubstitut".
Fenomenet TID är alltså ett exempel på sådant substitut. I förlängningen medför detta att vi "atomer" inkl vårt medvetande, är involverade i genererandet av fenomenet tid.

Mitt koncept redogör för hur våra sinnens interna atomstruktur utgör en del av universums i grunden balanserade struktur. Sinnets interna struktur kan ej "förnimma" sin egen struktur i G.
Den interna strukturen introducerar därigenom en strukturobalans i förhållande till sin egen struktur.
Enligt konceptet härrör vårt medvetande, inkl vårt "jag" och fälten till denna strukturobalans.
För att balansera, av strukturobalans genererad skalfaktordifferens, i grundstrukturen, G, krävs en
typ av "balanssubstitut". Fenomenet TID utgör ett exempel på sådant substitut.
Det är troligen svårsmält för många, men det konceptet redogör för är att ALLT i vår föreställningsvärld, inkl medvetandets EXISTENS förnimmelse, hänför sig till denna av oss "atomer", själva introducerade strukturobalans. Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild, men existerar likväl som en del av universum, ur sitt eget perspektiv.

Det går att formulera detta som att, vårt s k RUM atomärt är ett substitut för den kontraktion som vår interna egenstruktur döljer/maskerar. För att göra det än mer fascinerande, får detta balansfenomen till konsekvens att vårt medvetande "färdas" i ett TIDLÖST universum.

Att då, som vissa gör, hävda att universum startade som en s k Big Bang får mig att tro att experterna tagit ut svängarna ordentligt, utan att först begrunda medvetandets och "jagets" mekanismer och roll.

Min personliga slutsats blir därför att det ej existerar någon sann rättvisande atomär verklighet som
kan göra anspråk på att utgöra livets referens. Livets referens bör således ligga "bortom" den
självgenererade illusion som vi är delaktiga i skapandet av.

Mitt koncepts fältteori innefattas i medvetandets och jagets processer, vilket får till följd att medvetandet i någon form är beroende av sin externa omgivning. Konceptet ger, p g a den externa kopplingen, därigenom visst stöd för Metzingers påstående att jaget inte finns utan bara är en konstruktion. Involverar vi även vad som utgör referens för medvetandet, blir frågan som framgår genast mer komplex till sin natur, och svaret inte lika distinkt. Professorns åsikt att vi har långt kvar till en förståelse av oss själva bekräftar den bilden.

De fenomen vi atomärt förnimmer som t ex tid och kraft, härrör från obalanser som kan beskrivas atomärt som funktion av kontraktion och expansion i grundtillståndet, G. Fenomenen utgör effekter av växelverkan/samverkan mellan grundtillståndets obalans i form av strukturella "orienteringsriktningar".
Det "jag" som medvetandet genererar är därigenom förankrat universellt, utanför våra dimensioner.
En sammanfattning av ovanstående blir att vår "verklighet" är att betrakta som en begränsad fiktiv atomär spegling av den sanna verkligheten, en spegling med sin grund i vår tredimensionella materia.

Det är när jag kommer till insikt om att de fenomen vi upplever via våra sinnen, enbart existerar med referens till atomens struktur. Det får till konsekvens att andra från atomens struktur avvikande strukturer upplever universum på ett annorlunda sätt, som vårt medvetande sannolikt saknar förmåga att registrera, vilket ger upphov till substitutfenomen. Man kan här därför med fog tala om en typ av, i tid och rum, transformerad verklighetsuppfattning, där atomen med sin för oss unika struktur har en central funktion.
Till detta bör läggas att våra sinnens egenstruktur har en relation till ett överordnat universum.
Den transformerade verklighetsuppfattningen, avviker därigenom från det universella perspektivet.

Lorentz-transformationen och Einsteins relativitetsteori baseras på förutsättningar som utgår från det vi förnimmer och anser vara sann verklighet, men som alltså enligt detta koncept är en transformerad skenbild.
Båda dessa teorier saknar adekvat referens, och är därför ofullständiga.

När universum av fysiker tilldelas egenskaper, som är rent atomära till sin karaktär, finns det därför goda skäl till att förhålla sig något skeptisk.
Citera
2019-07-15, 23:42
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Det förflutna är det eviga nuets eko som studsar genom hjärnan. Att stoppa tiden är att stoppa ekot.

Bumpar gammal tråd... jag sitter och försöker förstå ovanstående inlägg, intressant... Vad menar du?
Citera
2019-07-15, 23:59
Avstängd
Om man stoppar tiden så kan man ju rimligtvist inte vara där fysisk själv. Kanske man kan observera med då faller ju det "roliga" du tänkt göra. I verkligheten kan man väl relativt göra det om man drar iväg till ett svart hål i rymden (hur roligt det nu vore).

Vad man skulle göra om det ändå var möjligt? Vet inte riktigt för det verkar vara skittråkigt. Hånskratta åt människor man jävlas med är ju inte min grej. Gå omkring och titta mer noggrant på saker och ting man inte ser annars kanske kan vara intressant. Plocka ut pengar i massor går ju inte då tid är ett måste för den digitala överföringen. Möjligheterna är ju begränsade men kanske man kan anteckna någons miljadärs bankkontouppgifter, kanske man kan spionera i oändlighet för sitt lands räkning.

Nå, jag lägger av, skittrist. Resa bakåt i tiden vore bra mycket roligare och intressantare.

Edit: Lol, en gamal tråd, trött och har tydligen tråkigt ...
Citera
2019-07-16, 00:09
Medlem
Stoppa tiden är svårt men om du kommer på tidens motsats, den kanske du kan kontrollera!
Då kontrolerar du tiden också
För Inget kan existera utan sin motsats
Så vad är tidens motsats?
Citera
2019-07-16, 00:24
Medlem
Om man kan stanna tiden kan man aldrig starta den igen .
Citera
2019-07-28, 14:41
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Om man stoppar tiden så kan man ju rimligtvist inte vara där fysisk själv. Kanske man kan observera med då faller ju det "roliga" du tänkt göra. I verkligheten kan man väl relativt göra det om man drar iväg till ett svart hål i rymden (hur roligt det nu vore).

Vad man skulle göra om det ändå var möjligt? Vet inte riktigt för det verkar vara skittråkigt. Hånskratta åt människor man jävlas med är ju inte min grej. Gå omkring och titta mer noggrant på saker och ting man inte ser annars kanske kan vara intressant. Plocka ut pengar i massor går ju inte då tid är ett måste för den digitala överföringen. Möjligheterna är ju begränsade men kanske man kan anteckna någons miljadärs bankkontouppgifter, kanske man kan spionera i oändlighet för sitt lands räkning.

Nå, jag lägger av, skittrist. Resa bakåt i tiden vore bra mycket roligare och intressantare.

Edit: Lol, en gamal tråd, trött och har tydligen tråkigt ...

Hur vet du det? Bra fråga tycker jag.
Citera
2019-07-28, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Hur vet du det? Bra fråga tycker jag.
Som skrivet en gammal tråd och man var trött i natten. Jag vet naturligvis ingenting men spontant om man stannar varenda atom runt omkring så borde det vara omöjligt att vara där med sina egna aktiva. Det borde vara en annan värld eller dimmenstion man på sin höjd bara kan betrakta utifrån och inte agera i. Ett lite piggare svar kanske men visshet om detta har jag inte.
Citera
2019-07-28, 18:18
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Bumpar gammal tråd... jag sitter och försöker förstå ovanstående inlägg, intressant... Vad menar du?
Det Blink anför låter fullständigt naturligt (nu pratar vi fiktion).

Det hen inte säger är att frånsett ekot så slutar precis allt.

Jag tror det närmaste vi kommer gällande att stoppa tiden är Dunbar?
Citera
2019-07-30, 22:44
Medlem
Jag kan besvara frågeställningen rent hypotetiskt med att världen står hela tiden still; ögonblicken och händelserna upprepar sig hela tiden i ett oändligt och evigt expanderande antal universa; det som förflyttar sig är den ögonblickliga medvetenheten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in