Citat:
TT som är källan lutar sig mot straffexpert Madeleine Leijonhufvud - och verkar nöja sig med hennes uppfattning, vilket man kanske borde förstå givet att hon är straffrättsexpert och väl använd i egenskap av sådan. Det är dock en farlig trend menar jag - att luta sig mot dessa "sakkunniga" i olika frågor och låta dem presentera hela "sanningen".
Ursprungligen postat av Justitiemord
Håller med dig fullständigt. Efter att du läst domen, vad anser du om Dagens Nyheters redogörelse över denna?
Ett våldtäktsfall i Värmland där mannen friats trots att kvinnan sagt nej och att domstolen tror henne har åter väckt liv i våldtäktsdebatten. ”I dag är budskapet till killarna, kommer du åt så är det fritt fram”, säger straffexpert Madeleine Leijonhufvud.Dessvärre är gemene man inte tillräckligt begåvad för att källgranska, så ovanstående betraktas säkerligen som en sanning av en stor del läsare. Ansvarsfull journalistik?
Jag är däremot lite förvånad (kanske fel ord) över att Leijonhufvud använder detta fall för att driva frågan om samtycke. Hon måste ju kallt räkna med att domen inte granskas och att ingen skall ifrågasätta hennes slutsats av utfallet.
Att gemeneman inte källgranskar tycker jag inte man kan säga handlar om begåvning - utan det handlar om att man i ganska hög grad ändå måste lita på nyheter i riksmedia. Man kan anse att det finns fler perspektiv och att de i viss mån kan vara färgade - inte absoluta sanningar - men man förväntar sig ändå att få till sig en någorlunda sann bild. Skulle man tro att allt måste källgranskas så skulle vi plötsligt helt sakna kunskap om vår omvärld.
Däremot borde man ju kunna ställa högre krav just på källgranskningen från journalistens håll - för det som kablas ut i den artikeln är ju en bild av domslutet som helt enkelt blir en lögn.
Det är helt enkelt tjänstefel att låta Leijonhufvud stå oemotsagd i artikeln - om inte annat för att hon faktiskt utmålar en människa som våldtäktsman när hon med felaktig information diskvalificerar domen.