2012-11-29, 18:28
Medlem
Papinoss avatar
Just nu så pluggar jag 100% på komvux, har ingen inkomst. Jag ska söka CSN bidrag med det är verkligen inte mycket pengar att röra sig med.
Det jag nu undrar är om jag har någon rättighet att få pengar utöver csn bidraget av staten. Kan man tex söka socialbidrag eller nått annat bidrag så man kan leva som en normal människa.

F.ö. så är jag 20 år och som tur är har jag en snäll mamma och pappa som låter mig bo hemma tills vidare. Men skulle gärna vilja betala dom en slant i månaden för att dom låter mig bo hos dom, tills jag fått en inkomst och egen lägenhet. Har letat jobb men inte hittat något som passar mig då jag pluggar.
Citera
2012-11-29, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Papinos
Just nu så pluggar jag 100% på komvux, har ingen inkomst. Jag ska söka CSN bidrag med det är verkligen inte mycket pengar att röra sig med.
Det jag nu undrar är om jag har någon rättighet att få pengar utöver csn bidraget av staten. Kan man tex söka socialbidrag eller nått annat bidrag så man kan leva som en normal människa.

F.ö. så är jag 20 år och som tur är har jag en snäll mamma och pappa som låter mig bo hemma tills vidare. Men skulle gärna vilja betala dom en slant i månaden för att dom låter mig bo hos dom, tills jag fått en inkomst och egen lägenhet. Har letat jobb men inte hittat något som passar mig då jag pluggar.

smuggla sprit
Citera
2012-11-29, 18:45
Medlem
Citat:

Det ända dom kommer erbjuda dig är csn bidrag + lån. tror det ligger på 2.7 i csn bidrag och 4-5 tusen i lån, då har du 8000kr o röra dig med. har 3 polare som pluggar på komvux och tar lån!

EDIT: ränta är 1% när det gäller CSN så det är ju hyfsat!
Citera
2012-11-29, 18:49
Medlem
Finans.killens avatar
Skämtar du?
Du ska ha inkomst OCH plugga? Du får faktiskt välja.
Jävla parasit.
Citera
2012-11-29, 18:57
Medlem
Seth-Rydells avatar
Precis som förgående skribent skrev så får du antingen välja, plugga eller jobba. Annars kan du väl försöka få ett jobb på helgerna i alla fall.
Citera
2012-11-29, 19:15
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Skämtar du?
Du ska ha inkomst OCH plugga? Du får faktiskt välja.
Jävla parasit.

Man kan både plugga och ha inkomst, jag är ett levande exempel på det.
Citera
2012-11-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Man kan både plugga och ha inkomst, jag är ett levande exempel på det.

Tror han menade att TS var ute efter en inkomst i form av bidrag.
Citera
2012-11-29, 21:13
Medlem
Papinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagge17
Tror han menade att TS var ute efter en inkomst i form av bidrag.

Yes, tills jag hittat ett jobb.
Citera
2012-11-29, 21:27
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Socialbidrag är till för människor som står helt utan annan försörjning. Normalt sett ska man också stå till arbetsmarknadens förfogande och enligt praxis gör man inte det om man studerar. Studerande saknar inte försörjning eftersom det finns studiemedel att leva på.

Ett alternativ är naturligtvis att undersöka om det finns stipendier som man kan söka. I varje kommun brukar det finns lokala stipendier för fattiga människor. Kolla på biblioteket om de har någon information som gäller din kommun.
Citera
2012-11-30, 00:27
Medlem
Spyrrans avatar
Man får inte studera och få tex socialbidrag. Socialtjänsten kommer nämligen att tycka att du ska klara dig på studiemedlet (både lån och bidrag). Bostadsbidrag lär du inte få eftersom du inte har några boendekostnader (dvs hyra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in