2005-04-19, 20:13
Medlem
Tjenixen =)
Har en fråga här.
Det e såhär att jag tycker tonfisk är det godaste precis.. rättare sagt när jag äter det så håller jag på att spy=) Tar ca 20 min för mej att trycka en burk. Gör det dagligen... Men idag fick jag en ide.. Makrill! Makrill med tomatsås så nu är frågan är det lika protein rikt som tonfisk? Tack för mej /Rajjis
Citera
2005-04-19, 21:04
Medlem
joxxes avatar
Har för mig, men är inte säker att makgrill är relativt protein riktt men inte alls lika mycket som i tonfisk. Dessutom är det mer fett i makrill, men det kanske inte gör något? fett är ju ett måste.
Citera
2005-04-19, 21:23
Medlem
Mr_Carlssons avatar
www.slv.se klicka dig fram via livsmedelsdatabasen

Men bara för att svara lite på din fråga.

Tonfisk i vatten, avrunnen per 100g 24,5g protein - 1,2g fett
Makrill rå 20,04g protein - 15,14g fett

Makrill som är rökt eller på annat sätt behandlad är det ännu sämre med, de har mer fett än protein.
Även om fett är nödvändigt så kan man fundera på hur mycket man sätter i sig. Menar inte på något vis att man ska undvika makrillen, den e ju god, men man ska inte käka den 24/7.

Edit: såg att du frågade på makrill med tomatsås, såsen drar ner allt när man räknar per 100g. 13,9protein - 6fett

/Carlsson
Citera
2005-04-19, 22:54
Medlem
Tack så mkt för alla seriösa svar.. Blir väll så att jag får pressa i mej tonfisken istället då..
Citera
2005-04-19, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rajjis
Tack så mkt för alla seriösa svar.. Blir väll så att jag får pressa i mej tonfisken istället då..
Testa att äta det tillsammans med lite ris?
Citera
2005-04-20, 07:47
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logistik

Eller på en macka! Jag hatar att äta tonfisk ur burken, men om man lägger den på en macka så går det fint!
Citera
2005-04-20, 11:59
Medlem
Allt snack om tonfisk här på forumet fick mig att köpa på mig ett par burkar igår. Vad jag inte riktigt fattat dock är när man ska äta det. Någon särskild tid på dygnet och är det skillnad beroende på om (och isåfall vad) man tränat den dagen?

Undrar samma sak om Keso som jag också köpte igår, när ska man äta det? Och varför?
Citera
2005-04-20, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Lonsdale
Allt snack om tonfisk här på forumet fick mig att köpa på mig ett par burkar igår. Vad jag inte riktigt fattat dock är när man ska äta det. Någon särskild tid på dygnet och är det skillnad beroende på om (och isåfall vad) man tränat den dagen?

Undrar samma sak om Keso som jag också köpte igår, när ska man äta det? Och varför?
Det är rikt på protein, fattigt på fett och kolhydrater, gäller både keso och tonfisk, tonfisk är dock "snäppet" (nästan dubbelt upp på protte, inga kolhydrater, lika mycket fett) bättre. Det är långsamt protein och lämpar sig därför dygnet runt, fast inte det optimalaste efter träningen. Ät en burk tonfisk innan du ska sova, gärna tillsammans med lite havregryn.
Citera
2005-04-20, 13:08
Bannlyst
Annars lätt att blanda tonfisk med pasta o ha som mellanmål!
enkelt o nyttigt!
Citera
2005-04-20, 20:06
Medlem
släng i dig direkt ur burken och se glad ut!
Citera
2005-04-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logistik

Gör det nu faktist.. Kör även några skivor med gurka.. kan ju säga att det e mkt mkt godare.. Inga spy kännslor alls.. Danke för tipset
Citera
2005-04-21, 23:22
Medlem
Rockenrolls avatar
Tonfisk är jättegott blandat med kesella (1%), lite curry samt andra kryddor efter smak... Rör ihop och ät på en rågmacka- mumsigt ! Makrill innehåller mer fett än tonfisk, men den innehåller mycket bra fett så ät gärna den..men som någon annan sade så bör du begränsa intaget på denna fisksort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in