2012-11-29, 18:16
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Den där klyschan är så dålig med tanke på att alla människor vill bli behandlade på olika sätt.
Förstår inte i detalj hur du vill lösa något här, men jag förstår fortfarande din tråd utmärkt.

Nej, du har inte förstått. Att vara andra till lags är inte samma sak som att behandla andra såsom man själv vill bli behandlad.
Citera
2012-11-29, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av novus.
Måste man välja någonting då? Kan man inte bara vara mot andra såsom man själv vill bli behandlad?

Ja, det finns extremt många insnöade vänsterradikaler, feminister och även nazister och rasister. Just rasister och nazister finns det nog gott om även i östeuropeiska länder, men om vi snackar om enbart den första världen så tror jag att antalet är ovanligt högt i Sverige, även om jag inte har något direkt bevis som styrker det. Folk i Sverige verkar ha otroligt svårt för att bara leva sina liv utan att se ner på någon annan grupp. Den svenska avundsjukan som ligger till grund, måhända? Jag tror för övrigt att en stor bidragande faktor till detta, är att majoriteten av svenskarna kommer ifrån bondefamiljer som på sin tid helt saknade utbildning, och detta för bara ett par generationer sedan.

Jag är ingen bibelviftare, men du borde vara medveten om att västvärldens moral och etik till största del grundar sig på kristna värderingar.

Kristna värderingar är inget för mig.
Citera
2012-11-29, 18:22
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Nu finns det dock gott om kvinnliga rasister i Sverige, även om dessa ofta döljer sina åsikter bättre än sina manliga diton. Vad definierar du förresten som "rasist"? I Sverige har det kommit att bli synonymt med "invandringskritiker", medan det i andra länder fortfarande betyder "person som anser att människan kan delas in i raser, och ofta anser att en eller flera raser är överlägsna de andra".

Det är t.ex. rasistiskt att kalla någon för muslim på grund av dennes hudfärg. Det är rasistiskt att dra alla invandrare över en kam och säga att invandring i sig är skälet till varför vi ser en ökad kriminalitet i Sverige. Jag tycker inte att det är rasistiskt att vara emot invandring, om än ganska så inskränkt. Men däremot så tycker jag att det är rasistiskt att vara kritisk till invandring på grund av vilken etnicitet invandrarna har. Sen är det ju just det som folk gör i Sverige, delar in folk i olika grupper baserade på vilken ras det har, även om de flesta inte själva ens inser att de gör det.
Citera
2012-11-29, 18:23
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Kristna värderingar är inget för mig.

Så du tycker alltså att mord, våldtäkt, stöld, rån, mordbrand, pedofili, djurplågeri och så vidare är någonting positivt?
Citera
2012-11-29, 18:36
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Det är t.ex. rasistiskt att kalla någon för muslim på grund av dennes hudfärg. Det är rasistiskt att dra alla invandrare över en kam och säga att invandring i sig är skälet till varför vi ser en ökad kriminalitet i Sverige. Jag tycker inte att det är rasistiskt att vara emot invandring, om än ganska så inskränkt. Men däremot så tycker jag att det är rasistiskt att vara kritisk till invandring på grund av vilken etnicitet invandrarna har. Sen är det ju just det som folk gör i Sverige, delar in folk i olika grupper baserade på vilken ras det har, även om de flesta inte själva ens inser att de gör det.
Det är väl också rasistiskt att anta att alla som gör så är vita, samt att alla invandrare är icke-vita?

Sverige är nog världens allra minst rasistiska land, så att anklaga Sveriges befolkning för att vara rasistisk är som att säga att vi är fattiga.
Citera
2012-11-29, 18:49
Medlem
Ardeants avatar
Citat:
Så du tycker alltså att mord, våldtäkt, stöld, rån, mordbrand, pedofili, djurplågeri och så vidare är någonting positivt?

Dessa är ju invandringens frukter. Försöker du nu antyda att invandringen är något negativt? Är du möjligtvis rasist, fascist och främlingsfientlig nazist?
Citera
2012-11-29, 18:54
Medlem
Nifelhels avatar
Citat:
Ja, det finns extremt många insnöade vänsterradikaler, feminister och även nazister och rasister. Just rasister och nazister finns det nog gott om även i östeuropeiska länder, men om vi snackar om enbart den första världen så tror jag att antalet är ovanligt högt i Sverige, även om jag inte har något direkt bevis som styrker det. Folk i Sverige verkar ha otroligt svårt för att bara leva sina liv utan att se ner på någon annan grupp. Den svenska avundsjukan som ligger till grund, måhända? Jag tror för övrigt att en stor bidragande faktor till detta, är att majoriteten av svenskarna kommer ifrån bondefamiljer som på sin tid helt saknade utbildning, och detta för bara ett par generationer sedan.

Den svenska avundsjukan? (utveckla gärna!)

Du tror inte att ''rasismen'' har uppstått pga av många år av en stagnerad invandringsdebatt där folk inte fick visa sitt missnöje, och där en saklig debatt jämfördes med pesten?

Man kan spekulera hur man vill och jag kan förstå ditt argument med utbildning men det argumentet håller inte om man jämför Sverige med andra länder där kunskapsnivån är betydligt lägre. Sverige har dessutom varit ledande inom jämställdhet och dylikt i många år.

Vadå bara leva sina liv? Vi bor ju i ett samhälle där det finns olika aspekter som påverkar våra liv. Skall vi bara lägga oss ner å dö om de här aspekterna verkar för jobbiga att ta itu med och dessutom ge fan i att diskutera dem? Vi ser ju hur långt det har tagit oss....

Sedan att du blandar in religion i din retorik visar bara hur lite kunskap du egentligen har för hur verkligheten ser ut och ter sig.
Senast redigerad av Nifelhel 2012-11-29 kl. 19:06.
Citera
2012-11-29, 19:09
Avslutad
Citat:
Det är t.ex. rasistiskt att kalla någon för muslim på grund av dennes hudfärg.
En muslim kan dock ha alla möjliga färger om man ska vara helt korrekt. Islam är en religion och inte etnicitet/ras. Du syftar nog dock på den typiske muslimen från arabvärlden. Det är annars fullt möjligt att kritisera islam (religionen) utan att det är rasism, precis som folk kritiserar kristendomen (som också kan bestå av olika färger/etniciteter) men vissa som kritiserar islam är garanterat rasister. Det går bara inte att alltid dra den slutsatsen.
Citera
2012-11-29, 22:58
Avslutad
Citat:

Självklart inte, men det har igenting med kristna värderingar att göra, man måste inte tänka på ett kristet sett för att vara emot sånt, och jag är inte kristen.

Det finns faktist många länder som inte är uppbyggda på abrahamitiska religioner, men som är emot dessa saker du nämner. Hur kommer det sig tror du? Jo det har med sunt tänkande att göra. Den du.
Citera
2012-11-30, 04:46
Medlem
Citat:

Aha, du är en sån som inte förstår vart folk skulle få sin moral ifrån om dom inte fick dessa från bibeln vilket är ett dåligt exempel då det finns många omoraliska råd att läsa i bibeln.
Citera
2012-11-30, 13:05
Avslutad
Citat:

Allt det där du nämner förkommer ju inom kristendomen. Och har gjort i alla tider.
Citera
2012-11-30, 14:31
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Allt det där du nämner förkommer ju inom kristendomen. Och har gjort i alla tider.

Nej, det är snarare jesuiterna, tempelriddarna, frimurarna och romarna som har stått för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in