2005-04-19, 19:31
Medlem
Mysonoxens avatar
Här får ni posta vad ni anser om den nye påven eftersom gissandet är över.

Själv tycker jag han verkar vara rakryggad och värdig och blir nog en OK påve
Citera
2005-04-19, 19:45
Medlem
SAMSARAs avatar
Är inte han väldigt hård och konservativ? Hörde att han hade sagt att "all relativism är av ondo" eller något vilket skulle kunna betyda att han inte tänker göra några reformer eller nått.. men vad vet jag? (inget)
Citera
2005-04-19, 20:01
Medlem
Smockads avatar
Jag är fruktansvärt besviken. Kommer förmodligen gråta en skvätt ikväll. Här har man för det första gått och väntat, väntat och väntat på Johannes Paulus II:s död. Sedan är det väntan väntan väntan som gäller under konklaven. Har knappt kunnat sova på nätterna. Varje minut av väntan har känts som ett år, varje timme har känts som en evighet. Så är det över. Pang, bara. På rekordtid. Benedictus XVI. Besvikelse. Bedrövelse. Sorg. Men men, jag antar att det känns bättre när man får lite perspektiv på det. Det kanske inte är någon katastrof, jag är fortfarande förhållandevis ung och lär väl få många nya chanser innan det är för sent, men just nu känns det bara bittert. Jag vill i alla fall tacka alla som stödde mig under denna jobbiga tid. Tack för att ni trodde på mig när ingen annan gjorde det! Gud vare med er!
Citera
2005-04-19, 20:01
Medlem
Om han nu var en av de närmaste personerna till Johannes Paulus II, så tror jag inte det kommer att bli någon större förändring i den katolska kyrkans politik.
Citera
2005-04-19, 20:21
Medlem
Pellenezs avatar
Nån som vet eller har teorier om varför han valde namnet Benedictus XVI?
Citera
2005-04-19, 20:23
Medlem
TomBombadills avatar
Jag är oerhört glad dels då den nya påven är konservativ. Ingen PK-påve med andra ord. Dessutom är jag glad att den nye påven är en vit europe!

Men jag är inte glad över att gubbfan är så gammal. Han lär ju dö inom 5 år. Det känns som man borde valt en lite yngre påven.

Men, JAWOHL! ACHTUNG! HIER IST DER PÅVE!
Citera
2005-04-19, 20:25
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Nån som vet eller har teorier om varför han valde namnet Benedictus XVI?

Benedictus XV, född Giacomo della Chiesa i Genua, 21 november 1854, död 22 januari 1922, påve från 3 september 1914.

Njaa det kan man ju försöka hitta vad som binder dem samman..... återkommer

PS
Pellenez är snabb att anpassa avatar....
Citera
2005-04-19, 20:26
Medlem
Ledarens avatar
Jag tycker nigerianen skulle bli påve. Vi behöver ju lite variation.
Citera
2005-04-19, 20:28
Medlem
MataGringoss avatar
Opus Dei är glada. För resten av kristendomen är denne påve inget positivt...
Citera
2005-04-19, 20:34
Medlem
TomBombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Jag tycker nigerianen skulle bli påve. Vi behöver ju lite variation.

Ja, kan inte du säga till den tilltänkta påven: 'Hello, I want you as a pope only becouse you´re a niggerian'. Han kommer nog blir övermåttligt förtjust.
Citera
2005-04-19, 20:35
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
Opus Dei är glada. För resten av kristendomen är denne påve inget positivt...

Vad grundar du det på???
Citera
2005-04-19, 20:57
Medlem
nachos avatar
Detta är det bästa som kunde hända. Vi får en påve med klar och tydlig profil. Han vimsar iofs ibland (som när han kommenterar rockmusik), men på evangelierna.. det finns ingen som har bättre koll..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in