Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-29, 00:20
Medlem
robomans avatar
Jag tänkte ställa en fråga kring avstängda användare som registrerar nya användare under tiden de är avstängda.

Vi säger att en användare blir avstängd en tid pga ett visst regelbrott, låt säga ohörsamhet. Om det dyker upp en ny användare samma dag som (A) beter sig på ett exakt lika dåligt sätt, (B) heter i princip samma sak och (C) skriver på samma mycket speciella sätt - räcker det för att kontona ska kunna sammankopplas och användaren ska bli bannlyst?

Eftersom personen är avstängd med sitt vanliga konto skulle det nya behöva användas från ett annat IP antar jag, vilket skulle försvåra för administrationen att koppla samman användarna. Men förutsatt att parametrarna A, B och C stämmer in, räcker det för att fälla användarna och bannlysa dem? Vad krävs annars? Är det hemligt?
Citera
2012-11-29, 00:27
Medlem
fnacts avatar
PM:a en moderator samma fraga sa lar du fa svar.
Citera
2012-11-29, 00:32
Medlem
Spyrrans avatar
Behöver du veta hur man går tillväga? Det är bättre om du helt enkelt rp:ar ett av dessa kontons inlägg, nämner användarnamn på övriga konton och lämnar en motivering på varför du tror att samma person ligger bakom flera konton trots att det första kontot är avstängt just nu.
Citera
2012-11-29, 00:40
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Vi har våra rutiner för det men det är inget som jag tänker gå in i detalj på.

Helt ärligt ser jag inte heller behovet för TS att veta exakt tillvägagångssätt.

admin5
Citera
2012-11-29, 01:37
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Helt ärligt ser jag inte heller behovet för TS att veta exakt tillvägagångssätt.
Nej jag har inte begärt något exakt tillvägagångssätt. Jag ska förklara:

Det finns framför allt en användare som härjar på forumet, som jag tänker särskilt på. Personen skriver på ett väldigt speciellt sätt, har ett användarnamn som är nästan identiskt med sitt avstängda alter ego (ett tecken som skiljer) och uppvisar dessutom ett precis lika dåligt beteende. Jag antar att även denna användare kommer bli avstängd snarare förr än senare, tack vare sin ohörsamhet.

Dock finner jag det frustrerande om det är så att användaren ska behöva gå igenom samma varnings-procedur som alla andra användare, då det alldeles uppenbart är samma användare och därför borde bannlysas direkt. Därav min ursprungliga fråga.

Om det finns någon möjlighet att identifiera dubbelkonton även utan att dessa använder samma IP-adress, ja då är problemet löst. Då kommer den här boven utan tvivel också åka dit snart.
Men om det krävs en matchande IP-adress, då finns det ett problem som jag belyser i och med denna tråd. En bedömningsmetod bör finnas för administrationen, för att identifiera dubbelkonton även utan identiska IP-adresser.

Finns denna bedömningsmetod får ni två tummar upp, finns den inte kan ni se detta som feedback att ta med er in i outlaw. Jag fattar väl själv att ni inte kan berätta exakt tillvägagånssätt, jag är inte (helt) dum i huvudet.
Citera
2012-11-29, 06:13
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det finns framför allt en användare som härjar på forumet, som jag tänker särskilt på.

Skicka RP på nåt av dennes inlägg och välj 1.07 som anledning så gör vi en bedömning.

admin5
Citera
2012-11-30, 01:06
Medlem
robomans avatar
Jag kan meddela alla oroliga själar där ute att systemet fungerar alldeles utmärkt. Användaren i fråga har nu fått (minst) 3 konton avstängda! Men givetvis är ännu ett konto uppe och härjar, och jag antar att det inte dröjer så länge innan även detta är rökt.

Bra bra! Hade jag kommit direkt från ett fjortisforum hade jag nu skrivit "mod kan låsa tråden", men det tänker jag min själ inte göra...
Citera
2012-12-02, 15:15
Medlem
Men vaddå ip? Det kan ju vara flera olika personer som använder samma ip?

Tänk om två st bor ihop och använder samma dator. IP blir bannad och då blir båda personerna bannade?
Citera
2012-12-03, 07:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Tänk om två st bor ihop och använder samma dator. IP blir bannad och då blir båda personerna bannade?
Flashback använder sig inte av IP-bann eftersom det är ett allt för trubbigt verktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in