2012-12-15, 06:57
Bannlyst
Skräpväder här, dimmigt och snön har fallit så det blev inget särskilt.

Jag hittade däremot denna från igår, det är alltså inte jag som har tagit den men det skulle vara väldigt intressant att få uppleva.

Inatt ska jag däremot vara ute på landet och kolla, till skillnad från nu när jag var mitt i stan. Får hoppas på att man hinner se en del i alla fall!
Senast redigerad av Bitsocker 2012-12-15 kl. 07:22.
Citera
2012-12-15, 10:00
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker

Jag hittade däremot denna från igår, det är alltså inte jag som har tagit den men det skulle vara väldigt intressant att få uppleva.

Inatt ska jag däremot vara ute på landet och kolla, till skillnad från nu när jag var mitt i stan. Får hoppas på att man hinner se en del i alla fall!
Vart hittade du bilden? Finns det information om vart/när den är tagen?

Haha, ser verkligen ut som en laserstråle från dödsstjärnan!
Citera
2012-12-15, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Vart hittade du bilden? Finns det information om vart/när den är tagen?

Haha, ser verkligen ut som en laserstråle från dödsstjärnan!

Den är tagen 13:e december i Mount Magazine State Park, Arkansas, USA.
Citera
2012-12-15, 13:53
Medlem
Ett ännu bättre försök ikväll, nu förhoppningsvis ut på landet.
Citera
2012-12-15, 18:23
Medlem
Skabbtantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker

Det skulle vara helt underbart att finna och fånga en sådan skapelse. Tyvärr har jänkarna en liten fördel; De har det betydligt varmare där. Just nu är det -1 - 20 grader varmt där.. då kan man ju fan tälta och öka chanserna markant. Jävla fusk!
Men vi når väl en peak två gånger om året om jag inte minns fel. Nästa ska väl vara runt sommaren? Då har man kanske lite mer tur.
Citera
2012-12-15, 20:09
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabbtanten
Det skulle vara helt underbart att finna och fånga en sådan skapelse. Tyvärr har jänkarna en liten fördel; De har det betydligt varmare där. Just nu är det -1 - 20 grader varmt där.. då kan man ju fan tälta och öka chanserna markant. Jävla fusk!
Men vi når väl en peak två gånger om året om jag inte minns fel. Nästa ska väl vara runt sommaren? Då har man kanske lite mer tur.
Med "peakar" menar du stora meteorregn eller meteorregn överhuvudtaget? Oavsett vad du menar så är det här en bra sida för att hålla koll på meteorregnen, små som stora. Den där listan gäller dock för 2012, men de flesta (om inte alla?) är årliga skurar, som återkommer omkring samma tid varje år!
De meteorregn som är bra att ha koll på är kvadrantiderna (Januari), perseiderna (Augusti), leoniderna (November) och tauriderna (November). Den sista hör inte till dem mer aktiva, men det är fler bolider under tauriderna och allmänt större stjärnfall (de rör sig även saktare över himlen, vilket kan vara maffigt)! Ja och sen har vi ju då geminiderna, som du nu har förstått är under December.

Som du kan se så är det fler stora/intressanta meteorregn under vinterhalvåret, vilket vi skall vara glada för, då vi har fler mörkertimmar under denna period!
Citera
2012-12-15, 20:25
Medlem
Är det över nu eller finns det chans att uppleva det ikväll?
Citera
2012-12-15, 21:08
Medlem
Skabbtantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Med "peakar" menar du stora meteorregn eller meteorregn överhuvudtaget? Oavsett vad du menar så är det här en bra sida för att hålla koll på meteorregnen, små som stora. Den där listan gäller dock för 2012, men de flesta (om inte alla?) är årliga skurar, som återkommer omkring samma tid varje år!
De meteorregn som är bra att ha koll på är kvadrantiderna (Januari), perseiderna (Augusti), leoniderna (November) och tauriderna (November). Den sista hör inte till dem mer aktiva, men det är fler bolider under tauriderna och allmänt större stjärnfall (de rör sig även saktare över himlen, vilket kan vara maffigt)! Ja och sen har vi ju då geminiderna, som du nu har förstått är under December.

Som du kan se så är det fler stora/intressanta meteorregn under vinterhalvåret, vilket vi skall vara glada för, då vi har fler mörkertimmar under denna period!

Den sidan blir bokmärkt på stört. Tack för det och tack för snabbgenomgången! Redigt intressant detta nu då jag har blivit rejält fotointresserad.

Ja alla klagar på att det alltid är så mörkt under vintern, men tänker man på just meteorregnen och allt däromkring är det till en rejäl fördel!
Citera
2012-12-15, 21:10
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Är det över nu eller finns det chans att uppleva det ikväll?
Nog är det fortfarande igång alltid, men förvänta dig inte mer än kanske ett tiotal i timmen skulle jag tro!

Tillägg på mitt förra inlägg: Lyriderna i April, en skur jag själv aldrig brytt mig om, men som jag läste lite om nu, verkar intressant också! Ljusstarka meteorer som i extremfall kan kasta skuggor på marken och lämna efter sig spår på himlen, som hänger kvar i minuter! Blir att läsa lite mer om detta under kvällen, för att se om det finns något konkret att basera det på, då jag endast läste det på wikipedia!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in