Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-28, 19:03
Medlem
switchls avatar
Jag efterlyser en funktion som gör det möjligt att se när en Mod har granskat ett inlägg man rapporterat.

Det är redan tillräckligt mycket jobb att exampelvis sitta och rapportera OT i vissa trådar. Man ska inte behöva skicka PM till en Mod för att få veta om denne har gått igenom de rapporterade inläggen eller inte.

Ett förslag till hur detta kunde genomföras är att det kunde visas ett meddelande när man klickar rapportera som säger att inlägget redan är rapporterat OCH att en Mod redan granskat det men gjort bedömningen att det inte bryter mot några regler.
Citera
2012-11-28, 19:04
Medlem
TheGamers avatar
Finns redan?

"Rapportera Inlägg".
Citera
2012-11-28, 19:06
Medlem
Dr_Dollars avatar
Detta känns väl lite väl mycket overkill?
Nånstans måste vi alla inse att Modsen sitter inte här 24/7 och granskar allt som kommer in under luppen.
Nu vet jag inte hur det funkar rent praktiskt med just 0.** reglerna, men jag tycks mig ha läst nånstans att 1.** går liksom "före"...vad gäller regelbrott.
Citera
2012-11-28, 19:36
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Ett förslag till hur detta kunde genomföras är att det kunde visas ett meddelande när man klickar rapportera som säger att inlägget redan är rapporterat OCH att en Mod redan granskat det men gjort bedömningen att det inte bryter mot några regler.
Jag gillar idén men jag skulle hellre se att rapporteringsrutan kunde visa om ett inlägg blivit rapporterat för flera regelbrott istället, t.ex "Notera att inlägget redan är rapporterat för 0.04. Korspostning, 1.06 Användarnas anonymitet och 0.02 Forumval. Vill du rapportera inlägget ändå?".

Om det står hurvida ett inlägg bedömts eller inte känns som något som skulle leda till att alla RP:n skulle behöva motiveras (typ som svar via PM fast vid rapporteringsrutan) => ökat arbete. Ungefär som att avstängningar idag ifrågasätts för att de inte utlysts, när det i det närmsta alltid handlar om att det är en tidigare avstängd användare som stängts av på nytt.
Citera
2012-11-28, 20:05
Medlem
switchls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Nånstans måste vi alla inse att Modsen sitter inte här 24/7 och granskar allt som kommer in under luppen.
Absolut. Vi måste också inse att de flesta regelbrott endast kommer till modsens kännedom för att vanliga användare rapporterar dom. Om systemet med att rapportera inlägg inte fungerar så bra så kanske många slutar bry sig om att alls rapportera inlägg som de anser bryter mot reglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Nu vet jag inte hur det funkar rent praktiskt med just 0.** reglerna, men jag tycks mig ha läst nånstans att 1.** går liksom "före"...vad gäller regelbrott.
Det gäller naturligtvis inte bara rapportering av OT även om jag tog det som exempel i mitt första inlägg.
Citera
2012-11-28, 20:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag efterlyser en funktion som gör det möjligt att se när en Mod har granskat ett inlägg man rapporterat.

Det är redan tillräckligt mycket jobb att exampelvis sitta och rapportera OT i vissa trådar. Man ska inte behöva skicka PM till en Mod för att få veta om denne har gått igenom de rapporterade inläggen eller inte.

Varje RP hanteras förr eller senare av minst en moderator. Att meddela när RP'n har hanterats tror jag inte är prioriterat.

Vad man kan göra när man RP'ar är, förutom att motivera/förklara sin RP i textrutan, att även begära feedback (återkoppling) på RP'n i textrutan. Men jag vet inte hur moderatorskollegorna ser på det iofs.
Citera
2012-11-28, 20:39
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Varje RP hanteras förr eller senare av minst en moderator. Att meddela när RP'n har hanterats tror jag inte är prioriterat.

Vad man kan göra när man RP'ar är, förutom att motivera/förklara sin RP i textrutan, att även begära feedback (återkoppling) på RP'n i textrutan. Men jag vet inte hur moderatorskollegorna ser på det iofs.
Man kan väl fråga men det får man bara om tid och lust finns. Svar får de ju genom att inlägget åtgärdas eller inte, om de är osäkra om inlägget ligger kvar några dagar senare så kan de PMa och fråga.
Citera
2012-11-28, 20:51
Medlem
switchls avatar
Citat:
Varje RP hanteras förr eller senare av minst en moderator.
Ja det hoppas jag. Tyvärr finns det för tillfället inget annat sätt att vara säker än att skicka ett PM och direkt fråga om en Mod har granskat ett RP:at inlägg eller inte.
Citat:
Att meddela när RP'n har hanterats tror jag inte är prioriterat.
Det är kanske inte prioriterat av Mods, men för en vanlig användare vore det bra om det här infördes. Det ska inte behöva bli en lång utdragen process av att rapportera regelbrott. Man ska inte behöva övervaka trådar och inlägg och skicka PM för att veta om en Mod tar emot de RP man skickar eller inte.

Vet inte hur jag ska tolka ditt "när" i ovanstående text, men det viktiga är alltså inte att bli informerad om NÄR en Mod granskat ett inlägg, utan ATT hon eller han granskat det.
Citat:
Ja det kan man göra, men det skulle innebära mera jobb för Mods. Tanken med förslaget i mitt första inlägg var att Mods inte skulle behöva göra något speciellt. Det skulle automatiskt synas ett meddelande efter att en Mod kontrollerat ett RP:at inlägg. På samma sätt som man idag ser att ett inlägg redan är rapporterat.
Citera
2012-11-28, 20:54
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Det är kanske inte prioriterat av Mods, men för en vanlig användare vore det bra om det här infördes. Det ska inte behöva bli en lång utdragen process av att rapportera regelbrott. Man ska inte behöva övervaka trådar och inlägg och skicka PM för att veta om en Mod tar emot de RP man skickar eller inte.

Vet inte hur jag ska tolka ditt "när" i ovanstående text, men det viktiga är alltså inte att bli informerad om NÄR en Mod granskat ett inlägg, utan ATT hon eller han granskat det.

Jag tror faktiskt inte det är någon som sitter och tar bort RPs utan att göra någonting åt inläggen om man tycker att det är ett regelbrott.

Skulle vilja påstå att i normalfallet har någon garanterat tittat på RPt inom 24 timmar (antagligen mycket kortare tid) och begått en lämplig åtgärd.

Alla dina RPs blir alltså rätt snabbt åtgärdade.
Citera
2012-11-28, 21:38
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ja det hoppas jag. Tyvärr finns det för tillfället inget annat sätt att vara säker än att skicka ett PM och direkt fråga om en Mod har granskat ett RP:at inlägg eller inte.

Ja det kan man göra, men det skulle innebära mera jobb för Mods. Tanken med förslaget i mitt första inlägg var att Mods inte skulle behöva göra något speciellt. Det skulle automatiskt synas ett meddelande efter att en Mod kontrollerat ett RP:at inlägg. På samma sätt som man idag ser att ett inlägg redan är rapporterat.
Alla RP:s tas om hand, dvs att du kan alltid räkna med att dina RP:s tas emot och det RP:ade inlägget blir bedömt.

Vi gör bedömning och du kan om du vill kolla om inlägget blir raderat eller inte, och om det är så att du är osäker på ifall ett inlägg bryter mot reglerna och vill ha feedback kan du alltid skriva en fråga till den moderator som kommer att hantera RP:n i rutan som dyker upp i samband med att du RP:ar.

Om det skulle skickas ut ett PM till RP:aren när RP:n hanteras skulle flitiga RP:are få sin inkorg fylld ganska snabbt, så en sådan lösning tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in