2012-11-28, 12:29
Medlem
Hej, har en BR i centrala Stockholm (3 ROK 80 kvm). Har stora lån som alla andra och därmed hög månadskostnad. Bruksvärdet för lgh är runt 10000 kr (beroende på vem man frågar), men jag skulle behöva ta ut runt 13000 kr för att jag inte skall förlora pengar varje månad på uthyrningen.

Jag vill inte åka på en smäll från hyresgästföreningen så därför är det omöjligt att ta ut 13000 kr vitt. Jag har funderat på möjlighetet att på hyreskontraktet skriva 10000 kr och sedan begära 3000 kr svart, alternativt sälja något för 9000 kr var tredje månad (uppsägningstid 3 månader).

Hur vattentätt är detta? Någon som är insatt? Vilka alternativ finns?
Citera
2012-11-28, 13:09
Medlem
Det du kan ta ut i hyra är vad en lägenhet av samma storlek i det området kostar att hyra plus 10-15% i fall den är fullt möblerad.

Även om den som hyr accepterar din höga hyra så kan dom senare kräva tillbaka dom pengarna dom betalat för mycket i alla fall.

Sedan ska du skatta på vinsten du gör.

Tar du 10.000 i månaden så blir det 120.000 per år. Av det kan du dra av månadsavgiften till förening. Sedan kan du dra av 21.000. Det som blir över ska du sedan skatta 30% på och resten kan du behålla.

Kom också ihåg att som BR innehavare så behöver du förenings tillåtelse att hyra ut i andra hand.
Senast redigerad av JoanJen 2012-11-28 kl. 13:16.
Citera
2012-11-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Det du kan ta ut i hyra är vad en lägenhet av samma storlek i det området kostar att hyra plus 10-15% i fall den är fullt möblerad.

Även om den som hyr accepterar din höga hyra så kan dom senare kräva tillbaka dom pengarna dom betalat för mycket i alla fall.

Sedan ska du skatta på vinsten du gör.

Tar du 10.000 i månaden så blir det 120.000 per år. Av det kan du dra av månadsavgiften till förening. Sedan kan du dra av 21.000. Det som blir över ska du sedan skatta 30% på och resten kan du behålla.

Kom också ihåg att som BR innehavare så behöver du förenings tillåtelse att hyra ut i andra hand.

Tack, jag är medveten om det. Det var därför jag undrade över riskerna med att ta ut en vit hyra + en liten svart hyra för att kompensera. Dvs ex 9000 kr vitt + 2000-3000 kr svart. Finns det någon större risk med detta? Hur kan det göras på bästa sätt undrade jag?
Citera
2012-11-28, 13:51
Medlem
Riskerna skulle väll vara om hyresgästen på något sätt lyckas styrka den svarta betalningen. Den skulle ju behöva vara så diskret den bara kan för alla möjliga bevis för den ger hyresgästen en möjlighet att återkräva den.
Citera
2012-11-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Riskerna skulle väll vara om hyresgästen på något sätt lyckas styrka den svarta betalningen. Den skulle ju behöva vara så diskret den bara kan för alla möjliga bevis för den ger hyresgästen en möjlighet att återkräva den.
Ja. Hur gör jag detta på bästa sätt, har du någon aning? Räcker det kanske med att ta emot dem kontant utan kvitto och dylikt?

Förresten, har du någon insyn i hur man kan undvika att det blir problem om någon vägrar lämna bostaden efter hyresperiodens slutdatum? Är det bara att gå till kronofogden eller blir sådant alltid problematiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in