Resultat: HUr uttalar ni "tacos"
taakos
13,61%
23 röster
tackos
76,92%
130 röster
täköws
0,59%
1 röster
teiköws
7,10%
12 röster
Något annat, som anges i tråden
1,78%
3 röster
2012-11-27, 20:24
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost23
Vad är det med det då, majoriteten säger väl TACKOS så rätta dig efter majoriteten
nej bara tattare och 08 or som säger TACKOS, heter Tacos

samma sak som att det heter RAMMMMMLÖSA och inte RAAAAAMLÖSA

edit

hahah nu skall jag på TACKO Bell haha
2012-11-27, 20:26
Medlem
MauroSpockos avatar
På spanska uttalas det varken "tackos" eller "takos", utan med kort vokal och kort konsonant. Något motsvarande finns inte i svenskans ljudsystem, och de flesta svenskar har väldigt svårt att ens uttala det, så självklart kommer ordet att försvenskas när man talar svenska. Oavsett vilket alternativ man väljer är det ungefär lika långt från det spanska uttalet.
2012-11-27, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
Själv stör jag mig på folk som uttalar allt som det uttalas i ursprungslandet, exempelvis städer som New York, London och Barcelona, vi bor i Sverige talar svenska och du behöver inte lespa som en spanjor när du säger Barcelona.

Uttalar TS spagetti och pizza som en italienare, det måstre ju vara det enda rätta?..
jo men det här med Tackos har kommit de senaste 10 åren,var man med på slutet av 80:talet när tacosen slog igenom i Sverige så sa alla tacos,det här med tackos börja sprida sig i mitten på 90:talet när Moderaterna tog makten och småborgarna visade sina fula trynen,där satt familjen Gregersson på fredagskvällen och hade fredagsmys med tackos
2012-11-27, 22:02
Medlem
iamjoness avatar
Man säger "Tackos" Det är väl det vanligaste iaf. Stör mig som fan på folk som säger "Taakos" Vilket jag hört många gånger och det låter bara jävligt dryyyygt
2012-11-27, 22:07
Medlem
AoE3#1s avatar
Tackos? Jag har aldrig hört någon säga tackos-.- nånsin
2012-11-27, 22:09
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Lite uttal som enligt mig skulle låta helt fel om man slängde in det i en svensk konversation.

http://sv.forvo.com/word/croissant/#fr

http://sv.forvo.com/word/taco/

http://sv.forvo.com/word/sauce_hollandaise/#fr
2012-11-27, 22:10
Medlem
melackos avatar
Jag har alltid sagt taaacos. Dock började en vän påpeka konstant för mig att jag sa fel, "det uttalas tackos" sa han. Detta har resulterat i att jag har försökt träna bort "talfelet" taaacos för att säga tackos istället...helt i onödan alltså? Blir att träna tillbaka till att säga taaacos igen, haha. Fan.
2012-11-27, 22:13
Medlem
Customizes avatar
Det heter TACKOS.

Andra uttal som taaacos (vad ens är det för uttal) är bara fisförnäma för folk som måste använda märkvärdiga ord i dess klang.

Varför använda alla märkvärdiga ord från franskan, italienskan, amerikanskan osv?

Lägger ni klang på alla ord som hör därtill då eller? då kan jag tala om för er att ni låter jävligt puckade när ni står och pratar svenska och helt plötsligt klangar till med ett sådant ord.

Märkvärdighetsministrar som vill vara förmer i sitt språk men som bara låter dumt

TACKOS är jävligt gott förresten.
2012-11-27, 22:16
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=nAeBqcRUILk

Hur uttalar du det?

Själv försvenskar jag det så det fungerar i en vanlig mening.. Men kanske ska börja använda Tackås så personer som du blir nöjda?

PS. Spanskt uttal fungerar inte i svenska meningar. Bättre att låna in franska eller engelska ord..
Senast redigerad av Ompet 2012-11-27 kl. 22:18.
2012-11-27, 22:21
Moderator
Dr Kings avatar
Anders Taaaco Svensson heter Taaaco av ett skäl, just för att det heter Taaacos och inte Tackos.
2012-11-27, 22:28
Medlem
Qrikkos avatar
Finns egentligen inget rätt eller fel i hur man uttalar ord (särskilt som det gäller ett låneord, där det väl snarare standard att det försvenskas än att ursprungsuttalet ska behållas), då uttal av ord liksom språket självt förändras över tid.
Det är vi själva som skapar språket, och om folk säger "tackos" istället för "taakos" så är "tackos" rätt.
2012-11-27, 22:49
Medlem
Ozmeisters avatar
Aldrig hört någon dra ut a:et i tacos, någonsin.

Tacos är ett låneord och därmed helt befriat från dess originaluttal. Det finns mängder av sådana exempel.

Egen reflektion; det låter väldigt tillgjort om man försöker sig på ett originaluttal och inte lyckas helt. Vidrigast är när folk försöker sig på brittiska accenter men svenskan skär igenom lite grann och det hela blir bara pinsamt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in