2012-11-27, 19:58
Medlem
Peter_UUs avatar
Hej!

Jag och en "vän" har ett tjaffs om när julgranen ska dekoreras varje år. Hon har redan handlat allt som kan handlas, typ en kubikmeter kulor och skit som ska hängas på granen. Jag är ju den ivriga typen som tycker att det är lagom att ta upp granen i slutet på november, medan hon envisas med att den ska upp dagen innan julafton. Alltså om typ 1/12-del av ett år (!) menar hon.

Jag har sökt lite på google men hittar bara historia om granen. Jag vill veta när normalt folk börjar dekorera, i modern tid!

Dessutom vill hon julgransplundra 13:e januari. Med mina beräkningar och hennes "fakta" har man alltså granen uppe i 21 dagar, vilket är helt förjävligt med tanke på den energi och tid man lägger. Jag är mer inne på 2-3 månader =)

Så, har vi nån nisse som kan ge lite info?
Citera
2012-11-27, 20:03
Medlem
i min familj brukar vi ta in granen några dagar innan jul, kanske den 21:a någon gång.. Sen pyntas den kvällen innan julafton.
Nu när ingen av oss syskon bor hemma längre brukar vi käka gröt tillsammans den 23e i samband med pyntning av gran.

Sen vette tusan hur annat folk gör.

Granen slängs dock gärna ut så snabbt som möjligt eftersom ingen vill sopa barr så förbannat länge.

Wikipedia säger så här:
"Julgransplundring är en tradition som innebär att man "klär av" och "kastar ut" advents- och julsakerna, vilket i Sverige ofta sker på tjugondag Knut, som infaller den 13 januari"
Citera
2012-11-27, 20:05
Medlem
AIKDaniels avatar
I vår familj så tas granen in runt 21/22 december och kläs oftast den 23e. Vi slänger ut den när vi känner för det, blir väl i mitten på januari eller lite senare.
Citera
2012-11-27, 20:06
Medlem
Höjas avatar
Min familj har som tradition att ta in granen och pynta den på kvällen/natten den 23:e och slänga ut granen den 13:e.

Utegranen åker upp till lucia.
Citera
2012-11-27, 20:06
Medlem
Peter_UUs avatar
Tack för ingångsdatan, men jag syftade på vanligt folk med plastgran. Det lär dröja nåra generationer innan vi invandrare tar in en riktig gran.

Komigen nu folket, min "vän" kommer tvinga mig klä granen om nästan ett år, känns det som.

Citat:
Ursprungligen postat av savour
i min familj brukar vi ta in granen några dagar innan jul, kanske den 21:a någon gång.. Sen pyntas den kvällen innan julafton.
Nu när ingen av oss syskon bor hemma längre brukar vi käka gröt tillsammans den 23e i samband med pyntning av gran.

Sen vette tusan hur annat folk gör.

Granen slängs dock gärna ut så snabbt som möjligt eftersom ingen vill sopa barr så förbannat länge.

Wikipedia säger så här:
"Julgransplundring är en tradition som innebär att man "klär av" och "kastar ut" advents- och julsakerna, vilket i Sverige ofta sker på tjugondag Knut, som infaller den 13 januari"
Citera
2012-11-27, 20:09
Medlem
Peter_UUs avatar
Ok, intressant.

Min familj brukar klä den i början på december. Kul me julstämning, som dessutom sitter i till slutet på januari minst.

Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Min familj har som tradition att ta in granen och pynta den på kvällen/natten den 23:e och slänga ut granen den 13:e.

Utegranen åker upp till lucia.
Citera
2012-11-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU

Komigen nu folket, min "vän" kommer tvinga mig klä granen om nästan ett år, känns det som.

Haha, på så vis. Min granne har redan klätt sin gran med kulor och glitter, så du kommer ju inte vara först i Sverige med att klä granen om du tar in den ikväll.
Citera
2012-11-27, 20:19
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Haha, på så vis. Min granne har redan klätt sin gran med kulor och glitter, så du kommer ju inte vara först i Sverige med att klä granen om du tar in den ikväll.
Seriöst?

Kan jag kopiera din text och referrera till dig o använda det som bevis och anledning att börja pynta så sent som i slutet på november?

Tack!
Citera
2012-11-27, 20:20
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Är din granne svensk?

Argumentet väger tyngre då. Annars kommer hon att säga "blattar vet inte traditioner".
Citera
2012-11-27, 20:21
Medlem
LilAardbeis avatar
Har en polare som tillsammans med sin fru klädde granen och julpyntade i slutet på Oktober. Själv gör jag det dagen innan julafton. Det spelar egentligen ingen roll, men för mig betyder julpyntet osv att det ÄR jul, inte att det är jul-förberedande.
Citera
2012-11-27, 20:22
Medlem
lozexs avatar
Har en plastgran! Satte upp den i förrgår. Tog ner den igår.
Mina katter påminde mig om varför granjäveln åkte ut innan jul förra året.
Dessa jäkla julkulor som katterna älskar att riva ner och leka med miss i nassen.

EDIT: Jag är svensk.
Citera
2012-11-27, 20:51
Medlem
beavertands avatar
I min familj brukar den åka upp ett par dagar innan jul. Skulle säga mellan 18-20 december.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in