2012-11-27, 19:00
Medlem
V-Ds avatar
Jag har verkligen frågat alla jugoslaver jag känner om det finns ett ställe som serverar cevapi i Stockholm? Jag blir frustrerad! Haha, måste vara den godaste maträtten som finns, so tell me, gatukök, restaurang, you name it, where is my cevapi?
Citera
2012-11-27, 19:04
Medlem
V-Ds avatar
Vänta lite, låt mig omformulera min fråga, finns det en jugge-restaurang överhuvudtaget i Stockholm?
Citera
2012-11-27, 19:07
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-D
Vänta lite, låt mig omformulera min fråga, finns det en jugge-restaurang överhuvudtaget i Stockholm?
http://www.balkansteakhouse.se/
Citera
2012-11-28, 01:34
Medlem
Oliveiras avatar
T.o.m tjeckiska Svejk har Cevapcici på menyn. Vågar inte lova hur autentisk den är. Annars finns det väl massor med juggehak här i stan som 91:an på Ringvägen som också har Cevap.
Citera
2012-11-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
T.o.m tjeckiska Svejk har Cevapcici på menyn. Vågar inte lova hur autentisk den är. Annars finns det väl massor med juggehak här i stan som 91:an på Ringvägen som också har Cevap.
109 kronor för en Cevapi eller Pljeskavica ? Betalar 40 kronor och orkar oftast inte äta upp den.
Citera
2012-11-28, 11:17
Medlem
Messials avatar
Jag råder TS att inte äta Cevapi på en restaurang, som drivs utav serber. Inget ont om serberna, men deras servering brukar vara några skivor bröd (de som man köper i butik) och några cevapi - samt ajvar och hackad lök.

I Kroatien brukar man ha pommes frites som tillbehör.

Om TS har vägarna förbi Göteborg, så kan denna person besöka Pizzeria Monaco vid Svingeln - eller de relativt nyöppnade "Desi". Dock vet jag inte vart de sistnämnda ligger, har bara sett en artikel i "Bosanska posta" (tidning för bosniaker i exil).

Riktiga cevapi serveras med bosniskt bröd (lepinja), lök och ajvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
109 kronor för en Cevapi eller Pljeskavica ? Betalar 40 kronor och orkar oftast inte äta upp den.
Senast redigerad av Messial 2012-11-28 kl. 11:21.
Citera
2012-11-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Riktiga cevapi serveras med bosniskt bröd (lepinja), lök och ajvar.
Jepp, och de äts med fördel köpta från en vagn/gatukök, inte på restaurang.
Citera
2012-11-28, 15:05
Medlem
V-Ds avatar
Citat:
Jepp, och de äts med fördel köpta från en vagn/gatukök, inte på restaurang.
Ja ok, so tell me, vilken gatukök har det då?

Och, varför skulle inte serber ha bra cevapi? Hahah, har alltid tänkt att bosnier är bra på burek och serberna på cevapi.
Citera
2012-11-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-D
Ja ok, so tell me, vilken gatukök har det då?
Sorry, där kan jag inte hjälpa. Här i Malmö är vi bortskämda med cevapi, kan nog komma på 10 vagnar/kiosker på rak arm...
Citera
2012-11-28, 16:17
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Tycker du 109 är mycket? Skämtar du? 40 kronor är ju mindre än Mcdonalds. Såg nu att du åt från en vagn på gatan. Låter hygieniskt och bra.
Senast redigerad av Oliveira 2012-11-28 kl. 16:20.
Citera
2012-11-28, 16:25
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Juggekrogar i Stockholm är lätträknade nuförtiden. Och även om det är ägare från forna jugoslavien så brukar det mest vara plankstek och hamburgartallrik på menyn. Ölsjappet Glada Stinsen på Rosenlundsgatan på Södermalm drivs av folk från Balkan. De har en handfull jugoslaviska rätter, däribland Ćevapčići. Hur bra det smakar låter jag vara osagt.
Citera
2012-11-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Tycker du 109 är mycket? Skämtar du? 40 kronor är ju mindre än Mcdonalds. Såg nu att du åt från en vagn på gatan. Låter hygieniskt och bra.
Ja, och juggekrogar som 91:an är ju kända för att ha kliniskt rena köksregioner...

40 kronor är standardpris, om det så är i vagn, gatukök, eller inne i en butik.
Det skall inte kosta mer än så. Färska färdiggjorda cevapi köper man i en bra köttbutik för 60 kr/kg. Ett Lepinja går på 4 kr. Lite kajmak och lök, så har du nog en råvarukostnad på 20 kr för en stor cevapi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in