2012-11-27, 18:42
Medlem
Hejsan!

Det är så att jag har ärvda pengar på ett bankkonto i Bangladesh och vill nu föra in pengarna till mitt konto här i Sverige.

Det rör sig om ca 300k och jag undrar vad för regler det finns för överföringen. Någon hemsida med mer information om detta?
Citera
2012-11-27, 18:55
Medlem
SchackMatts avatar
Det finns ingenting som förhindrar dig ifrån att föra in dessa pengar i Sverige, förutsatt att pengarna är rena och att du kan bevisa det.

Din bank kommer förmodligen att ställa frågor om pengarna ursprung och du bör räkna med att behöva kunna bevisa att pengarna är skattade. Sedan är det möjligt att Skatteverket blir nyfikna på dessa pengar. Beroende på hur du har fått pengarna kan det bli aktuellt med skatt.

Skulle föreslå att du sätter dig ned med en finansiell rådgivare. Enklast är nog att boka ett möte med någon ifrån din bank.
Citera
2013-02-14, 05:38
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Det finns ingenting som förhindrar dig ifrån att föra in dessa pengar i Sverige, förutsatt att pengarna är rena och att du kan bevisa det.

Din bank kommer förmodligen att ställa frågor om pengarna ursprung och du bör räkna med att behöva kunna bevisa att pengarna är skattade. Sedan är det möjligt att Skatteverket blir nyfikna på dessa pengar. Beroende på hur du har fått pengarna kan det bli aktuellt med skatt.

Skulle föreslå att du sätter dig ned med en finansiell rådgivare. Enklast är nog att boka ett möte med någon ifrån din bank.
Vad händer om man inte kan bevisa nåt? Om man bara har stora summor i utlandet och vill föra in dom? Skattar gärna så länge jag får behålla pengarna utan nåt tjafs.
Citera
2013-02-14, 06:04
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Vad händer om man inte kan bevisa nåt? Om man bara har stora summor i utlandet och vill föra in dom? Skattar gärna så länge jag får behålla pengarna utan nåt tjafs.
Kan inte svara på hur det fungerar specifikt i Sverige. Generellt beror det på pengarnas ursprung och om det råder någon misstanke om penningtvätt. Finns det ingen sådan misstanke kommer du förmodligen bara att tvingas betala högsta tänkbara skattesats. Om däremot penningtvätt misstänks kommer du nog inte se pengarna på länge, om någonsin.
Citera
2013-02-14, 07:35
Medlem
Citat:
Kan inte svara på hur det fungerar specifikt i Sverige. Generellt beror det på pengarnas ursprung och om det råder någon misstanke om penningtvätt. Finns det ingen sådan misstanke kommer du förmodligen bara att tvingas betala högsta tänkbara skattesats. Om däremot penningtvätt misstänks kommer du nog inte se pengarna på länge, om någonsin.

Skitsnack, vad grundar du något av dina påståenden på?

Om du ärvt pengarna har du väl något bevis på detta? Typ dödsbevis finns väl på den som dött? Bara för över pengarna till Sverige, jag garanterar att detta inte föranleder några problem. Det är liksom inte så att du är först i Sverige med att ha ärvt pengar utomlands, och är det dessutom en engångsöverföring så är det inga konstigheter.
Citera
2013-02-14, 11:22
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Skitsnack, vad grundar du något av dina påståenden på?
Erfarenhet och diskussioner med personer som jobbar med penningtvättsprevention och compliance på finansmyndigheter och banker världen över.

Om du får en stor transaktion in på ditt konto, som till exempel annars bara är ett vanligt lönekonto, kommer banken i många fall fråga varifrån pengarna kommer och begära bevis på deras ursprung.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Om du ärvt pengarna har du väl något bevis på detta? Typ dödsbevis finns väl på den som dött? Bara för över pengarna till Sverige, jag garanterar att detta inte föranleder några problem. Det är liksom inte så att du är först i Sverige med att ha ärvt pengar utomlands, och är det dessutom en engångsöverföring så är det inga konstigheter.
Jag tror att du missförstod mitt inlägg. Jag svarade på FooFighters inlägg, som inte nödvändigtvis har med arv att göra. FooFighters inlägg nämner specifikt vad som händer om man inte har bevis för pengarnas ursprung.
Citera
2013-02-15, 19:46
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Tack så mycket för svaret.

Om vi säger att de fattar misstanke om pengatvätt, vad gör de då? Har de laglig rätt att helt enkelt ta mina pengar?
Citera
2013-02-15, 20:21
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Om vi säger att de fattar misstanke om pengatvätt, vad gör de då?
I andra länder skickas en rapport till relevant finansmyndighet, som får avgöra vad som ska göras med pengarna. I Sverige blir det antingen FI eller ekobrottsmyndigheten.

Citat:
Har de laglig rätt att helt enkelt ta mina pengar?
De har till och med en laglig skyldighet att hålla på pengarna om de inte kan skicka tillbaka dem.

Återigen - mina erfarenheter är inte nödvändigtvis helt applicerbara på Sverige, men det mesta inom penningtvättsprevention är identisk över hela EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in