2012-11-27, 15:41
Medlem
Tjaba allesammans!

"Lever man i förhållanden som kostar cirka en eller två dollar om dagen så lever man i extrem fattigdom. Men man kan också klassificeras som fattig om man inte har tillgång till rent vatten. Jag tycker personligen att man är fattig när man är tvungen att klara sig själv, har svårt att få tag på ordenlig mat och inte har någon bostad."

Kan ni finna något dåligt formulerat i detta stycke?
Citera
2012-11-27, 15:46
Medlem
Potentatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Tjaba allesammans!

"Lever man i förhållanden som kostar cirka en eller två dollar om dagen så lever man i extrem fattigdom. Men man kan också klassificeras som fattig om man inte har tillgång till rent vatten. Jag tycker personligen att man är fattig när man är tvungen att klara sig själv, har svårt att få tag på ordenlig mat och inte har någon bostad."

Lever man i förhållanden tycker jag låter lite skumt. Men det behöver inte vara fel för det.
Citera
2012-11-27, 15:47
Medlem
Potentatens avatar
Alltså hela första meningen.
Citera
2012-11-27, 15:49
Medlem
Tips på förändring ?
Citera
2012-11-27, 15:51
Medlem
Citat:
Tips på förändring ?
Lever man under sådana omständigheter, kanske?
Citera
2012-11-27, 15:52
Medlem
Citat:
Citat:
Tjaba allesammans!

Vet inte vad du är ute efter, allt är en tolkningsfråga. Att inte ha tillgång till rent vatten innebär oftast att man är extremt fattig. Allt är relativt också, en fattig person i sverige behöver inte sakna tillgång till rent vatten även om man saknar egen bostad.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Potentaten
Lever man i förhållanden tycker jag låter lite skumt. Men det behöver inte vara fel för det.
Det ska nog stå "lever man under förhållanden" betydelsen blir helt annars när man skriver "i"
Citera
2012-11-27, 16:04
Medlem
Lekes avatar
Vad menar du med att man är fattig om man måste klara sig själv?
Citera
2012-11-27, 16:08
Medlem
HerrVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Vad menar du med att man är fattig om man måste klara sig själv?
Tycker också att det låter väldigt märkligt. Människor brukar behöva klara sig själv. Jag bor ensam och klarar mig själv men är inte fattig för det. Jag förstår ju vad TS menar men tycker att det låter helt fel, vet dock inte riktigt hur det bör formuleras.
Citera
2012-11-27, 16:21
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrV
Tycker också att det låter väldigt märkligt. Människor brukar behöva klara sig själv. Jag bor ensam och klarar mig själv men är inte fattig för det. Jag förstår ju vad TS menar men tycker att det låter helt fel, vet dock inte riktigt hur det bör formuleras.

Jag förstår inte alls vad han menar med det
Citera
2012-11-27, 16:44
Medlem
Det finns olika sorters fattigdom fick jag veta av min lärare. Lever man under sådana omständigheter som kostar cirka en eller två dollar om dagen så lever man i extrem fattigdom. Men man kan också klassificeras som fattig om man inte har tillgång till rent vatten. Jag tycker personligen att man är fattig när man har svårt att få tag på ordentlig mat och inte har någon bostad.

vad tycks?
Citera
2012-11-27, 16:57
Medlem
Citat:
Det finns olika sorters fattigdom fick jag veta av min lärare. Lever man under sådana omständigheter som kostar cirka en eller två dollar om dagen så lever man i extrem fattigdom. Men man kan också klassificeras som fattig om man inte har tillgång till rent vatten. Jag tycker personligen att man är fattig när man har svårt att få tag på ordentlig mat och inte har någon bostad.

vad tycks?
Du upprepade bara vad du skrev inledningsvis. Ja det är självklart att det finns olika sorters fattigdom.
Att vara fattig i tex. Sverige är inte på något plan jämförbart med att vara fattig i tex. Somalia där det dessutom är ont om rent vatten.
Det finns vissa "skyddsnät" i rika länder för en fattig.
Man kan dock känna sig enormt fattig även om man bor i ett rikt land. Har man ingen bostad och inte har råd med kläder så är det såklart psykologiskt nedbrytande och många ggr svårt att jobba sig ur en sådan situation. En fattig person i Sverige har många möjligheter till hjälp och har även själv ett ansvar att ta emot hjälpen som finns, det är många psykiskt sjuka som fastnar i fattigdom och misär i Sverige därför att de är just mentalt handikappade på olika vis, allt från djupa depressioner till faktisk mental sjukdom. Jag har ingen stats. men många som bor på härbärgen verkar dessutom fast i droger.
Citera
2012-11-27, 17:01
Medlem
Jaha!

Men, ach... Kommer ju fan inte på något! Hur kan meningen då se ut ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in