Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Det finns olika sorters fattigdom fick jag veta av min lärare. Lever man under sådana omständigheter som kostar cirka en eller två dollar om dagen så lever man i extrem fattigdom. Men man kan också klassificeras som fattig om man inte har tillgång till rent vatten. Jag tycker personligen att man är fattig när man har svårt att få tag på ordentlig mat och inte har någon bostad.
vad tycks?
Du upprepade bara vad du skrev inledningsvis. Ja det är självklart att det finns olika sorters fattigdom.
Att vara fattig i tex. Sverige är inte på något plan jämförbart med att vara fattig i tex. Somalia där det dessutom är ont om rent vatten.
Det finns vissa "skyddsnät" i rika länder för en fattig.
Man kan dock känna sig enormt fattig även om man bor i ett rikt land. Har man ingen bostad och inte har råd med kläder så är det såklart psykologiskt nedbrytande och många ggr svårt att jobba sig ur en sådan situation. En fattig person i Sverige har många möjligheter till hjälp och har även själv ett ansvar att ta emot hjälpen som finns, det är många psykiskt sjuka som fastnar i fattigdom och misär i Sverige därför att de är just mentalt handikappade på olika vis, allt från djupa depressioner till faktisk mental sjukdom. Jag har ingen stats. men många som bor på härbärgen verkar dessutom fast i droger.