2012-11-27, 15:25
Medlem
Hallå där! Nu är det så att jag har blivit dömd till att betala böter/skadestånd på 26 000 kronor för skadegörelse. Jag orkar inte förklara vad som hänt med det var inte med uppsåt jag var bara full i fan och råkade ha sönder en stor fönsterruta av misstag. Men iaf nu är det såhär och jag betalar självklart för mig så inge oseriöst snack om hur jag kan gå till väga eller att jag ska skita i det.

Hur som haver, åklagaren uppmande mig att gå till företaget i fråga jag ska betala när jag får domen hem och försöka få till en avbetalningsplan. Vilket jag tycker är rimligt då jag lever på csn. Däremot kan företaget lika gärna kräva det i en klumpsumma och då vill jag veta vad jag har för möjligheter. Det jag kan komma på är att låna pengar av föräldrar men då jag är 20 år och inte bor hemma vill jag gärna hålla detta borta från dom då jag vet att min kära mor kommer överreagera och tro att det är mycket värre än det är. I annat val får jag väl ta en paus från plugget en termin och jobba? Vilket jag heller inte vill men missförstå mig inte jag kommer ju självklart göra det om så krävs för att hålla mor och far utanför detta.

Och om företaget går till kronkalle vad händer då? Om de gör utmätning så finns det ju inte direkt mycket att ta? mobilen står på abbonemang, min dator står inte på mig och någon TV har jag inte.

Jag vill veta hur stora chanser jag har på att få till en avbetalningsplan och vad den kanske kan komma att landa på i månaden? Jag lever som sagt på CSN men har inga problem med att snåla in på saker för att klara det här till skillnad från många andra här på flashback verkar det som?

Ville dessutom skriva av mig lite så jag känner att 26 000 är rätt mycket för mig som lever på csn. Men iaf hur tror ni det kommer bli för mig och finns det en chans att jag kan få till en avbetalningsplan och betala av lite då och då tills jag jobbar nästa sommar och betala av resterande då?

Tack!
Citera
2012-11-27, 15:29
Medlem
Aimberts avatar
Förklarar du din situation för företaget kommet de med största sannolikhet låta dig betala av på lite längre sikt. Undvik för allt i världen att hamna hos fogden. Även om de kanske inte kan mäta något hos dig kommer du få väldiga problem att skaffa lägenhet, mobilabonnemang och så vidare om du har haft en skuld hos fogden där man försökte mäta ut dina prylar.
Citera
2012-11-27, 15:32
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagojuden
Hallå där! Nu är det så att jag har blivit dömd till att betala böter/skadestånd på 26 000 kronor för skadegörelse. Jag orkar inte förklara vad som hänt med det var inte med uppsåt jag var bara full i fan och råkade ha sönder en stor fönsterruta av misstag. Men iaf nu är det såhär och jag betalar självklart för mig så inge oseriöst snack om hur jag kan gå till väga eller att jag ska skita i det.

Hur som haver, åklagaren uppmande mig att gå till företaget i fråga jag ska betala när jag får domen hem och försöka få till en avbetalningsplan. Vilket jag tycker är rimligt då jag lever på csn. Däremot kan företaget lika gärna kräva det i en klumpsumma och då vill jag veta vad jag har för möjligheter. Det jag kan komma på är att låna pengar av föräldrar men då jag är 20 år och inte bor hemma vill jag gärna hålla detta borta från dom då jag vet att min kära mor kommer överreagera och tro att det är mycket värre än det är. I annat val får jag väl ta en paus från plugget en termin och jobba? Vilket jag heller inte vill men missförstå mig inte jag kommer ju självklart göra det om så krävs för att hålla mor och far utanför detta.

Och om företaget går till kronkalle vad händer då? Om de gör utmätning så finns det ju inte direkt mycket att ta? mobilen står på abbonemang, min dator står inte på mig och någon TV har jag inte.

Jag vill veta hur stora chanser jag har på att få till en avbetalningsplan och vad den kanske kan komma att landa på i månaden? Jag lever som sagt på CSN men har inga problem med att snåla in på saker för att klara det här till skillnad från många andra här på flashback verkar det som?

Ville dessutom skriva av mig lite så jag känner attc 26 000 är rätt mycket för mig som lever på csn. Men iaf hur tror ni det kommer bli för mig och finns det en chans att jag kan få till en avbetalningsplan och betala av lite då och då tills jag jobbar nästa sommar och betala av resterande då?

Tack!

Din chans till avbetalningsplanen beror såklart på hur du presenterar dig för företaget. Kom ihåg att du är ett problem i deras ögon. Chefen på företaget fick tex vara vaken resten av natten. Sömnbristen gjorde kanske att han tappade ett viktigt konto osv. Som sagt uppträda som du skulle vilja att en person som pajat för dig skulle uppträda. Då har du en chans till en uppgörelse.
Lycka till
Citera
2012-11-27, 15:35
Medlem
EckiEckis avatar
Jag tycker Aimbert sammanfattar det rätt bra. Ett tips jag skulle vilja komma med är att se till att du går till företaget så fort som möjligt. Varför inte börja prata med dem redan innan domen kommit.

Jag menar, det om något visar ju att du vill göra rätt för dig för att du VILL och inte enbart för att "du fått ett papper som säger att du skall".

Anyway, propert och rakryggat av dig. Bra där!
Citera
2012-11-27, 15:39
Medlem
Tacksam för svar! Självklart kommer jag gå dit anständig och göra mitt allra bästa för att få till en avbetalningsplan. Jag har lätt för att komma överrens med människor! Kom på en annan fråga nu, hur gör folk som inte har det lika bra ställt kanske som jag? Jag vet ju ändå att skulle de gå till kronkalle så kan jag låna av mina föräldrar. Men jag menar alla andra som kommer från sämre förutsättningar och verkligen INTE KAN betala på något sätt? Känns som att det finns en hel del sånna människor som åker dit var och varannan dag sen dom var 15 liksom.

edit: Någon som kan tänkas gissa på vilken kostnad i månaden ungefär det landar på om jag får till en avbetalningsplan? Har som sagt csn inkomst dvs ca 9 lakan i månaden och sparpengarna har jag bränt vilket jag ångrar VÄLDIGT mycket nu....
Senast redigerad av sagojuden 2012-11-27 kl. 15:41. Anledning: glömde en fråga.
Citera
2012-11-27, 15:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men jag menar alla andra som kommer från sämre förutsättningar och verkligen INTE KAN betala på något sätt? Känns som att det finns en hel del sånna människor som åker dit var och varannan dag sen dom var 15 liksom..

De hamnar (dessvärre) hos fogden och får i många fall sina liv förstörda på grund av det.
Citera
2012-11-27, 15:59
Medlem
Citat:
edit: Någon som kan tänkas gissa på vilken kostnad i månaden ungefär det landar på om jag får till en avbetalningsplan? Har som sagt csn inkomst dvs ca 9 lakan i månaden och sparpengarna har jag bränt vilket jag ångrar VÄLDIGT mycket nu....
Omöjligt att säga. Personligen hade jag haft svårt att acceptera att det ska ta längre än ett år.

Du ger ett seriöst intryck om du säger att du har suttit hemma och räknat och kommit fram till att du kan betala säg 2500kr per månad. Redovisa även din inkomster och utgifter. Då kan du även säga saker som att du normalt spenderar 2000kr på mat varje månad och ringer för 400kr, men att du nu skär ner det till 1500 respektive 200 kronor. Visa helt enkelt en budget där du skurit bort allt onödigt, och minimerat det nödvändiga så mycket det går.

Har du något du kan sälja? Det ger ett gott intryck om du kan visa att du till exempel har sålt lite möbler och fått in 1000kr som du kan ge honom i handen.

Säg även att du ska försöka få ett extrajobb och alla pengar du drar in där kommer att gå direkt till att betala. Kort sagt, visa att du ångrar dig och är mån om att betala av allt så fort som möjligt och utan krångel.

Vilken stad bor du i?
Citera
2012-11-27, 16:59
Medlem
Borde väl gå att lösa ett studentjobb, tycks mig bara se sånna annonser på platsbanken.. men viktigt är iaf att du ringer företaget snart för du har säkert redan läst i papprerna att de kan vända sig till kronkalle direkt efter domen.
Citera
2012-11-27, 17:32
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Tacksam för svar!
.

Du har rätt inställning och kommer lösa det här galant! Tänk efter hur mycket du kan undvara i månaden och föreslå detta som månadsbetalning. Kanske du t om kan förmå företaget att dra tillbaka sin anmälan? Funkar det på det sättet?
Citera
2012-11-27, 17:33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkake
Borde väl gå att lösa ett studentjobb, tycks mig bara se sånna annonser på platsbanken.. men viktigt är iaf att du ringer företaget snart för du har säkert redan läst i papprerna att de kan vända sig till kronkalle direkt efter domen.

Kronkarl blir inblandad först när man inte har/kunnat betala.
Citera
2012-11-27, 18:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du har rätt inställning och kommer lösa det här galant! Tänk efter hur mycket du kan undvara i månaden och föreslå detta som månadsbetalning. Kanske du t om kan förmå företaget att dra tillbaka sin anmälan? Funkar det på det sättet?

Det finns ju ingen "anmälan" längre, det finns ett domslut. Nästa "anmälan" som företaget eventuellt gör blir ju till kronofogden om TS inte betalar på det sätt de kommit överens om.
Citera
2012-11-27, 21:30
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns ju ingen "anmälan" längre, det finns ett domslut. Nästa "anmälan" som företaget eventuellt gör blir ju till kronofogden om TS inte betalar på det sätt de kommit överens om.

Såklart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in