2012-11-27, 15:09
Medlem
Ska utföra en långtids radonmätning hemma med hjälp av 2 dosor (under 2-3 månader).

Jag undrar vad man kan göra/tänka på för att få så bra värden som möjligt? Går det att manipulera det för att få lite bättre värden? Har hört att vanliga brandvarnare kan exempelvis öka Bq-värdet. Att vädra så mycket som möjligt under mätperioden minskar Bq-värdet. Att skriva att mätperioden är längre än vad det egentligen var, kanske kan påverka (positivt/negativt).

Vi vill gärna komma in under 200 Bq/m3 såklart då vi planerar att sälja huset och att hamna under detta värde skulle innebära att huset inte längre är klassad som ett "radonhus". Vi har installerat ett FTX system för att förbättre luften.
Citera
2012-11-27, 15:15
Medlem
steelkeyss avatar
Jag hoppas att dom som kommer att köpa huset gör en egen mätning, och stämmer skiten ur dig!
Citera
2012-11-27, 15:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelkeys
Jag hoppas att dom som kommer att köpa huset gör en egen mätning, och stämmer skiten ur dig!

Man har undersökningsplikt som köpare....så att stämma förra ägaren funkar inte.
Citera
2012-11-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man har undersökningsplikt som köpare....så att stämma förra ägaren funkar inte.

Visst är undersökningsplikten långtgående, men att kräva att köparen ska ha tillgång till huset under den tidsperioden som krävs för en ordentlig radonmätning är väl ändå att ta i?

Självklart kan det uppkomma en civilrättslig tvist om fastighetstillbehöret (byggnaden) inte uppfyller de förväntade kraven samt de som man rimligtvis kan anta är uppfyllda.
Citera
2012-11-27, 17:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Visst är undersökningsplikten långtgående, men att kräva att köparen ska ha tillgång till huset under den tidsperioden som krävs för en ordentlig radonmätning är väl ändå att ta i?

Självklart kan det uppkomma en civilrättslig tvist om fastighetstillbehöret (byggnaden) inte uppfyller de förväntade kraven samt de som man rimligtvis kan anta är uppfyllda.

Mycket kan man ta reda på som köpare utan att ens ha behöva varit i huset. Det är bara fråga kommunen om en miljökarta så kan man ta reda på om det kan tänkas vara ett hus med radonproblem.
Citera
2012-11-27, 23:31
Medlem
Citat:
Mycket kan man ta reda på som köpare utan att ens ha behöva varit i huset. Det är bara fråga kommunen om en miljökarta så kan man ta reda på om det kan tänkas vara ett hus med radonproblem.

Fast det med karteringen säger ju inte något alls om hur det faktiskt är i huset. Många hus har högre radonvärden än berget, bl.a. beroende på blåbetong. Skulle hellre vilja få till stånd en ordentlig radonmätning framför att lita på kartorna. Samt för att hålla ryggen fri trots att undersökningsplikten inte bör innefatta den här typen av mätningar.
Citera
2012-11-28, 02:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det med karteringen säger ju inte något alls om hur det faktiskt är i huset. Många hus har högre radonvärden än berget, bl.a. beroende på blåbetong. Skulle hellre vilja få till stånd en ordentlig radonmätning framför att lita på kartorna. Samt för att hålla ryggen fri trots att undersökningsplikten inte bör innefatta den här typen av mätningar.

Men man har väl ögon att läsa med som köpare? Även om det inte står att huset är byggt av blåbetong kan man med enkel efterforskning gissa sig till om så är fallet.

När det gäller blåbetong användes det som byggmaterial under en begränsad period i historien (från ca början på 30-talet till slutet på 70-talet) Det är bara att ta reda på byggnadsåret för att kunna avgöra om huset är i riskzonen för radonstrålning.

Vad man kan göra som köpare är att komma överens med säljaren om en paragraf i köpekontraktet där en mätning tillåts i efterhand. köparen har då möjlighet att dra av på priset för en sanering av huset och till exempel installation av ett nytt ftx-system för att bli av med eventuella problem.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-11-28 kl. 03:27.
Citera
2012-11-28, 06:01
Medlem
Citat:
Men man har väl ögon att läsa med som köpare? Även om det inte står att huset är byggt av blåbetong kan man med enkel efterforskning gissa sig till om så är fallet.

När det gäller blåbetong användes det som byggmaterial under en begränsad period i historien (från ca början på 30-talet till slutet på 70-talet) Det är bara att ta reda på byggnadsåret för att kunna avgöra om huset är i riskzonen för radonstrålning.

Vad man kan göra som köpare är att komma överens med säljaren om en paragraf i köpekontraktet där en mätning tillåts i efterhand. köparen har då möjlighet att dra av på priset för en sanering av huset och till exempel installation av ett nytt ftx-system för att bli av med eventuella problem.

Visst har man ögon att läsa med och undersökningsplikten är rätt omfattande, men att fuska med radonmätningar på det sätt TS är inne på skulle i alla fall jag vilja hävda medför att köparen kan häva/begära ersättning enligt 4kap 19§ JB?

Nu är det iofs ett par år sedan jag var inne i JB och dessa frågor, men är rätt övertygad om att en sådan paragraf inte kan skrivas in i köpeavtalet.
Citera
2012-11-28, 09:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andypandy72
Ska utföra en långtids radonmätning hemma med hjälp av 2 dosor (under 2-3 månader).

Jag undrar vad man kan göra/tänka på för att få så bra värden som möjligt? Går det att manipulera det för att få lite bättre värden? Har hört att vanliga brandvarnare kan exempelvis öka Bq-värdet. Att vädra så mycket som möjligt under mätperioden minskar Bq-värdet. Att skriva att mätperioden är längre än vad det egentligen var, kanske kan påverka (positivt/negativt).

Vi vill gärna komma in under 200 Bq/m3 såklart då vi planerar att sälja huset och att hamna under detta värde skulle innebära att huset inte längre är klassad som ett "radonhus". Vi har installerat ett FTX system för att förbättre luften.

Har du ett väl fungerande FTX-system så skall man aldrig få radon-värden över 200 Bq/m3 i de utrymmen som ventileras.

Brandvarnare avger ingen nämnvärd strålning utanför varnarens detektor så de påverkar inte radondetektorer om man inte placerar dem alldeles intill varandra. Radondetektorn detekterar alfastrålning som uppstår vid radonsönderfall inuti dosan och det tränger normalt inte ut utanför brandvarnarens hölje.
Citera
2012-11-28, 09:26
Medlem
Ju, vi har ett helt nytt FTX-system installerat i hela huset, vilket vi utgår ifrån ska få ner värdet till under det magiska 200 Bq/m3.

Vi har 75% radon i form av blåbetong i ca halva huset (en tillbyggnad som gjorde på 60-talet).
25% ifrån marken. Innan FTX-systemet hade vi en mätning gjord på ca 350 Bq/m3.

Givetvis är vi inte ute att lura någon i framtiden (vi planerar att sälja om ca 5-8 år).

Helst vill vi inte behöva lägga ner mer pengar på radonåtgärder (150 tusen för FTX system - minus ROT och radonbidrag). det som är intressant att veta var som sagt om äldre brandvarnare avger strålning och om man skulle ventilera lite när vädret tillåter - kan även vara bra under mätperioden. Eller något annat man bör känna till som kan påverka mätningen negativt.
Citera
2012-11-28, 09:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är bara att ta reda på byggnadsåret för att kunna avgöra om huset är i riskzonen för radonstrålning.
.

Sen har du ju Markradon också.
Citera
2012-11-28, 11:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sen har du ju Markradon också.

Det var det jag tog upp tidigare i tråden. Det går att begära ut miljökartor för att som köpare kunna bedömma den risken.

Jag hade gjort lite efterforskning själv om jag skulle köpa ett hus, eftersom det är så vansinnigt mycket pengar man lägger ut.

Att folk inte gör det förstår jag mig inte på. Då får man skylla sig själv om man blir sittande med ett radonhus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in