Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det här var ju kul eftersom tjejlego blev en enorm försäljningssucce julen som gick. Könskodat, rosa och gulligt - genusfascisterna blev galna.
Lustigt. Snackade med tjejen om just detta igår. Hon har genom sitt jobb lite inside info om hur kampanjen och tänket runt detta såg ut. Klassiskt lego i sig är ju långt ifrån könskodat - en gul kloss är en gul kloss och inte särskilt kopplad till någon slags manlighet - men ändå upptäckte lego att man sålde riktigt dåligt till småtöserna. Man valde då att anlita forskare för att få en analys av hur barnen leker, och fann snabbt stora skillnader. Pågar bygger upp något, leker lite med det, slaktar det och bygger något nytt. Töser bygger upp något och har det sen som "rekvisita" i rollspel där de utvecklar historier och relationer runt leksakerna. De plockar inte isär grejerna igen.
Detta fick som bekant Lego att lägga om sin strategi, och resultatet blev en försäljningssuccé. Sen kan man ju fundera om det hämmar småtöserna att de inte bygger och river och bygger igen, eller om det hämmar småpågarna att de inte leker relationer med det de bygger, men det är knappast något lego kan lastas för. De serverar vad ungarna vill ha. Och har man en dotter kan man ju se det som att det ändå är bättre att hon bygger ihop något en gång och får den stimulansen än att hon helt skiter i lego och går efter färdiga leksaker istället - vilket är vad som har hänt tidigare när lego har sålt dåligt.
Men visst, när det gäller småpågar finns det givetvis vissa försök från föräldrarna - främst fäderna antar jag - att styra leken. Tror ingen vill att sonen blir en fjolla, och hade det varit så att min son skulle gå på svenskt dagis/lekskola/skola - det ska han inte - hade jag nog varit lite skeptiskt till vad pedagogerna kunde tänkas hitta på. Om han nu skulle bli en fjolla ändå, må det vara hänt och då får man hantera det på bästa sätt utan att vara dömande, men jag klarar mig jävligt bra utan att utomstående ska försöka lära honom att det är bra att han leker prinsessa i den fina rosa klänningen.
Ber om ursäkt om några svenskar misstycker för att en liten del av omvärlden knackade på.