2013-03-26, 11:56
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Så här såg LEGO-reklamen ut 1981. Snacka om att saker gått baklänges sedan dess...
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/397445_10150440365398303_2146337768_n.jpg
Citera
2013-03-26, 12:01
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
Nästan hela världen skrattar åt oss...

Min älskare från Los Angeles skrattar också åt er mesiga karlar i sveriges avlånga land. Som vanlig tjej från Jönköping kan jag inte låta bli att ansluta mig till de som asgarvar...

Skyll inte på oss kvinnor utan skyll på er själva era mespittar.
Citera
2013-03-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det här var ju kul eftersom tjejlego blev en enorm försäljningssucce julen som gick. Könskodat, rosa och gulligt - genusfascisterna blev galna.

Lustigt. Snackade med tjejen om just detta igår. Hon har genom sitt jobb lite inside info om hur kampanjen och tänket runt detta såg ut. Klassiskt lego i sig är ju långt ifrån könskodat - en gul kloss är en gul kloss och inte särskilt kopplad till någon slags manlighet - men ändå upptäckte lego att man sålde riktigt dåligt till småtöserna. Man valde då att anlita forskare för att få en analys av hur barnen leker, och fann snabbt stora skillnader. Pågar bygger upp något, leker lite med det, slaktar det och bygger något nytt. Töser bygger upp något och har det sen som "rekvisita" i rollspel där de utvecklar historier och relationer runt leksakerna. De plockar inte isär grejerna igen.

Detta fick som bekant Lego att lägga om sin strategi, och resultatet blev en försäljningssuccé. Sen kan man ju fundera om det hämmar småtöserna att de inte bygger och river och bygger igen, eller om det hämmar småpågarna att de inte leker relationer med det de bygger, men det är knappast något lego kan lastas för. De serverar vad ungarna vill ha. Och har man en dotter kan man ju se det som att det ändå är bättre att hon bygger ihop något en gång och får den stimulansen än att hon helt skiter i lego och går efter färdiga leksaker istället - vilket är vad som har hänt tidigare när lego har sålt dåligt.

Men visst, när det gäller småpågar finns det givetvis vissa försök från föräldrarna - främst fäderna antar jag - att styra leken. Tror ingen vill att sonen blir en fjolla, och hade det varit så att min son skulle gå på svenskt dagis/lekskola/skola - det ska han inte - hade jag nog varit lite skeptiskt till vad pedagogerna kunde tänkas hitta på. Om han nu skulle bli en fjolla ändå, må det vara hänt och då får man hantera det på bästa sätt utan att vara dömande, men jag klarar mig jävligt bra utan att utomstående ska försöka lära honom att det är bra att han leker prinsessa i den fina rosa klänningen.

Ber om ursäkt om några svenskar misstycker för att en liten del av omvärlden knackade på.
Citera
2013-05-08, 20:16
Medlem
Gumpys avatar
HBT-rörelsen flyttar fram sina positioner i Storbritannien. Könet "annat" har redan införts i England samt en ny titel "Mx" är på gång.
Citat:
Brightons och Hoves kommunfullmäktiges panel för transsexuellas likaberättigande påpekade nyligen att blanketter där man ska fylla i sitt kön har alternativen ”man”, ”kvinna” och ”annat” men att det ändå bara går att välja mellan ”Mr”, ”Mrs”, ”Ms” och ”Miss” där man skriver sitt namn. Panelen menar att detta exkluderar de individer som inte identifierar sig som män eller kvinnor.källa
Citera
2013-05-08, 20:27
Medlem
Låt dem skratta. Alltid kul att man kan roa någon.
Citera
2013-09-10, 17:27
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3759292.ece

"Leksaksjätten inspireras av Sverige – skrotar könsstereotyp reklam

Publicerad 10 september 2013 06:11

Toys R Us slutar upp med med att marknadsföra leksaker separat mot killar och tjejer.

Nyheten att BR och Toys R Us valde en könsneutral leksakskatalog inför julhandeln 2012 spreds över världen sedan nyhetsbyrån AFP plockade upp historien.

Nu ska Toys R Us i Storbritannien sluta upp med att dela in sina leksaker i killeksaker och tjejleksaker, rapporterar bland andra The Telegraph."
Citera
2013-09-10, 18:48
Medlem
Det är ju synd att man inte kan samla och lagra all bortslösad energi som gick åt till att uppröras och skämmas för Sverige i den här tråden, det kunde ha ersatt ett kärnkraftverk i några dagar åtminstone.

Min ödmjukhet förbjuder mig att säga något som "Vad var det jag sa!" men nog var jag nästan kusligt synsk för ett ögonblick här i tråden...
https://www.flashback.org/sp40594304
Citera
2013-09-10, 20:53
Medlem
Arcadiandreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Nyheten om den svenska leksakskatalogen där *pojkar håller dockor och flickor kör brandbil har *inte gått hem hos *britterna.
"Helt galet", "mans*hatande" och "befängt" heter det bland annat.

Känns skönt att se att det fortfarande finns vettiga länder med vettiga människor.
Det har gått för långt i Sverige och det menar britterna också då de säger att "”Sverige är det mest manshatande landet i världen. Ingen vet var de här *galenskaperna slutar”

Vad tycker ni, har britterna rätt?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article15839496.ab

Så sinnessjukt okritiskt och rent utsagt hjärndött att tro att hela det brittiska folkets åsikter är representerade i en skvallerblaska som dailymails kommentarsfält.
Citera
2013-09-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det är ju synd att man inte kan samla och lagra all bortslösad energi som gick åt till att uppröras och skämmas för Sverige i den här tråden, det kunde ha ersatt ett kärnkraftverk i några dagar åtminstone.

Min ödmjukhet förbjuder mig att säga något som "Vad var det jag sa!" men nog var jag nästan kusligt synsk för ett ögonblick här i tråden...
https://www.flashback.org/sp40594304

Att en firma av egen vilja spekulerar i att sälja mer måste ses som helt ok och något helt annat än politiska påtryckningar.
Citera
2013-11-11, 17:27
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3786039.ece

"Toys 'R' Us gör genusneutral julkatalog igen: "Det här är framtiden"

Publicerad 11 november 2013 10:0431 kommentarer

För andra året i rad är Toys 'R' Us julkalender könsneutral. Och nu har de värsta kritikerna tystnat, enligt Top Toy själva."
Citera
2013-11-11, 21:06
Medlem
JFOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Nyheten om den svenska leksakskatalogen där *pojkar håller dockor och flickor kör brandbil har *inte gått hem hos *britterna.
"Helt galet", "mans*hatande" och "befängt" heter det bland annat.

Känns skönt att se att det fortfarande finns vettiga länder med vettiga människor.
Det har gått för långt i Sverige och det menar britterna också då de säger att "”Sverige är det mest manshatande landet i världen. Ingen vet var de här *galenskaperna slutar”

Vad tycker ni, har britterna rätt?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article15839496.ab
varför kan inte killar leka med spis?
Citera
2013-11-11, 21:57
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
– Det visar på ett förnuftigt affärssinne och en god koll på omvärlden. I takt med att politiker sorgligt nog börjat bete sig som marknadsförare istället för samhällsbyggare så börjar allt fler företag göra det omvända.

Tveksamt om just detta skulle vara en önskvärd utveckling iofs. Känns som något som kan komma med en och annan nasty backfire.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in