2012-11-27, 10:35
Medlem
Beställde grejer från annat eu land i somras. Dom gjorde 2 felleveranser. Skickade tilbaka bägge. Dom vägrar betala tillbaka den ena trots bevis på signatur & mottagande vid deras adress. Dom har nu efter flera månader utan att svara slutligen betett sig riktig illa och otrevligt per email.

Vill informera andra via branschforum i deras land om upplevelsen.
Rent sakligt och endast med ev fakta från emailkonversation.
Kommer nämna deras firmanamn och deras ebay webshop. Ingen personligen.

Frågor:
Olagligt? enkelt påvisad sanning är väl inte förtal?
Vad krävs för att dom ska kunna hävda uppsåt?
Hur funkar en tvist mellan en eu medborgare & en eu firma i annat land?
Är det ngn mening med att hålla sig anonym på ett utlandsforum i detta fallet?
Citera
2012-11-27, 10:41
Medlem
RutSvenssons avatar
Anmäl till eBay. Om du betalade med paypal så kan du be om pengarna tillbaka.
Citera
2012-11-27, 12:11
Medlem
Ta hjälp av paypal det brukar ta skruv om du inte har låtit det gå för lång tid
Citera
2012-11-27, 16:03
Medlem
Har försökt lösa detta i 5 mån. Nu försent både för paypal & ebay. inom 30dgr? Handlar inte om pengar längre.
Citera
2012-11-27, 17:40
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin2011
Olagligt? enkelt påvisad sanning är väl inte förtal?
Vad krävs för att dom ska kunna hävda uppsåt?
Hur funkar en tvist mellan en eu medborgare & en eu firma i annat land?
Är det ngn mening med att hålla sig anonym på ett utlandsforum i detta fallet?

1. Det spelar ingen roll om det man säger är sant, det kan ändå vara förtal. I detta fall är det dock inte förtal eftersom en juridisk person (dvs ett företag) inte kan utsättas för förtal.
2. Vem som helst kan hävda att något sker uppsåtligen. Frågan är helt irrelevant.
3. Det beror på vad som är avtalat. Om du menar frågan om förtal så gäller svensk lag eftersom du befinner dig i Sverige.
4. Om du vill hålla dig anonym får man väl anta att det finns någon mening med att du håller dig anonym...
Citera
2012-11-27, 18:21
Medlem
1. så om någon/företag skadat mig (enkelt bevisat från min sida) och jag beskriver det sakligt (vilket kommer skada motparten) så kan jag åka dit? Jag förstår att man kan driva det mesta civilrättsligt men om jag kan slå hål på motpartens sak direkt så ser jag inte risken. Ok vad skulle ett företag kunna ta för rättsliga åtgärder?
2. Ja det fattar jag men hela förtalsgrejen bygger väl på att man uppsåtligen försöker skada ngn annan? Det jag är ute efter är vad som ev kan förvärra saken tex nämna personer etc.
3. Jag har alltså köpt en vara från annat eu land av ett företag där.
4. Ja anledningen är i första hand att informera andra om att detta är en oseriös handlare och bonuse är att detta kommer skada företaget. Jag vill såklart skydda mig så mycket jag kan mot bråk.
Senast redigerad av martin2011 2012-11-27 kl. 18:24.
Citera
2012-11-27, 18:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
1. så om någon/företag skadat mig (enkelt bevisat från min sida) och jag beskriver det sakligt (vilket kommer skada motparten) så kan jag åka dit? Jag förstår att man kan driva det mesta civilrättsligt men om jag kan slå hål på motpartens sak direkt så ser jag inte risken. Ok vad skulle ett företag kunna ta för rättsliga åtgärder?
2. Ja det fattar jag men hela förtalsgrejen bygger väl på att man uppsåtligen försöker skada ngn annan? Det jag är ute efter är vad som ev kan förvärra saken tex nämna personer etc.
4. Ja anledningen är i första hand att informera andra om att detta är en oseriös handlare och bonuse är att detta kommer skada företaget. Jag vill såklart skydda mig så mycket jag kan mot bråk.
Du kan inte förtala juridiska personer.
Citera
2012-11-27, 21:39
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

1. Nej, du kan inte 'åka dit'. Läs vad jag och eXtremo skrev, det går inte att förtala en juridisk person. Man kan alltså inte straffas för att man förtalar ett företag.

2. Att man har uppsåt innebär att man gör något medvetet. Om du skriver uppgifterna gör du det medvetet, alltså har du uppsåt till att lämna uppgifter.

3-4. Okej.
Citera
2012-11-27, 22:15
Medlem
Ok tack för bra info. Beklagar om jag låter som en papegoja men jag är inte så bra på sånt här...

Kan en privatperson få igenom att han blivit kränkt indirekt genom att ett företag som han äger/förknippas med blivit det? Även om enskilda inte nämns? Det kommer framstå att det är ledningen och därigenom en eller ett fåtal personer som är orsaken.

Finns det inga andra juridiska åtgärder ett företag kan ta mot en privatperson under likn omständigheter?
Citera
2012-11-27, 22:37
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ok tack för bra info. Beklagar om jag låter som en papegoja men jag är inte så bra på sånt här...

Kan en privatperson få igenom att han blivit kränkt indirekt genom att ett företag som han äger/förknippas med blivit det? Även om enskilda inte nämns? Det kommer framstå att det är ledningen och därigenom en eller ett fåtal personer som är orsaken.

Finns det inga andra juridiska åtgärder ett företag kan ta mot en privatperson under likn omständigheter?

Håller du dig till kritik av företaget och dess förehavanden är det helt lugnt. Det finns några få extrema exempel på när du genom kritik av en juridisk person kan anses förtala en fysisk person, men det krävs i princip att man hävdar att styrelsen är pedofiler för att sådant skall aktualiseras.

Det är väl möjligt att företaget vägrar ingå fler avtal med dig, mer än så vet jag inte vad som skulle kunna aktualiseras.
Citera
2012-11-27, 22:52
Medlem
Ok fint. Jag vill gärna se några exempel. Har du mer info?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in