2012-11-27, 01:28
Medlem
Vi söker en jurist eller advokat inom personskadeområdet.
Finns det någon som ni känner till som är duktig inom området och jobbar efter överenskommelse med kunden och tar betalt för ett lyckat resultat. Jag har en god vän i Norge som berättade att hans advokat tog procent på hans ärende, jag menar att om man får 100 000 i ersättning så får advokaten 10-20 % i ersättning.
Tacksam för tips.
Citera
2012-11-27, 01:37
Medlem
Svenska advokater arbetar i princip inte efter en sådan debiteringsmodell.

Udrag ur vägledande regler om god advokatsed
Citat:
4.2 Riskavtal
4.2.1 En advokat får inte med klienten ingå ett arvodesavtal som ger rätt till en kvotdel av uppdragets resultat, om inte särskilda skäl därtill föreligger.
Kommentar:
Regeln förbjuder i princip advokat att ingå arvodesavtal som ger advokaten rätt till en kvotdel av uppdragets resultat om inte särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl för att tillåta ett sådant avtal kan vara biträde i mål där lag om grupptalan tillämpas eller biträde i gränsöverskridande uppdrag där ett sådant avtal är bestämt för handläggning utanför Sverige och utgör en förutsättning för uppdraget. Fråga kan i det senare hänseendet vara om uppdrag rörande en del av en tvist som skall handläggas i Sverige. Såsom ytterligare exempel på undantagssituationer kan nämnas fall där klienten utan kvotdelsavtal har svårt att få sin sak rättsligt prövad (access to justice). Regeln är i överensstämmelse med CCBE:s regler om god advokatsed inom EU (se däri punkten 3.3) om förbud mot resultatandelsavtal, s.k. pactum de quota litis eller contingency fee, men den tar även hänsyn till sådana särskilda omständigheter som kan motivera att ett sådant avtal tillåts i det enskilda fallet.
Citera
2012-11-27, 01:38
Medlem
Kan inte hjälpa dig med mer än att inflika att det strider mot god advokatsed att jobba mot sån typ av betalning. Tror inte att det är vanligt alls bland svenska advokater.

Edit: Pucktvåa
Citera
2012-11-27, 01:39
Medlem
L-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucia
Vi söker en jurist eller advokat inom personskadeområdet.
Finns det någon som ni känner till som är duktig inom området och jobbar efter överenskommelse med kunden och tar betalt för ett lyckat resultat. Jag har en god vän i Norge som berättade att hans advokat tog procent på hans ärende, jag menar att om man får 100 000 i ersättning så får advokaten 10-20 % i ersättning.
Tacksam för tips.

Inte tillåtet i Sverige.
Citera
2012-11-27, 01:40
Medlem
Det är normalt inte förenligt med god advokatsed att ta success fee. Det kan således bli svårt att hitta en advokat som jobbar så.
Citera
2012-11-27, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-
Inte tillåtet i Sverige.
Om jag inte har fel så är det lagligt, men det gör att man blir utesluten ur advokatsamfundet. Man kan visserligen fortfarande utföra sitt yrke, men man får inte titulera sig "advokat".
Citera
2012-11-27, 01:44
Medlem
Jag ringde till Advokatsamfundet igår och fick rådet att ringa till alla advokater i Sverige och ställa frågan. Det går snabbare och få svar på flashback och dessutom sparar jag på min telefonräkning.
Citera
2012-11-27, 01:53
Medlem
Hej igen

Om man glömmer procenten och pratar bara om yrket och att advokaten gör ett fantastiskt jobb där man får rätt. Då kan jag tänka betala enligt svensk lag och god advokatsed.
Citera
2012-11-27, 02:23
Medlem
Citat:
Hej igen

Om man glömmer procenten och pratar bara om yrket och att advokaten gör ett fantastiskt jobb där man får rätt. Då kan jag tänka betala enligt svensk lag och god advokatsed.

Antar att du kan ge din advokat dricks men förutom det så har advokaten ett satt pris som du ska betala oavsett resultat. Sedan om han vinner och du vill ge honom mer så ska väll inte det vara några problem. Poängen med den ovannämnda systemet är dock inte att betala mer om du vinner. Utan att betala mindre om du förlorar. Vilket är svårt att undkomma bara genom ett vagt löfte om större betalning vid vinst.

Hela grejen faller ju på att advokaten inte kan kontraktera ett sådant avtal utan att riskera hela sin karriär.
Citera
2012-11-27, 03:25
Medlem
Jag söker liknande, fast en brottsmåls advokat.
Citera
2012-11-27, 07:11
Medlem
L-s avatar
Citat:
Jag ringde till Advokatsamfundet igår och fick rådet att ringa till alla advokater i Sverige och ställa frågan. Det går snabbare och få svar på flashback och dessutom sparar jag på min telefonräkning.

Nja.
Citera
2012-11-27, 07:13
Medlem
L-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om jag inte har fel så är det lagligt, men det gör att man blir utesluten ur advokatsamfundet. Man kan visserligen fortfarande utföra sitt yrke, men man får inte titulera sig "advokat".

Kommer inte ihåg hur det var sanktionerat, kommer bara ihåg att man inte gör så i Sverige för man vill inte ha "ambulance chasers". Vettigt. Hade för mig att det fanns lagar mot det, men det kanske bara är advokat sed.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in