2005-04-19, 01:41
Medlem
pastorns avatar
Vore jag gud skulle jag bli förfärad, här har vi ett av mina barn som gjort fel. Men jag är inte gud, jag är bara mänsklig. Jag kan göra fel, så kan mina medmänniskor. Så vad är det egentligen som skulle göra mig så förfärad?
Citera
2005-04-19, 01:49
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Vore jag gud skulle jag bli förfärad, här har vi ett av mina barn som gjort fel. Men jag är inte gud, jag är bara mänsklig. Jag kan göra fel, så kan mina medmänniskor. Så vad är det egentligen som skulle göra mig så förfärad?
En djärv gissning vore att du inte borde fela, trots att möjligheten finns?

Du blir också alltid förlåten av Gud, men förvänta dig inte förlåtelse av dina medmänniskor.
Citera
2005-04-19, 17:50
Medlem
Cynisk Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn

Låt oss nu definiera 1: Gud.
En påstådd varelse som blir förfärad.

Låt oss nu definiera 2: Dig.
En påstådd varelse som inte borde bli förfärad, för att du är mänsklig.

Låt oss nu gå tillbaka till verkligheten;
Du är en människa, du blir förfärad, det är lika gudomligt som det är för en gud, som blivit skapad av människan, att bli förfärad.

Slutsats: Människan skapar gud, gud blir förfärad som konsekvens av att du blir det. Så vad som skulle göra dig förfärad, det är den vetskap av att ditt medvetende tillåter sig att bli det.
Citera
2005-04-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk Hund
Låt oss nu definiera 1: Gud.
En påstådd varelse som blir förfärad.

Låt oss nu definiera 2: Dig.
En påstådd varelse som inte borde bli förfärad, för att du är mänsklig.

Låt oss nu gå tillbaka till verkligheten;
Du är en människa, du blir förfärad, det är lika gudomligt som det är för en gud, som blivit skapad av människan, att bli förfärad.

Slutsats: Människan skapar gud, gud blir förfärad som konsekvens av att du blir det. Så vad som skulle göra dig förfärad, det är den vetskap av att ditt medvetende tillåter sig att bli det.

Ett högst formidabelt första inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in