2012-11-26, 14:29
Medlem
ChoTheIcemans avatar
Första ämnet jag skriver här på flashback! Sökte lite efter liknande trådar men fann inte mycket. Så ber om ursäkt om det redan finns en liknande tråd och även om den nu skulle ligga under fel flik.

Så här är det. Jag jobbar endast på helgerna som Dealer. För jag småpluggar på vardagen. Lönen ligger på ca 350-700kr/kväll efter skatt.

Så jag satt och räkna lite på det, varje kväll så lägger jag mellan 200-300kr i skatt. Dvs om jag jobbar 8 kvällar på en månad. (8*200)*12=19200, Detta är dock inte exakt som ni förstår, jag jobbar ju inte alltid 8 kvällar och jag lägger oftast mer än 200 i skatt.

Men nu har jag ju inte jobbat ett år än, utan börja någon gång i setember, så (8*200)*4=6400. I lön i runda slängor 16000 på dessa månader, vilket är minder än 18000 som man måste gå över för att betala skatt.

Kommer jag få tillbaka allt av min skattepeng? Eller hur fungerar det?

Tackar för svar!

Må väl!
Citera
2012-11-26, 14:42
Medlem
Rennetts avatar
Det du pratar om är grundavdraget. Det är en summa som varierar beroende på inkomst av lön som dras från din bruttolön innan din skatt beräknas.

Du måste räkna så här för att få veta vad du ska skatta:

Total lön (inklusive skatt) - ditt grundavdrag (sök på skv.se) * din skattesats

EDIT: Läste fel så jag skrev först kategoriskt nej. Men om vi antar att du tjänar i snitt 750 kronor före skatt (ca 550 efter skatt) och jobbar 32 ggr så tjänar du 24 000. Grundavdraget är då 18 700. Alltså ska du skatta på 5300. Vi kan anta att din kommunala skattesats inklusive jobbavdraget är 23% och då ska du skatta totalt 1219 kronor.
Senast redigerad av Rennett 2012-11-26 kl. 14:51.
Citera
2012-11-26, 14:43
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChoTheIceman
Kommer jag få tillbaka allt av min skattepeng? Eller hur fungerar det?

Ja, det kommer du. Hade du begärt skattejämkning hade du sluppit betala in skatten ö.h.t.
Senast redigerad av Aimbert 2012-11-26 kl. 14:58.
Citera
2012-11-26, 14:56
Medlem
ChoTheIcemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Det du pratar om är grundavdraget. Det är en summa som varierar beroende på inkomst av lön som dras från din bruttolön innan din skatt beräknas.

EDIT: Läste fel så jag skrev först kategoriskt nej. Men om vi antar att du tjänar i snitt 750 kronor före skatt (ca 550 efter skatt) och jobbar 32 ggr så tjänar du 24 000. Grundavdraget är då 18 700. Alltså ska du skatta på 5300. Vi kan anta att din kommunala skattesats inklusive jobbavdraget är 23% och då ska du skatta totalt 1219 kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ja, det kommer du. Hade du begärt skattejämkning hade du sluppit betala in skatte ö.h.t.

Tack för två bra svar! Skattejämkning... finns så mycket man inte vet om som är till ens fördel i detta landet! Tack återigen

Må väl!
Citera
2012-11-26, 14:57
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Nja, detta stämmer inte riktigt. Tjänar du 18699kr är det skattefritt. Tjänar du däremot 18701 kr skattar du som vanligt på den sista kronan (och sedan allt överstigande), men din totala skatt blir ungefär 1300kr. Detta beror på att du betalar allmän pensionsavgift (7 %) på hela beloppet när du når över grundbeloppet. I vanliga fall får man avdrag på hela pensionsavgiften, men här finns ingen skatt att dra av den mot.
Citera
2012-11-26, 15:38
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nja, detta stämmer inte riktigt. Tjänar du 18699kr är det skattefritt. Tjänar du däremot 18701 kr skattar du som vanligt på den sista kronan (och sedan allt överstigande), men din totala skatt blir ungefär 1300kr. Detta beror på att du betalar allmän pensionsavgift (7 %) på hela beloppet när du når över grundbeloppet. I vanliga fall får man avdrag på hela pensionsavgiften, men här finns ingen skatt att dra av den mot.

Naturligtvis. Missade den detaljen. Intressant hur mycket svårare det är att överskåda en inkomst som ligger lagom långt från den egna. En annan sak som brister med mina siffror är att det låter som om TS arbetsgivare betalar schablonskatt snarare än går efter tabell - men en trevlig skatteåterbäring kommer det att bli i alla fall.
Citera
2012-11-26, 15:53
Medlem
ChoTheIcemans avatar
Citat:
Naturligtvis. Missade den detaljen. Intressant hur mycket svårare det är att överskåda en inkomst som ligger lagom långt från den egna. En annan sak som brister med mina siffror är att det låter som om TS arbetsgivare betalar schablonskatt snarare än går efter tabell - men en trevlig skatteåterbäring kommer det att bli i alla fall.

Kan ju inte låta bättre?

Kom även på en annan sak då jag studerar lite och får lite extrapengar för det, ca 3000:-, påverkar detta? Det är inget lån utan bara pengar för att jag studerar.
Citera
2012-11-26, 17:51
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChoTheIceman
Kan ju inte låta bättre?

Kom även på en annan sak då jag studerar lite och får lite extrapengar för det, ca 3000:-, påverkar detta? Det är inget lån utan bara pengar för att jag studerar.

Studiemedel från CSN? Nej, studiebidrag är inte inkomstskattegrundande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in