2012-11-26, 02:40
Medlem
Hej FB!

Det är så att jag köpte ca 2-3 kilo nötfärs igår och fryste ner det i delar så fort jag kom hem. Nu ska jag resa i 11-12 timmar, och ta med köttet på resan i en väska (ej kyl), kommer det hinna tina för länge och bilda farliga bakterier?
Går det att frysa ner det igen efter resan, när jag kommit fram. Eller kan jag göra storkok då åtminstone, och klara mig om allt äts upp?

Är det helt kört?
Jag tänkte inte så långt igår, men man lär sig väl ^^

Tack för snabba svar!
Citera
2012-11-26, 02:46
Medlem
Bylines avatar
Packa köttförsen tätt ihop och linda in i flera lager tidningspapper, och undvik att ha väskan på ett allt för varmt ställe så som intill ett element eller liknande. Köttfärsen borde klara sig ett helt dygn utan att tina helt. In med den i frysen igen så fort du kommer fram.
Om du har, frys gärna in några kylväskeklumpar, annars kan du fylla ett par PET flaskor med vatten och frysa in ikväll och packa dem med köttfärsen för extra kyla.
Citera
2012-11-26, 02:59
Medlem
Köp ny nötfärs?
Citera
2012-11-26, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambiguity
Hej FB!

Det är så att jag köpte ca 2-3 kilo nötfärs igår och fryste ner det i delar så fort jag kom hem. Nu ska jag resa i 11-12 timmar, och ta med köttet på resan i en väska (ej kyl), kommer det hinna tina för länge och bilda farliga bakterier?
Går det att frysa ner det igen efter resan, när jag kommit fram. Eller kan jag göra storkok då åtminstone, och klara mig om allt äts upp?

Är det helt kört?
Jag tänkte inte så långt igår, men man lär sig väl ^^

Tack för snabba svar!

Det du måste göra är att steka på köttfärsen direkt när du kommer fram,
så kan du frysa den stekta köttförsen igen sedan.

Frys den i lagom portionsförpackningar eftersom den då inte kan frysas igen.
Citera
2012-11-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Packa köttförsen tätt ihop och linda in i flera lager tidningspapper, och undvik att ha väskan på ett allt för varmt ställe så som intill ett element eller liknande. Köttfärsen borde klara sig ett helt dygn utan att tina helt. In med den i frysen igen så fort du kommer fram.
Om du har, frys gärna in några kylväskeklumpar, annars kan du fylla ett par PET flaskor med vatten och frysa in ikväll och packa dem med köttfärsen för extra kyla.

Ja, så skulle jag ha gjort förstås! men jag har bara lagt alla småpåsar tätt i väskan bara.

Citat:
Ursprungligen postat av psykpanos
Det du måste göra är att steka på köttfärsen direkt när du kommer fram,
så kan du frysa den stekta köttförsen igen sedan.

Frys den i lagom portionsförpackningar eftersom den då inte kan frysas igen.

Så då återstår antagligen detta alternativ. Är detta säkert?
Tack för tipset!
Citera
2012-11-26, 10:38
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambiguity
Ja, så skulle jag ha gjort förstås! men jag har bara lagt alla småpåsar tätt i väskan bara.

Så då återstår antagligen detta alternativ. Är detta säkert?
Tack för tipset!
Ja det är säkert.
Citera
2012-11-26, 17:35
Medlem
Streptokockers avatar
Prova helt enkelt ovanstående tips. Är köttfärsen fortfarande kall eller halvt frusen när du är framme borde det inte vara något större problem att frysa den igen. Är den dock rumsvarm skulle jag inte rekommendera att du gör det, köttfärs har en tendens att bli dålig riktigt snabbt om den legat varmt.
Citera
2012-11-26, 17:49
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja det var inga stora mängder 2kg.
Vet inte vad det kostat men runt någon hundring, så är det värt risken?

Troligt vis så klarar det sig och packar du det som flera redan nämnt så är det nog inga problem.

Gamla myter om trikiner och liknande på frusen tinad och sedan frusen köttfärs,
ja det tror jag inte på.

Men skall du vara 100% säker och inte kan avgöra om det klarat sig,
så gör något stor kok som du sa.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in